Primii pași pentru digitalizarea sistemului public – în anii 60. Acum 12 ani a fost introdusă identificarea unică electronică în relația cu toate autoritățile statului, dar și cu mediul privat, mai exact domeniul bancar. Mai mult de 90% dintre cetățenii de peste 15 ani primesc astăzi digital toată corespondența în relația cu autoritățile publice.
Aceasta este, pe scurt, situația digitalizării în Danemarca, detaliată într-un interviu pentru CursDeGuvernare de șeful Autorității de resort, Rikke Zeberg.
***
CursDeGuvernare.ro: Danemarca a început transformarea digitală a serviciilor publice și a întregii societăți cu mulți ani în urmă. Care au fost cele 2-3 măsuri cruciale adoptate la început, pentru a demara digitalizarea, care au avut impact relevant?
Rikke Zeberg: În Danemarca, avem o lungă istorie de digitalizare a sectorului public. Primii pași au fost făcuți în anii 60 când sistemul de înregistrare a persoanelor a fost creat ărin combinarea informațiilor din toate registrele municipalităților din Danemarca, într-unul singur.
Pentru perioada mai recentă aș sublinia trei pași semnificativi în acest proces:
Prima semnătură digitală a fost implementată în 2001, ceea ce a făcut posibilă semnarea de către cetățeni a documentelor în mediul digital. În 2007 am introdus NemID (EasyID) ceea de a făcut posibilă identificarea fiecărui cetățean pe website-urile instituțiilor publice, precum și în relația cu băncile și alte servicii private. NemID a fost disponibil gratuit pentru toți cetățenii.
Apoi, în 2011, am făcut primii pași pentru a face obligatorie comunicarea electronică a cetățenilor cu autoritățile publice prin sisteme de poștă electronici, pentru toțăi cei care pot utiliza mijlloace digitale. Astăzi,
Mai mult de 90% dintre cetățenii de peste 15 ani primesc astăzi digital toată corespondența în relația cu autoritățile publice.
Toate componentele de infrastructură construite de la început și până astăzi au fost menite să ducă la un sistem public digital coerent.
Colaborare și implicare la toate nivelele administrației
CursDeGuvernare.ro: Care sunt pașii principali pentru digitalizarea administrației publice?
Rikke Zeberg: Unul dintre punctele cheie pentru o digitalizare de success a sectorului public este aceea că toate nivelele administrației au fost implicate la unison pentru a ajunge la obiective comune .
Și, în beneficiul cetățenilor, colaborarea nu a avut loc doar între diferite nivele ale administrației, ci și între sistemul public și cel privat, pentru a crea cele mai prietenoase soluții pentru cetățeni. Soluții care să poată fi utilizate atât în relația cu autoritățile cât și, de exemplu, în relația cu banca.
CursDeGuvernare.ro: Au existat anumte măsuri sau anumiți pași care, după implementare, au generat eventual probleme pe care, poate, nu le-ați anticipat? Vă rugăm să ne descrieți unele exemple.
Rikke Zeberg: Unul dintre lucrurile pe care nu le-am anticipat a fost acela că mai multă digitalizare va duce la mai puține reacții din partea tinerilor.
Să treci de la scrisoarea pe hârtie la poșta electronica a însemnat că mama și tata nu mai deschid plicurile destinate tânărului din familie, pentru a le lipi pe frigider și a se asigura că răspunde la solicitări. Așa că a trebuit să ne intensificăm eforturile pentru a instrui tinerii astfel încât să interacționeze online cu autoritățile.
CursDeGuvernare.ro: Ce s-a întâmplat cu funcționarii publici în acest proces? Au fost reticenți? Și-au pierdut locurile de muncă? Ce soluții a găsit Danemarca la această problemă?
Rikke Zeberg: Scopul a fost să îmbunătățim serviciile publice, nu doar pentru cetățeni, cât și pentru funcționarii publici.
Aceasta înseamnă să ne asigurăm că multe activități de rutină sunt gestionate digital și multe activități complexe, unde este necesară interacțiunea umană, sunt realizate de un funcționar.
Un element important în digitalizarea administrației a fost scopul de a crește bunăstarea – prin reducerea atribuțiilor administrative din anumite categorii și crearea mai multor joburi în domeniul social.
Parteneriat cu ONG-urile, pentru instruirea cetățenilor să lucreze în mediul electronic
CursDeGuvernare.ro: În ceea ce privește percepția în rândul cetățenilor: în România, sunt anumite categorii de oameni mai reticente la noile tehnologii. Cum a instruit și educat Estonia cetățenii pentru a fi accepta digitalizarea?
Rikke Zeberg: Poporul danez a deținut întotdeauna abilități digitale și a fost dechis la soluții tehnologice, ceea ce a reprezentat o bază solidă pentru a face obligatorii comunicarea și servicile digitale.
Un parteneriat strâns a fost creat cu organizațiile din societatea civilă (de exemplu asociația DaneAge) care au jucat un rol major în a se asigura că grupele de populație care ar putea să rămână în urmă, sunt incluse în transformarea digitală și că își dezvoltă abilitățile de a comunica în relația cu autoritățile publice.
Acesta a fost în mod real un success major în implementarea sistemelor obligatorii de poștă electronică.
Cred că este extrem de important să ne amintim întotdeauna că nu trebuie subestimăm valoarea încrederii cetățenilor. Am fost conștienți de misiunea ce ne-a fost încredințată și de încrederea lor că putem gestiona în siguranță datele lor personale.
Așadar, trebuie să facem în mod consistent tot ce putem pentru a păstra informațiile în siguranță, dar, de asemenea, să fim transparenți în privința datelor pe care le deținem, a scopului pentru care le folosim și a modului în care le distribuim.
Pentru a păstra un nivel ridicat de încredere, trebuie să fim transparenți.
Și este necesar să parcurgem toți pașii de pregătire în domeniul securității cibernetice pentru a fi pregătiți de eventuale atacuri și amenințări cibernetice.
CursDeGuvernare.ro: Cum ați gestionat dv, la nivelul factorilor de decizie, costurile digitalizării în sectorul public? Care au fost principalele surse de finanțare: fonduri UE, parteneriate public-privat, bugetul de stat, altele?
Rikke Zeberg: Digitalizarea, în Danemarca, a fost derulată în mod traditional prin strategiile din domeniul sectorului public agreate între Guvern, autoritățile regionale și municipalități și finanțate prin acorduri anuale de finanțare între aceste părți.
Inițiativele strategice digitale au făcut posibil pentru sectorul public să facă investiții comune în domenii care sunt deosebit de complexe și în care sunt interdependența puternice între diferite autorități și sectoare.
Inițiativele de digitalizare s-au dovedit a fi un instrument efficient și puternic de a regândi procesele și fluxurile de lucru în sectorul public. Tradiția acțiunilor strategice comune în sectorul public, în domeniul digitalizării, creează condiții pentru colaborare mai strânsă în vederea furnizării de servicii bune, eficiente și coherente către cetățeni și mediul de afaceri.
CursDeGuvernare.ro: Care sunt recomandările dv principale pentru guverne precum cel al României unde procesul de digitalizare este încă în fază incipientă? Primii pași necesari.
Rikke Zeberg: M-aș concentra pe două aspecte. Primul, ar trebui să se asigure că există o înțelegere comună a scopurilor digitalizării, la toate nivelele administrației publice. În Danemarca, autoritățile de la toate nivelele sunt puternic interesate de agenda digitală – a devenit centrul a tot ceea ce întreprindem.
Al doilea, ar trebui să se asigura ca utilizatorii/cetățenii sunt în centrul preocupărilor, în locul sistemului. Când am început acest demers, în Danemarca, adesea doar am digitalizat un proces în loc de a utiliza digitalizarea pentru a regândi acel proces și a ne asigura că mai ales va beneficia utilizatorul. A pune utilizatorul în centru este, de asemenea, aspectul pe care ne concentrăm pentru a face următorii pași în dezvoltarea digital, în țara noastră.