duminică

19 mai, 2024

Dicționar Economic

MONOPSON

joi, 16 ianuarie, 2014

firmă sau întreprindere cumpărătoare unică a unui bun sau serviciu oferit de un număr mare de producători. Pentru a fi m., întreprinderea trebuie să nu fie concurată de alţi cumpărători străini sau naţionali, produsul să fie omogen şi să nu poată fi substituit cel puţin pentru un timp. Situaţia de m. este întotdeauna interpretată în funcţie de condiţiile de loc şi de timp. Sensul major al existenţei m. îl constituie maximizarea profitului. Pentru aceasta tre- buie ca m. să cumpere o cantitate atât de mare de materii prime, de exemplu, încât valoarea produsului marginal să fie egală cu costul marginal. În comparaţie cu concurenţa perfectă, m. determină o scădere a cantităţilor cumpărate, scăderea preţului plătit vânzătorilor şi apariţia unor supraprofituri dura- bile, ceea ce generează numeroase nemulţumiri pentru producătorii de factori de producţie necesari m. (v. Concurenţă, Profit).



analize cursdeguvernare

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: