duminică

21 aprilie, 2024

Dicționar Economic

SOCIETATE MULTINAŢIONALĂ (TRANSNA-ŢIONALĂ)

joi, 16 ianuarie, 2014

realitate marcantă a peisajului economic contemporan, principal subiect al procesului de globalizare, a activităţii economice, în special a relaţiilor comerciale şi financiar-monetare. În sens larg, s.m. este termenul generic prin care sunt vizate toate entităţile private şi publice a căror activitate se realizează prin intermediul implantărilor aflate în afara teritoriului naţional unde-şi au sediul social. Orice s.m. posedă participaţiuni (filiale şi sucursale) implantate în diferite regiuni ale Globului. În sens restrâns, s.m. are sediul social într-o ţară determinată şi îşi exercită activitatea în exterior prin intermediul filialelor şi sucursalelor pe care le controlează, bazate pe o strategie gândită la scară mondială. S.m. îi sunt caracteristice: existenţa mai multor filiale (unităţi de producţie, comercializare etc.) în ţări diferite; legături strânse între filiale pe linia fluxului tehnologic, a operaţiunilor financiare, de aprovizionare-desfacere, de cercetare-implementare etc.; criteriile de eficienţă la nivelul întregului au prioritate în raport cu cele de la nivelul fiecărei filiale; capacitatea unei filiale de a exercita o influenţă puternică asupra altora printr-o strategie gândită şi promovată la nivel global. S.m. a influenţat în mod decisiv diviziunea internaţională a muncii prin: a) delocalizare – deplasarea unei acti- vităţi de producţie dintr-o ţară în alta în căutarea avantajului comparativ; b) multinaţionalizare – extinderea progresivă a activităţii unei întreprinderi, a unui grup financiar prin implantarea de filiale în exterior, în baza unei strategii gândite la scară mondială. În acelaşi timp, ele sunt produsul direct al liberalizării economiei mondiale, liberalizare pusă în aplicare printr-o reţea de convenţii, care s-a dezvoltat şi amplificat după al doilea război mondial. Societăţile respective sunt centre de forţă economică în lumea contemporană, principali operatori ai co- merţului internaţional. Ele reglează cvasitotalitatea investiţiilor internaţionale  şi se află la originea principalelor fluxuri financiar-monetare internaţionale. Multe s.m.  realizează un volum de activitate economică ce-l depăşeşte pe cel al unui stat,
inclusiv cu nivel înalt de dezvoltare economică. Aproximativ 500 de s.m. controlează 70% din comerţul mondial, iar 1% din s.m. deţin în proprie- tate jumătate din numărul total al acţiunilor emise de pe urma investiţiilor străine directe. S.m.  are o capacitate colosală de a forma curente de opinie publică (v. Concentrare, Integrare economică).



analize cursdeguvernare

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: