termen prin care se desemnează acea parte a literaturii contemporane care încearcă să analizeze problemele microeconomice pe baza şi în contextul principiilor macroeconomice; în
mod special, se consideră că o firmă are un comportament raţional în măsura în care caută să se încadreze în mecanismul relaţiei dintre modificarea preţurilor (inflaţie, deflaţie) şi şomaj. N.m. a fost construită pe baza ipotezei ratei naturale a şomajului şi a abandonării ideii de informare completă a participanţilor la schimburi. Urmărind să explice (valorifice) implicaţiile ipotezei ratei naturale a şomajului, adepţii n.m. caută să explice existenţa ratei naturale pozitive a şomajului şi relaţia negativă, pe termen scurt, dintre modificarea salariului/preţului şi cea a şomajului. Totuşi unele firme descoperă că, în primul rând, creşterile de preţuri şi de salarii au determinări generale şi nu pot fi explicate pe baza mecanismelor specifice de pe pieţele particulare pe care ei acţionează, producţia şi ocuparea trebuind să fie modificate faţă de nivelurile prevăzute iniţial, pe baza principiilor microeconomiei clasice (v. Microeconomie).