miercuri

24 aprilie, 2024

21 aprilie, 2022

Proiect de lege pentru transpunerea Directivei europene privind avertizorii de integritate (Directiva Whistleblower) a fost aprobat marți de Senat, prima cameră sesizată cu proiectul inițiat de Guvern.

România este în întârziere cu transpunerea acestei directive, care trebuia implementată de statele membre până la data de 17 decembrie 2021.

După aprobarea în Camera Deputaților și după promulgare, noua lege va privi în special companiile cu peste 50 de angajați, care vor fi vizate de un nou set de obligații..

Detaliile legii


După intrarea în vigoare, legea se va aplica ”persoanelor care efectuează raportări şi care au obţinut informaţii referitoare la încălcări ale legii, într-un context profesional”. În categoria acestor persoane intră:

  • lucrătorii
  • persoanele care desfăşoară o activitate independentă, în înţelesul art. 49 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene
  • acţionarii şi persoanele care fac parte din organul de administrare, de conducere sau de supraveghere al unei întreprinderi, inclusiv membrii neexecutivi ai consiliului de administraţie, precum şi voluntarii şi stagiarii remuneraţi sau neremuneraţi
  • orice persoană care lucrează sub supravegherea şi conducerea persoanei fizice sau juridice cu care s-a încheiat contractul, a subcontractanţilor şi a furnizorilor acesteia. 

Proiectul face referire la procedura şi modalităţile de raportare, conţinutul raportărilor, evidenţa acestora, dar şi la obligativitatea păstrării confidenţialităţii.  Cea mai înaltă autoritate care poate primi raportări ale avertizorilor de integritate este Agenția Națională de Integritate (ANI).

Obligațiile firmelor cu peste 50 de angajați

  • Să instituie canale pentru primirea raportărilor ”în condiții de siguranță, astfel încât să fie protejată confidențialitatea identității persoanei care efectuează raportarea și a oricărei părți terțe menționate în raportare și să se împiedice accesul la aceasta a membrilor neautorizați ai personalului”.
  • Să emită o confirmare de primire a raportării, adresată persoanei care efectuează raportarea, în termen de șapte zile de la primirea respectivă.
  • Să desemneze ”o persoană imparțială sau un departament imparțial, competent în ceea ce privește întreprinderea unor acțiuni subsecvente raportărilor, care poate fi aceeași persoană sau același departament ca cel care primește raportările și care va menține comunicarea cu persoana care efectuează raportarea și, dacă este cazul, va solicita informații suplimentare de la aceasta și îi va transmite feedback”.
  • Să răspundă în maximum trei luni de la primirea raportării.

Cum va fi protejat avertizorul de integritate

Proiectul interzice orice formă de represalii împotriva avertizorilor în interes public, amenințări cu represalii sau tentative de represalii, în special cele care privesc:

  • orice suspendare a contractului individual de muncă ori a raportului de serviciu
  • concedierea sau eliberarea din funcția publică
  • modificarea contractului de muncă sau a raportului de serviciu
  • reducerea salariului și schimbarea programului de lucru
  • retrogradarea sau împiedicarea promovării în muncă sau în funcția publică și a dezvoltării profesionale, inclusiv prin evaluări negative ale performanței profesionale individuale, inclusiv a funcționarilor publici, sau prin recomandări negative pentru activitatea profesională desfășurată
  • aplicarea oricărei alte sancțiuni disciplinare
  • constrângerea, intimidarea, hărțuirea
  • discriminarea, crearea unui alt dezavantaj sau supunerea la un tratament
    inechitabil
  • refuzul de a transforma un contract de muncă pe o perioadă determinată într-un contract de muncă pe durată nedeterminată, în cazul în care lucrătorul a avut așteptări legitime că i s-ar oferi un post permanent
  • refuzul de a reînnoi un contract de muncă pe o perioadă determinată sau încetarea anticipată a unui astfel de contract
  • cauzarea de prejudicii, inclusiv la adresa reputației persoanei în cauză, în special pe platformele de comunicare socială, sau pierderi financiare, inclusiv sub forma pierderii oportunităților de afaceri și a pierderii de venituri
  • includerea pe o listă sau într-o bază de date negativă, pe baza unui acord sectorial sau la nivel de industrie, formal sau informal, care poate presupune că persoana în cauză nu își va găsi, în viitor, un loc de muncă în respectivul sector sau în respectiva industrie
  • rezilierea înainte de termen sau anularea unui contract pentru bunuri sau servicii
  • anularea unei licențe sau a unui permis
  • solicitarea de efectuare a unei evaluări psihiatrice sau medicale


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: