Consiliul de administrație al producătorului de baterii auto Northvolt AB, din Suedia, a depus cerere de intrare în faliment după ce a eșuat în a-și asigura finanțarea necesară pentru a-și continua activitatea.
Falimentul spulberă speranțele Europei de a dezvolta un concurent la marile companii din China în domeniul producției de baterii electrice pentru vehicule electrice, mai ales că se dorește electrificarea rapidă a transporturilor auto.
La sfârșitul anului trecut, compania suedeză a rămas fără bani după o serie de gafe strategice și a solicitat protecție împotriva falimentului în SUA. Acest lucru le-a oferit proprietarilor săi un colac de salvare temporar, pentru a căuta noi surse de finanțare și noi partneri.
Northvolt anunţase în septembrie că desfiinţează 1.600 de locuri de muncă, adică un sfert din forţa sa de muncă, care a fost redusă la mai puţin de 5.000 de oameni.
„După ce a explorat în mod exhaustiv toate opţiunile disponibile pentru a negocia şi a pune în aplicare o restructurare financiară, inclusiv o procedură de restructurare conform articolului 11 în Statele Unite (…), societatea nu a fost în măsură să îndeplinească condiţiile financiare necesare pentru a-şi continua activităţile în forma sa actuală”, a declarat Tom Johnstone, președintele interimar Northvolt.
Cei doi acţionari principali ai grupului suedez sunt producătorul auto german Volkswagen, aflat şi el în dificultate financiară, şi banca americană de investiţii Goldman Sachs.
Pe parcursul „acestor proceduri, compania a atras un interes semnificativ din partea potenţialilor parteneri şi investitori (…) Cu toate acestea, din cauza timpului şi a resurselor financiare limitate, compania nu a putut încheia acordurile necesare pentru a-şi asigura viitorul”, a subliniat Northvolt în comunicatul său de presă.
Fondat în 2016, producătorul suedez era văzut ca piatra de temelie a încercărilor europene de a recupera decalajul faţă de Asia şi SUA în ceea ce priveşte producţia de celule de baterii, o componentă esenţială a automobilelor cu emisii zero. Europa reprezintă doar 3% din producţia mondială de celule de baterie, dar va deţine 25% din piaţă până la sfârşitul deceniului.
Cititi si: Marii acționari ai Northvolt caută un miliard de euro pentru continuarea activității
***