duminică

21 aprilie, 2024

Dicționar Economic

TEORII ALE VALORII

joi, 16 ianuarie, 2014

idei, principii, concepte, reguli etc. sistematice ale diferitelor şcoli şi curente de gândire economică având ca obiect, în ultimă instanţă, problematica preţului, explicarea acestuia: ce este? ce semnifică? care îi este substanţa? cum se determină? factorii sub a căror incidenţă evoluează etc. În timp a fost formulată o paletă foarte variată de răspunsuri, care pot fi sistematizate în trei mari categorii (cu tot riscul pe care-l presupune efortul de a sistematiza şi sintetiza o realitate foarte eterogenă): teoria clasică (obiectivă) a valorii, teoria neoclasică sau subiectivă a valorii şi teoria simetrică a valorii (preţului). Numeroşi specialişti consideră în prezent că problematica valorii economice este o pistă de cercetare care nu poate duce la concluzii de o importanţă practică şi chiar teoretică semnificativă. De aceea, valoarea economică, ca obiectiv de cercetare, este rar întâlnită în programele de cercetare ştiinţifică. Ea a intrat mai mult în câmpul de preocupare al istoriei gândirii economice. Azi se întâlnesc preocupări notabile mai ales în ceea ce priveşte problematica preţului sub aspectul mecanis- melor de formare şi al dinamicii sale. T.v. coexistă în prezent într-un mixaj complicat. Se întâlnesc şi preocupări, explicite sau nu, de fundamentare a unei teorii moderne, contemporane a valorii. În această direcţie nu pot fi omise unele contribuţii ale econo- miştilor români, dintre care se detaşează “Economia valorii”, de prof. dr. Paul Bran. Elaborarea sau “în- chegarea” unei teorii moderne a valorii economice
este posibilă după abordarea şi clarificarea altor probleme economice, dintre care în prim-plan se află probabil aceea a raportului dintre producţia  şi schimbul marfar (v. Preţ,  Şcoala clasică,  Şcoala neoclasică tradiţională, Teorie economică).



analize cursdeguvernare

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: