Guvernele din Uniunea Europeană iau în considerare să facă concesii administrației americane, modificând regulile europene privind impozitarea corporațiilor multinaționale, pentru a excepta Statele Unite de la o prevedere esențială dintr-un acord fiscal global istoric, scrie Politico.
Acordul, negociat în cadrul Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), a fost convenit în 2021 de aproape 140 de țări, stabilind un impozit minim de 15% pentru corporațiile multinaționale cu venituri de peste 750 de milioane de euro anual. A fost considerat un pas esențial în lupta împotriva evitării plății impozitelor.
Până acum, aproximativ 40 de țări au implementat acest impozit minim, inclusiv majoritatea statelor membre UE, care au transpus acordul în legislația internă și l-au prezentat ca fiind „o nouă eră în impozitarea marilor corporații multinaționale.”
Donald Trump a anunțat retragerea SUA din acordul privind impozitul minim global
Statele Unite au negociat acordul din 2021, care include atât impozitul minim ce poate fi introdus unilateral, cât și reguli noi privind modul în care ar trebui impozitate companiile mari, țară cu țară. Cu toate acestea, Washingtonul nu a implementat niciodată acordul.
Chiar în ziua în care și-a început oficial al doilea mandat, Trump a anunțat retragerea SUA din acord și l-a însărcinat pe secretarul Trezoreriei, Scott Bessent, să investigheze dacă alte țări au în vigoare sau intenționează să adopte reguli fiscale „extraterritoriale sau care afectează în mod disproporționat companiile americane.”
Administrația americană a criticat în special o prevedere-cheie a acordului OCDE, care permite unei țări să majoreze impozitele pentru corporațiile multinaționale în cazul în care alte state nu aplică impozitul minim, pentru a compensa diferența.
„Dacă luăm exemplul unei companii farmaceutice americane care vinde medicamente în Italia și își transferă profiturile în Irlanda… teoretic, în baza impozitului minim global, Irlanda ar trebui să aplice un impozit minim de 15%; dacă nu o face, atunci SUA ar trebui; iar dacă nici SUA nu o face, atunci Italia va aplica impozitul,” a explicat Quentin Parrinello, director de politici la Observatorul Fiscal European din Paris, pentru Politico.
Acest mecanism, denumit „regula profiturilor subimpozitate,” are rolul de a încuraja țările să concureze în colectarea unui impozit minim, în loc să concureze pentru atragerea companiilor cu taxe scăzute, așa cum s-a întâmplat timp de decenii. Acesta ar trebui aplicat începând de anul viitor.
„Ceea ce face SUA, practic, este să submineze întreaga structură a acordului global,” a spus Parrinello.
Potrivit unui document al Consiliului UE văzut de Politico, Uniunea Europeană ia acum în considerare „limitarea aplicării” regulii profiturilor subimpozitate. Acest lucru ar putea însemna:
- extinderea, după 2026, a unei excepții existente pentru corporațiile ale căror companii-mamă se află în țări cu o rată a impozitului de cel puțin 20%;
- crearea unei noi excepții personalizate;
- sau eliminarea completă a mecanismului.
Deschiși la discuții. Casa Albă dorește să găsească un compromis „care să respecte suveranitatea fiscală a SUA”
Într-o reuniune OCDE desfășurată la începutul acestei luni, SUA ar fi declarat că este dornică să negocieze acest subiect.
Conform documentului văzut de Politico, Washingtonul a transmis că dorește să găsească un compromis „care să respecte suveranitatea fiscală a SUA” și că „toate celelalte economii majore” s-ar fi arătat deschise să discute problema.
Documentul abordează posibile evoluții în negocierile în curs și idei despre cum ar putea fi gestionate preocupările SUA. Acesta va fi discutat marți de către oficiali de rang înalt ai guvernelor UE.
Aplicarea regulii ar putea duce la măsuri de retorsiune din partea SUA/ Neaplicarea ar putea dezavantaja firmele europene
Documentul avertizează că aplicarea regulii „ar putea duce la măsuri de retorsiune” din partea Washingtonului, inclusiv acțiuni împotriva firmelor europene.
Totuși, documentul Consiliului atrage atenția că noi excepții „ar putea” dezavantaja firmele europene, care ar continua să fie supuse impozitului minim.
Alte idei menționate în document includ schimbarea regulilor globale printr-un mod mai relaxat de calcul al creditelor fiscale – ceea ce ar crește rata efectivă de impozitare în SUA și ar reduce impozitul pe care alte țări îl pot aplica subsidiarelor americane – sau chiar alinierea metodologiei de calcul a ratei fiscale între regulile UE și cele ale SUA.
„Întrebarea este dacă Europa va ceda presiunilor Statelor Unite și va permite modificarea acordului global,” a spus Parrinello. O eventuală excepție pentru companiile americane ar încuraja firmele europene să se relocheze în SUA: „Acest lucru este autodistructiv pentru Uniunea Europeană,” a adăugat el.
Riscul, mai spune Parrinello, este revenirea la „deceniul de cursă spre minim în impozitarea veniturilor corporative. … Asta înseamnă că statele vor trebui să găsească alte surse de venit, ceea ce implică reduceri de cheltuieli sau creșteri de taxe pentru alte categorii de contribuabili.”
Comisarul european pentru economie, Valdis Dombrovskis, a declarat că țările UE „sunt angajate în aplicarea acestui acord fiscal global al OCDE.” El a spus, într-un eveniment al Consiliului pentru Relații Externe, că în lipsa unui acord global privind repartizarea echitabilă a drepturilor de impozitare, subiectul taxelor digitale în UE va reveni probabil pe agendă. Totuși, nu a abordat problema impozitului minim corporativ.
(Citește și: ”Zece întrebări și răspunsuri legate de aplicarea impozitului minim global în România”)
***