sâmbătă

20 aprilie, 2024

Dicționar Economic

Teoria producătorului pe termen lung 

joi, 16 ianuarie, 2014

(v. TEORIA COMPORTAMENTULUI PRODUCĂTORULUI)
Teoria producătorului pe termen scurt (v. TEORIA COMPORTAMENTULUI PRODUCĂTORULUI)
TEORIA SIMETRICĂ A VALORII, teorie funda- mentată de către fruntaşii şcolilor de la Lausanne şi Cambridge, în special prin Alfred Marshall, ca expresie a încercărilor de conciliere a unor elemente relevante din teoria obiectivă (clasică)  şi teoria subiectivă (neoclasică) a valorii. În baza t.s. a v. preţul este rezultatul forţelor antagoniste şi indestructibile
ale pieţei, fiind determinat prin influenţele simultane ale cererii (ca expresie a comportamentului şi intereselor consumatorului) şi ofertei (ca expresie a interesului  şi comportamentului producătorului). Pentru consumator, decisive sunt utilitatea marginală, gusturile (preferinţele), mărimea veniturilor şi modul de obţinere a acestora. Pentru producător, decisive sunt consumul de factori (costul marginal al producţiei) şi randamentul activităţii sale. Aşa cum o coală de hârtie aşezată între cele două lame ale unei perechi de foarfeci este tăiată prin interacţiunea dintre lama de jos şi cea de sus, tot aşa preţul unei mărfi se formează şi evoluează sub incidenţa forţelor cererii şi ofertei, a interesului agenţilor pieţei sintetizat în utilitate marginală, raritate, gusturi, cost marginal şi starea factorilor de producţie. Pe termen foarte scurt, când oferta este rigidă, doar cererea este cea care determină evoluţia preţului; pe termen scurt, preţul este influenţat în proporţie egală (simetrică) de cerere şi ofertă; pe termen lung, costul de producţie este cel care decide evoluţia preţului, cererea influenţând cantitatea. Chiar dacă teoria economică n-a asimilat plenar t.s. a v., practica se comportă şi acţionează în conformitate cu paradigmele ei (v. Legea cererii şi a ofertei, Preţ).



analize cursdeguvernare

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: