Belgia a decis oprirea la sol a tuturor avioanelor F-16 din dotare, după o problemă apărută la motorul unui astfel de aparat. Toate țările NATO care au în dotare avioane F-16, au fost informate despre această problemă, se arată într-un comunicat al Forțelor Aeriene Belgiene.
România nu a identificat nicio problemă similară la aparatele sale, care sunt considerate apte de zbor, conform Forțelor Aeriene Române, citate de Digi24.
Cât timp avioanele F-16 belgiene sunt consemnate la sol iar tehnicienii încearcă să repare motoarele, spațiul aerian al Belgiei este apărat de olandezi.
În urmă cu o lună, un avion F-16 belgian a trebuit să aterizeze de urgență, la scurt timp după decolare, în momentul în care „petalele” din jurul duzei de evacuare a motorului au luat foc și au început să se dezintegreze în aer.
„Concomitent cu ancheta, toți partenerii Forțelor Aeriene Europene Participante (o comunitate a țărilor europene care au F-16 în dotare) și constructorii au fost informați. Constructorul motorului Pratt &Whitney, producătorul de avioane Lockheed Martin și US Air force au indicat, pe baza acestor informații, că ar trebui luate imediat măsuri corective asupra motoarelor afectate”, a informat aviația militară belgiană.
În același timp, „o anchetă este în desfășurare pentru a stabili dacă și alte țări au întâlnit aceeași problemă”.
Colonelul Ionuț Neamu, purtătorul de cuvânt al Forțelor Aeriene Române (FAR), a declarat pentru Digi 24.ro că FAR a fost informată de problema apărută la avioanele F-16 din Belgia dar că ea nu a fost identificată și la aparatele românești.
„Am fost și noi informați. Avioanele noastre F-16 nu sunt oprite de la zbor”, a spus colonelul Neamu, care a adăugat că astfel de proceduri de informare sunt normale atunci când se descoperă o anumită defecțiune la un aparat care există în dotarea mai multor forțe aeriene.
Din primele date, problema la motor ar fi fost cauzată de o „balama” defectă. „Un număr important de motoare verificate au prezentat defecte similare”, au comunicat militarii belgieni.
Conform datelor publice, Belgia are în dotare 51 de avioane F-16, într-o configurație asemănătoarea cu cele aflate în dotarea Forțelor Aeriene Române.
Tehnicienii belgieni estimează că vor putea repara câte un motor la 5 zile. „Cu toate acestea, există o lipsă de piese de schimb pe piață”, au admis reprezentanții forțelor aeriene din această țară.