Analiză

România și deficitul excesiv – ce este, ce riscăm, ce putem face

România a mai încălcat regula de deficit buget bugetar de maxim 3% din PIB în perioada de preaderare 1998 – 2001 și după aderare 2008… Mai mult

12.02.2020

Analiză

Salariul mediu net a urcat la aproape 700 de euro, productivitatea muncii industriale la -1,2%

Potrivit datelor publicate de INS, câștigul salarial mediu brut din luna decembrie 2019 a ajuns la 5.465 lei, cu 5,2% mai mare faţă de luna… Mai mult

11.02.2020

La obiect

Index necruțător la Capitalul Uman: la doar 60% din potențialul său de productivitate va ajunge, în medie, un tânăr român la maturitate

În medie, un copil născut în România, în 2017, va atinge la 18 ani doar 60% din potențialul său de productivitate, în condițiile actuale ale… Mai mult

11.02.2020

Chestiunea

Economia subterană – 21% din PIB, varianta de lucru a INS

La nu mai puțin de 21% PIB se ridică în România așa numita ”economie neobservată”. E vorba de activitățile economice care – într-un fel sau… Mai mult

10.02.2020

Cronicile

Turismul și Dunărea de un miliard de euro

de Marian Dobrila 17.6.2013

Chiar dacă problemele balanței comerciale și cea a balanței de plăți sunt complexe, majoritatea înțelege o problemă veche de 14 ani: România importă mai mult decât exportă și plătește valută mai mult decât încasează. Adica are un deficit comercial și un deficit de cont curent.

Pe scurt, consumăm mai mult decât producem și ca să acoperim consumul vindem tot ce avem prin casă (investiții străine) sau muncim pe la vecini (transferuri directe). Câtă vreme banii aduși de românii din afară au venit cu miliardele de euro iar investițiile străine au curs în aceeași măsura, nu era chiar o tragedie. Însă acum este din ce în ce mai clar pentru orice gospodar cu capul pe umeri că situația asta nu putea ține la nesfârșit. Mai ales că vecinii mai bogați la care munceam nu-și mai permit acum să-și plătească nici măcar datoriile, dar luxul să muncim noi pentru ei.

Poate laserul de 1 miliard de euro de la Măgurele să transforme România în laboratorul de cercetare al Europei într-un domeniu critic, cel al fizicii atomice? Putem să prelucrăm noi cuprul și să nu mai vindem minereul? Putem să ne folosim invențiile și să le transformăm în produse competitive pe piața mondială? Astăzi nu, cândva, poate.

Nu mai putem însă aștepta, avem nevoie de soluții imediate. Facturile de consum bezmetic au ajuns la scadență, iar statul social-democrat-liberal-popular-național stă cu un picior pe gâtul afacerilor storcându-le de ultimele resurse. Încasările din impozitul pe profit au scăzut cu 26% în mai 2013 față de mai 2012. Cât poți să mai storci un burete umed pe care îl ții de ani de zile în soare? În ritmul ăsta, alarmant de puțin.

Soluții imediate cu investiții mici

Ne uităm prin curte și vedem ce mai este nefolosit. Nu prea a mai rămas mare lucru, vedem însă cum în fundul curții curge netulburată Dunărea. Ne pică fisa. Cifra de afaceri din cicloturism la nivelul Europei este de 44 de miliarde (nu este o greșeală) de euro pe an. Pe sectorul cel mai aglomerat al Dunării,Viena-Passau, trec anual 1,5 milioane de cicloturiști.

Rapid întrebi: și la noi? Cifra de afaceri a României din cicloturism este cu aproximație zero. Câțiva entuziaști pionieri sunt la începutul începutului. România nu există astăzi pe harta cicloturismului european. Lipsește aproape complet orice formă de organizare. Cu toate că o treime din Dunăre trece pe la granița dintre România și Bulgaria și cele mai frumoase și pitorești sectoare ale Dunării sunt la Cazane și în Deltă.

Cît de naiv să fii să crezi că dacă îți faci publicitate o să curgă conducta cu turiști? Că turiștii îndrăgostiți de Dunărea austriacă vor năvăli în atât de obscura Românie? Că România are vreo șansă să recupereze peste noapte întârzierea de zeci de ani față de alte țări europene cu tradiție?

Pentru un răspuns pertinent, trebuie să privim fenomenele ciclismului și cicloturismului din interiorul lor și să analizăm psihologia ciclistului. Curajos și temerar, ciclistul este mereu în căutare de noi provocări. Așadar, pentru cei mai mulți dintre cicliștii europeni, România pe harta cicloturismului ar fi o noua provocare, o nouă cucerire. Și oare ce cuceritor străbate două treimi din fascinanta Dunăre fără să-și dorească să cucerească vărsarea ei în mare, cea mai mare rezervație naturală a Europei?

Adăugând cei 1000 de kilometri de Dunăre românească în două săptămâni, își pot completa palmaresul.

