Agenția Națională de Administrare Fiscalã din România anunță că, în calitate de beneficiar, implementeazã începând cu data de 14 decembrie 2018, pentru o perioadă de 24 de luni, proiectul intitulat „Consolidarea capacității Agenției Naționale de Administrare Fiscală de a susține inițiativele de modernizare” – cod SIPOCA 604.
Cea mai importantă componentă a proiectului este implementarea Fișierul Standard de audit (SAF-T).
La ce folosește SAF-T
SAF-T este o structură standardizată de colectare a informațiilor relevante pentru controalele fiscale. Introducerea acestuia permite, în teorie, atât reducerea costului conformării pentru societăți, cât și utilizarea mai eficientă a resurselor ANAF.
Schimbul de informații va avea loc pe cale electronică și va duce la o îmbunătățire a capacității administrative a Fiscului ca urmare a restrângerii numărului de controale doar acolo unde informațiile furnizate prin SAF-T ridică semne de întrebare.
Obiective și rezultate așteptate
Obiectivul general al proiectului îl reprezintă consolidarea capacității Agenției Naționale de Administrare Fiscalã de a susține inițiativele de modernizare, prin introducerea de servicii publice electronice ce optimizeazã procesele decizionale orientate către mediul de afaceri, inclusiv prin implementarea unui fișier standard internațional de audit pentru toți operatorii economici.
Rezultatele așteptate în urma implementãrii proiectului sunt:
- Analiza activităților A.N.A.F. realizată, precum și bune practici în materie de administrare fiscalã însușite
- Fișierul Standard de audit (SAF-T) implementat, reprezentând o structură standardizată a informațiilor relevante pentru controalele fiscale în vederea reducerii costului conformãrii pentru societăți
- Propuneri de amendare a legislației primare și secundare privind obligația contribuabilului de a depune Fișierul Standard de audit – formulate
- Îmbunătățirea cunoștințelor și abilităților personalului din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (nivel central și nivel local) prin derularea unor sesiuni de instruire specifice administrării fiscale.
Digitalizarea și aplicarea de standarde în colaborarea dintre administrația fiscală și contribuabili determină creșterea gradului de încredere reciprocă prin asigurarea unui nivel ridicat de transparențã și predictibilitate.
SAF-T va contribui la asigurarea echității în derularea activitãților economice, precum și la îmbunătățirea conformãrii voluntare prin reducerea efortului ambelelor pãrți în ceea ce privește alocarea resurselor umane și materiale.
Valoarea totalã eligibilã a proiectului este: 84,700,017.03 lei, din care:
- valoarea eligibilã nerambursabilã din Fondul Social European: 71,134,346.12 lei;
- cofinanțarea eligibilã a Beneficiarului: 13,565,670.91 lei.
Direcție generală pentru analiza de risc
Președintele ANAF, Mirela Călugăreanu, și ministrul Florin Cîțu au mai anunțat joi o premieră: înființarea Direcției generale analiză de risc care, spune Florin Cîțu, ”nu va fi populat cu inspectori fiscali, ci cu statisticieni”.
”Este necesară înființarea direcției generale de analiză de risc la nivelul ANAF care are rolul de a defini un profil standard de risc al contribuabilului. Acest element reprezintă cheia reformării administrației fiscale din România. În funcție de profilul de risc al contribuabilului, organele fiscale vor acționa gradual, aplicând întâi măsura notificării contribuabilului în legătură cu posibile diferențe de impozite și taxe, notificarea fiind urmată de mediere și în funcție de feedback-ul pe care îl primim de la contribuabili și de modul în care acesta alege să se conformeze urmează sau nu controale inopinate sau inspecții fiscale parțiale și inspecții fiscale generale”, a spus Mirela Călugăreanu.
Așteptările mediului de afaceri după un proiect de reformă sabotat de sistem
”După mai bine de doi ani cu multe schimbări intempestive în fiscalitate, mediul de busines românesc își dorește, în primul rând, o perioadă de dialog real în ceea ce privește modificările fiscale ce ar putea fi aplicate în 2020 sau 2021”, scria într-o opinie publicată în decembrie de cursdeguvernare.ro Angela Roșca, membră a Fundației Romanian Business Leaders, Managing Partner și fondator al companiei de consultanță fiscală Taxhouse.
Informatizarea fiscului este cerută, de ani de zile, de mediul de afaceri onest, care vede în implementarea unui sistem integrat pentru administrarea veniturilor din taxe și impozite o necesitate vitală pentru România.
România a derulat un proiect de modernizare al ANAF cu Banca Mondială, proiect sabotat de guvernele succesive PSD. Finanțatorul internațional a suspendat proiectul, la cererea României, după ce Ministerul de Finanțe a cheltuit cam 20 de milioane de euro, în principal pe consultanță.