fbpx Modifica setari cookieuri

Just Business

Economia și administrația – problemă comună: lipsa competențelor digitale ale personalului, produsă de lipsa educației continue

Guvernul a decis alocare sumei de 150 de milioane de lei din fondul de urgență pentru achiziționarea de dispozitive electronice conectate la internet, astfel încât… Mai mult

26.05.2020

Analiză

Fotografia de la întâlnirea Economiei cu Pandemia: Convergența 2019 și convergența 2020

Câteva citate din Programul de convergență 2019 – 2022 ar putea explica mult mai clar anumite prevederi incluse în Programul de convergență 2020 (Programul oficial… Mai mult

26.05.2020

Analiză

Cea mai grea împărțeală din istoria UE: încep negocierile

Mai sunt două zile până când va fi anunțată noua propunere de Cadru Financiar Multianual Aceasta conține inclusiv mult-așteptatele detalii ale Fondului de Relansare Economică… Mai mult

25.05.2020

Europa

Europa a depășit vârful pandemiei Covid – țările au trecut la faza a doua de gestionare: testarea ratei de imunizare

După relaxarea măsurilor de prevenire a pandemiei, autoritățile naționale au declanșat pe tot globul marea operațiune a testării pe scară largă, pentru depistarea anticorpilor la… Mai mult

25.05.2020

Sistemul fiscal românesc: Dezechilibre care trebuie corectate

de Marin Pana 12.10.2012

România se situează pe locul 16 din 26 de economii de pe continentul european la nivelul fiscalității, cu un indice relativ de 119,5%, potrivit unui studiu al Forbes.

Ea este devansată de Franța, Belgia, Suedia, Italia, Austria, Norvegia, Grecia, Spania, Slovenia, Olanda, Cehia, Finlanda, Ungaria, Danemarca, Portugalia și se plasa înaintea altor 11 țări: Polonia, Germania, Marea Britanie, Luxemburg, Slovacia, Elveția, Lituania, Letonia, Rusia, Irlanda.

Impozitele românești: mici – ca cetățeni, mici – ca acționari

Țara noastră are una dintre cele mai reduse cote din Europa la impozitul pe venitul persoanelor fizice.
Cu o rata de impozitare de 16%, se află mult sub țările occidentale dezvoltate precum Danemarca (38% – 59%), Suedia (30% – 55%), Finlanda (29% – 53,5%) sau Olanda (34,2% – 52%).
De altfel, majoritatea noilor membre UE au cote de impozitare mai ridicate decât România. Astfel, Polonia are cote cuprinse între 19% și 40%, Ungaria între 18% si 36%, Cehia între 12% și 32% iar Bulgaria între 10% și 24%.

La impozitul total pe profitul companiilor, România are o cotă situată sub media europeană. Pentru persoanele fizice, profiturile unei societăți comerciale la care sunt acționare sunt impozitate cu cota standard de 29,44% ( rezultat din impozitarea succesivă cu câte 16%). În cazul acționarilor persoane juridice, cota este de 24,4% ( 16% și, apoi, 10%).

Pentru referință, menționăm că Bulgaria aplica o cota de impozitare pe profitul companiilor de 10%, Slovacia de 19% iar Estonia de 22%, cote definitive deoarece ele nu mai impozitează venitul din dividende.

Impozitul final combinat este apropiat de cel de la noi în Irlanda (26%) și Grecia (29%), dar superior în Polonia (34,4%), Cehia (35,4%), Germania (52,4%) sau Franța (55,9%).

Evoluția în timp

În perioada 2000-2004, gradul de fiscalitate calculat prin luarea în considerare a tuturor impozitelor, taxelor și contribuțiilor încasate de autoritățile publice centrale si locale și raportare la PIB, a consemnat o tendință de scădere, de la 29,3% in anul 2000 la 27,9% in 2004.

Ulterior diminuării nivelului nominal de taxare, gradul de fiscalitate a înregistrat o creștere de la 30,4% în 2005 spre 33,1% în 2011.

Explicația constă în evoluția gradului de colectare a taxelor și impozitelor prevăzute de lege, legat de conformarea voluntară la plata acestora și de sancțiunile aplicate.

Dezechilibrarea veniturilor după proveniență ( venituri indirecte, impozite directe și contribuții sociale, cele trei mari componente echilibrate la nivelul parcticii europene), cu o pondere mare a veniturilor indirecte este o caracteristică a fiscalității românești.

Avem un TVA ”nordic” de 24%, apropiat de cel din Danemarca, Norvegia ( nemembră UE) sau Suedia, și o rată relativ redusă de impozitare directă, îndeosebi pe partea de întreprinderi.

Rezultatul: descurajarea consumului se face concomitent cu o alocare insuficientă față de angajamentele asumate teoretic în politica de solidaritate socială.

Consecința acestei dispuneri este participarea mai puțin sau mai mult extinsă a companiilor la susținerea politicii sociale, care cade în sarcina statului respectiv și se vede imediat în nivelul veniturilor raportat la PIB.

Statele cu impozitare combinată mică au, în principiu o colectare sub 40% din PIB, în timp ce restul se duc spre 50% din PIB.

Dezechilibre care trebuie corectate mâine. Ba, chiar azi

În România, veniturile fiscale și bugetare sunt dependente de veniturile din taxele si impozitele indirecte (TVA, accize, taxe vamale etc.), în timp ce, în Uniunea Europeană, contribuțiile celor trei mari categorii de impozite si taxe (impozite directe, indirecte si contribuțiile sociale) la formarea veniturilor sunt relativ apropiate.

Reforma sistemului fiscal este necesară pentru echilibrarea bugetară în limitele europene de venituri și cheltuieli prin raportare la PIB.

Impunerea de constrângeri tari rău-platnicilor și diminuarea nivelului nominal al impozitelor pe partea de venituri ar trebui să aducă lărgirea bazei de aplicare și creșterea eficienței în colectare.

Pe partea de cheltuieli, ar trebui să primeze creșterea eficienței în alocarea fondurilor, și nu tăierea oarbă a sumelor fără modificarea structurii de utilizare.

Dezvoltarea și implementarea unei strategii fiscale moderne și predictibile pe termen mediu și lung ar fi esențială în contextul concurenței ce se manifestă între statele europene pentru atragerea de noi investiții și crearea de noi locuri de muncă.

Nu în ultimul rând, este obligatorie negocierea unui consens minim la nivel politic privind principiile de echitate și solidaritate socială ce vor trebui respectate, pentru a avea susținerea parlamentară și populară strict necesare implementării oricăror schimbări în fiscalitate.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 12.10.2012

2 comentarii

  1. Romeo
    13.10.2012, 11:04 am

    Domnule Pana, apreciez descoperirile dumneviastra in materie de anomalii ale sistemuluim fiscal romanesc, dar sa stiti ca descoperiti pur si simplu apa calda. Am o firma cu 28 de salariati (am avut 42 inainte de criza) si uneori imi fac eu propriile mele grafice incercand sa inteleg de unde provin impozitele pe care le platesc si mai ales unde se duc ele.
    Nu unuia ca mine trebuie sa-i scrieti. Trimiteti-va analiza la guvern sau mai bine la partide, la toate partidele ca si in guvernarea lui Boc si Ungureanu a fost la fel.
    S-ar putea sa aveti surpriza sa constatati ca nimeni din guverne nu intelege ce scrieti dumneavoastra. Ce sa mai vorbiti de faptul ca cineva e constient ca trebuie facuta o schimbare de structura a fiscalitatii PENTRU CA NOI NU AVEM POLITICIENI CARE SA INTELEAGA ECONOMIA SI FISCALITATEA IN ROSTUL SI ESENTA LOR.
    Din aceasta cauza nici nu voi merge la vot. M-a saturat de prostiile pe care le aud la televizor si in ziare despre programele economice, de la niste insi care se vede de la o posta ca nu inteleg ce trebuie facut pentru ca nu inteleg nici macar ca problema se poatre pune asa. Nu vor decat puterea si accesul la fonduri prin putere. Ma voi mai zbate un an, apoi lichidez si plec [pur si simplu din tara asta condusa mereu de niste neprofesioniti. Habar nu aveti cati dintre prietenii mei care au afaceri vor sa faca asta.

    Va bateti capul de pomana, ca nu noi trebuie sa intelegem aspectele astea, ca noi le stim. spuneti-le parazitilor de politicieni care nu stiu ce inseamna o firma care face productie ca sa produca bani care sa si-i imparta ei. Si toti sunt egali intre ei, indiferent de la ce partid provin sau ce fel de guvern formeaza. ca si cum Romania e condusa de cei mai prosti si mai neprofesionisti si mai rupti de realitate dintre cetatenii ei.

  2. iooo
    15.10.2012, 3:20 pm

    structura fiscalitatii romanesti e ciudata in fapt angajatii platesc sume uriase de 65% din ce castiga prin imp directa si indirecta, desi Ro nu are salariati,cum obs si autorul fiscalitatea pe firme nu e mica pt ca imp de 16% se aplica de 2 ori, cel mai bine ar fi scaderea cotei unice la 10% a contributiilor sociale la 30% a tva-ului la 15% succesiv in 3 ani si cresterea de cel putin 10 ori a impozitelor pe imobliare si masini pentru persoanele fizice in general incat acestea sa egaleze imp platite de firme,e aberant ca unul sa cumpere un imobil pt o firma iar altul pentru specula sau inchiriere iar cel care il cumpara pt firma sa plateasca imp anual de peste 10 ori mai mare,din cele mai vechi timpuri proprietatea a fost prima taxata,imp pe persoanele fizice sunt indecent de mici adik platesc 1,5 mil lei vechi la ap si 500 000 la masina pe an,pai de banii astia nu sunt platiti nici functionarii care le incaseaza,aceste impozite trebuie marite de macar 10 ori dar scazuta fiscalitatea pe munca,oricine poate observa ca in Romania nu exista angajati si e normal,cine e nebun sa dea 2/3 din ce castiga statului?

Lăsați un comentariu


Europa

Medicii italieni: blocarea spitalelor poate duce la mai multe decese decât pandemia

Adrian N Ionescu

Cel  puțin 600.000  de intervenții, vizite și consulații medicale au fost anulate în Italia, ca urmare a   blocării  spitalelor cu bolnavii de coronavirus  și  există… Mai mult

Stiri

S&P menține ratingul României la nivelul recomandat investițiilor: România are acces la finanțare externă / Consolidarea fiscală e inevitabilă după alegeri

Adrian N Ionescu

Agenția de rating  Standard & Poor’s  a   confirmat  clasificarea României ‘BBB-/A-3   și a păstrat perspectiva negativă. Ratingul  păstrează  România în domeniul  recomandat investițiilor  străine, în… Mai mult

Stiri

VIDEO Alina CULCEA, Președinte ARPIM: „România va fi în competiție cu celelalte țări pentru investiții, pe toate domeniile, dar mai ales în sectorul farmaceutic”

Redacţia

„Una dintre lecțiile pe care le-am învățat cu toții a fost lecția solidarității. A fost o mobilizare fără precedent din partea asociației noastre, sperăm că… Mai mult

Europa

Scădere surprinzătoare a șomajului în SUA, în mai: 13%, analiștii se așteptau la o creștere spre 20%

Adrian N Ionescu

Economia SUA a oferit pe neașteptate mai multe locuri de muncă decît estimau analiștii, în luna mai, iar rata şomajului a scăzut la 13,3% de… Mai mult

Stiri

BNR primește o linie de finanțare de 4,5 miliarde de euro de la BCE pentru asigurarea lichidității de euro

Alexandra Pele

Banca Centrală Europeană (BCE) și Banca Națională a României (BNR) au convenit asupra unui aranjament în cadrul căruia se va furniza BNR lichiditate în euro,… Mai mult

Stiri

Statul încasează de la Hidroelectrica dividende suplimentare de 600 milioane de lei

Adrian N Ionescu

Ministerul Economiei și Energiei a decis, cu puterea pachetului de 80% din acțiunile Hidroelectrica, distribuirea de către companie a unor dividende suplimentare de 750 de… Mai mult

Europa

Benzinăriile din Germania, obligate să instaleze stații de încărcare pentru maşinile electrice

Adrian N Ionescu

Germania va obliga toate benzinăriile de pe teritoriul său să aibă staţii de încărcare pentru vehiculele electrice, pentru încurajarea cererii acestui segment auto. Măsura apare… Mai mult