Zecile de milioane de cicliști ai Europei ne așteaptă de ani de zile, freamătă. Vor doar un mesaj de prietenie, o pensiune simplă cu apă curentă și canalizare, un traseu amenajat, câteva asociații afiliate la nivel european și mondial, câțiva oameni serioși și pasionați. Un mesaj ferm într-o comunitate extrem de prezentă pe Internet, câțiva lideri, niște evenimente, niște tradiții și ne găsim locul pe harta cicloturismului european.

Cicloturismul poate reduce deficitul structural cu un 1 miliard de euro anual

1,5 milioane de cicliști pe an ori 650 de euro, cheltuiți de fiecare de-a lungul Dunării, în Deltă sau poate în munți, înseamnă că în fiecare dintre cele aproximativ 180 de zile ciclabile ale anului să se afle în țară aproximativ 58.000 de cicliști, pentru un sejur mediu de 7 zile. Dacă începem astăzi să construim, în 10 ani este posibil. Impactul este de 1 miliard de euro pe an reducere de deficit structural, sustenabil și simplu. Nu este o țintă ambițioasă dacă ne gândim că înseamnă doar 2% din veniturile actuale obținute anual din cicloturism la nivel European.

De unde începem? Luna viitoare, 30 de tineri voluntari români și bulgari vor „măsura” Dunărea timp de 15 zile. Vor face o hartă a traseelor ciclabile de-a lungul a 800 km din traseul Dunării și vor oferi soluții pentru un traseu continuu cu investiții minime. Totul se va face cu costuri de 20.000 de EUR dintr-un proiect european obținut de Asociația ROI (www.aroi.ro). România va avea în acești bani un portal de cicloturism, datorită acestor tineri entuziaști.

N-am auzit de ciclism în nicio strategie națională, dar când ai o resursă naturală ca Dunărea, este imposibil de neglijat. Dunărea ciclabilă nu este însă pentru străini, este în primul rând pentru noi.

***

Marian Dobrilă este vicepreședinte al Asociației Consultanților din România pentru Accesarea Fondurilor Europene (ACRAFE)

 

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 17.6.2013

Un raspuns

  1. Bogdan
    18.6.2013, 3:34 pm

    mare adevar ai scos la iveala!
    cu mentiunea ca prin ministerul mediului se flutura cuvantul cicloturism, dar se plimba nu stiu ce lege a cicloturismului de la unii la altii si toata lumea e incremenita in proiect, vorba lui Liiceanu.

Lăsați un comentariu


Europa

Polonia a depășit Portugalia la PIB per capita raportat la puterea standard de cumpărare – date FMI

Iulian Soare

Noile cifre publicate de Fondul Monetar Internaţional arată că Produsul Intern Brut per capita raportat la puterea standard de cumpărare în Polonia a crescut în… Mai mult

Stiri

Administrația Trump cere Congresului 2,5 miliarde dolari pentru lupta împotriva coronavirus

Razvan Diaconu

Administraţia Trump a cerut Congresului fonduri de 2,5 miliarde de dolari pentru a lupta împotriva răspândirii rapide a coronavirusului, din această sumă peste 1 miliard… Mai mult

Stiri

Primarul Gabriela Firea anunță: Vinieta Oxigen dispare înainte de a intra în vigoare

Vladimir Ionescu

Gabriela Firea a anunțat marți dimineața că Primaria Capitalei renunță la taxa Oxigen, care ar fi impus taxe mașinilor poluante și ar fi interzis circulația… Mai mult

Stiri

Covid-19 / Trei universități din România și-au suspendat cursurile; 1.000 de români sunt în izolare acasă; nedeclararea riscului va fi pedepsită

Vladimir Ionescu

Patru universități din România care au un număr mare de studenți străini au decis măsuri speciale pentru a evita o epidemie cu noul coronavirus, trei… Mai mult

Stiri

Nouă condiție europeană pentru un acord comercial UE – UK: mențineți interdicția la importul de carne de pui cu clor

Victor Bratu

Uniunea Europeană cere Marii Britanii să mențină interdicția asupra importurilor de carne de pui cu clor – aceasta este ultima din lista de condiții pentru… Mai mult

Stiri

Curs de schimb EUR/RON 4,89, inflație 4,04% – anticipații pe orizont 12 luni în indicatorii CFA Romania

Vladimir Ionescu

In luna ianuarie 2020, Indicatorul de Incredere Macroeconomica al Asociatiei CFA Society Romania a crescut fata de luna anterioara cu 2,2 puncte pana la valoarea… Mai mult

Stiri

CSAT convocat miercuri pentru coronavirus. Klaus Iohannis: Mass-media și politicienii să evite senzaționalul

Vladimir Ionescu

Președintele Klaus Iohannis a anunțat luni că va convoca miercuri Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT), pentru discutarea strategiei de prevenire a unei epidemii… Mai mult