28 noiembrie, 2024

Suedia, Germania şi Franţa au cerut Comisiei Europene să îşi majoreze sprijinul pentru industria europeană a bateriilor destinate automobilelor electrice.

Alături de reprezentanţii Germaniei şi Franţei, ministrul suedez al Industriei, Ebba Busch, a făcut un apel către Comisia Europeană să asigure condiţii pentru industria bateriilor, scrie dpa, agenție preluată de Agerpres.

„Practic, înecăm competitivitatea europeană nu doar cu foarte multe reglementări dar şi într-o reglementare care este un labirint”, a spus ministrul Busch, la Consiliul Competitivitate UE, care a avut loc joi la Bruxelles.


La rândul său, reprezentantul Germaniei, secretarul de stat Bernhard Kluttig a spus că o industria puternică a bateriilor în Europa este extrem de importantă pentru industria auto din Germania.

Busch a adăugat că pe lângă sprijinirea noilor companii de baterii, Uniunea Europeană ar trebui să ajute actualele companii să îşi extindă semnificativ producţia şi să cucerească o cotă de piaţă corectă. Oficialul suedez a mai spus că economia europeană este strivită într-un război industrial între SUA şi Asia.

Industria bateriilor din Suedia trece printr-o perioadă dificilă, în condiţiile în care se confruntă cu probleme financiare. Producătorul suedez Northvolt a depus recent cererea de plasare sub protecţia capitolului 11 din legea insolvenţei din SUA.

Mulţi europeni sperau că producţia de către Northvolt a bateriilor pentru automobilele electrice va da un impuls binevenit industriei auto europene.

Prăbușirea Northvolt ar putea costa UE 300 de milioane de euro


Prăbușirea producătorului suedez de baterii Northvolt AB a reprezentat o lovitură dură la adresa ambițiilor UE de a crea un lanț valoric sustenabil de producere a vehiculelor electrice, dar s-ar putea transforma și într-o lovitură financiară de sute de milioane de euro pentru bugetul blocului comunitar, relata recent Euronews.

Compania a solicitat protecție împotriva falimentului în conformitate cu procedura americană Chapter 11 săptămâna trecută, având în conturi doar 30 de milioane de dolari (28,81 milioane de euro).

O parte din creditele sale, în valoare de 5,84 miliarde de dolari, sunt datorate direct UE, care a sprijinit financiar compania în încercarea de a ajuta la formarea unor potențiali campioni europeni într-un sector considerat crucial pentru tranziția verde.

„Am garantat mai multe împrumuturi ale Băncii Europene de Investiții pentru fabrica de baterii Northvolt,” a declarat purtătorul de cuvânt al Comisiei Europene, Veerle Nuyts, adăugând că expunerea UE – valoarea nerecuperată a împrumutului – „se ridică în prezent la 313 milioane de dolari (296,9 milioane de euro), sub garanția Fondului european pentru investiții strategice.”

Acest fond, înființat în 2015 ca o politică emblematică a fostului președinte al Comisiei, Jean-Claude Juncker, a oferit 21 de miliarde de euro pentru finanțarea infrastructurii, inovației și întreprinderilor mici.

În 2017, Comisia a creat, de asemenea, Alianța Europeană pentru Baterii.

„Munca pe care am desfășurat-o în domeniul bateriilor, inclusiv prin alianța pentru baterii, a fost un succes,” a declarat purtătorul de cuvânt al UE, Johanna Bernsel, menționând că o capacitate totală de producție de 167 de gigawați-oră a fost instalată în 2023.

Dar până săptămâna trecută, Northvolt era cel mai credibil jucător pe piața europeană – iar prăbușirea sa îi forțează pe creditori să „lupte pentru firimiturile rămase din patrimoniul companiei”, transmite compania.

„Banca Europeană de Investiții monitorizează îndeaproape situația,” a declarat un purtător de cuvânt al creditorului.

„Suntem hotărâți să ajungem la o soluție constructivă care să protejeze interesele BEI și ale UE” și „vom continua să sprijinim industriile strategice care conduc tranziția către o economie cu emisii nete zero,” a adăugat purtătorul de cuvânt al BEI.

Orice deficit ar putea acum să fie suportat de bugetul UE, care este finanțat în principal prin contribuții ale ministerelor de finanțe naționale.

(Citește și: Falimentul Northvolt ar putea costa UE circa 300 de milioane de euro)

****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: