piaţă publică organizată şi specializată, unde se efectuează operaţii de cumpărare şi vânzare în cantităţi relativ mari de bunuri mai mult sau mai puţin omogene. Existenţa b. ca instituţie proprie economiei de piaţă datează de mult timp; se apreciază că a apărut în secolul al XV-lea în oraşe comerciale din vestul Europei (Franţa, Germania, Flandra, Italia). Termenul ca atare este legat de oraşul Bruges (Belgia), unde familia Van der Bourse făcea numeroase operaţii cu bani în propria locuinţă, pe frontispiciul căreia se afla un ecuson sculptat cu trei pungi de bani. Numele familiei a fost asociat acestei forme de piaţă. B. reprezintă, în acelaşi timp, locul unde se desfăşoară operaţiile comerciale specifice, dar şi operaţiile comerciale însele luate ca atare. Din punct de vedere
organizatoric, b. modernă reprezintă o unitate economică formată prin asocierea unor persoane fizice sau/şi/juridice, private şi publice, uneori numai publice sau numai private care îşi desfăşoară activi- tatea independent sau pe lângă anumite instituţii, cum ar fi Banca Naţională, camera de comerţ, asociaţii ale oamenilor de afaceri. Existenţa şi funcţionarea b. sunt supuse unor reglementări stricte în perfecţionarea cărora un rol deosebit de important îl are experienţa. B. ca atare nu face vânzări-cumpărări şi nici nu fixează (stabileşte) preţul (cursul). Este o instituţie care se autoadministrează. Comisii compuse din membrii b. (cei ce au constituit-o) răspund de politica pe care o promovează, controlează respectarea severă a condiţiilor de admitere la b. a celor ce vor să cumpere şi să vândă, şi a celor ce intermediază ope- raţiile bursiere, adică a brokerilor şi organizaţiilor de brokeraj. Integritatea schimburilor care se operează la b. este garantată şi protejată prin reglementările privind condiţiile de admitere şi calitatea de membru. Credibilitatea preţurilor negociate conferă b. o autoritate deosebită. După obiectul specializării se disting: a) b. de comerţ sau comercială – instituţie care asigură funcţionarea organizată a pieţelor de bunuri şi servicii; b) b. valorilor mobiliare – unde se efectuează operaţii de cumpărare şi vânzare de valori mobiliare. B. de comerţ sunt şi ele generale sau spe- cializate pe diferite bunuri sau servicii (muncă, cereale, navlosire, materii prime etc.). B. de valori sunt formate din mai multe pieţe specializate pe categorii de titluri şi de operaţii.