Digital

Experiența finlandeză – mic curs de civilizare digitală. Ce ar fi trebuit să facă ANAF pentru informatizare, transparență, eficiență

România a ratat ocazia de a avea un sistem modern, informatizat, de colectare a taxelor, deși s-a bucurat atât de expertiză din partea Băncii Mondiale… Mai mult

28.11.2019

La obiect

Prognoza oficială – resetată odată cu președintele CNSP: ajustările indicatorilor cheie

După ce la Comisia Națională de (Strategie și) Prognoză, s-a înlocuit președintele, consecutiv schimbării Guvernului, a fost resetată și dată publicității tradiționala prognoză de toamnă.… Mai mult

28.11.2019

Chestiunea

Fiscalitate și Buget 2020: Toți știm ce trebuie, dar nimeni încă nu știe cum. Ecuația financiară imposibilă a viitorului an

Conferința „Buget și fiscalitate 2020: dinspre politica oficială spre mediul de afaceri”, organizată miercuri de cursdeguvernare.ro cu sprijinul AmCham și ASE București și-a atins ținta: Numele… Mai mult

27.11.2019

La obiect

Ludovic Orban, despre tsunami-ul creșterii pensiilor cu 40%: Nu va fi nicio apocalipsă, nu vom da OUG-uri pe tema asta, vom vedea care e capacitatea reală a susținerii acestor creșteri

Modificarea legii pensiilor, despre care specialiștii susțin că va duce la o creștere nesustenabilă a deficitului bugetar în 2022, primul an în care se va… Mai mult

27.11.2019

Cronicile

Comisia Europeană cere României să corecteze în 2020 derapajele fiscale ale anului 2019

de Victor Bratu , 20.11.2019

Comisia Europeană a anunțat miercuri o serie de măsuri în cadrul Pactului de stabilitate și de creștere vizând Ungaria și România. Comisia a mai prezentat avizele sale privind proiectele de planuri bugetare pentru 2020 ale statelor membre din zona euro.

În cadrul Pactului de stabilitate și de creștere, pentru România, Comisia a stabilit că nu a fost luată nicio măsură eficace ca răspuns la Recomandarea Consiliului din iunie 2019.

La acea dată, Comisia i-a recomandat lui Eugen Teodorovici:

  • să ia măsurile necesare pentru a se asigura că rata de creștere nominală a cheltuielilor publice primare nete nu depășește 4,5 % în 2019 și 5,1 % în 2020, ceea ce corespunde unei ajustări structurale anuale de 1 % din PIB în 2019 și 0,75 % în 2020, repunând astfel România pe o traiectorie de ajustare adecvată în vederea atingerii obiectivului bugetar pe termen mediu;
  • să utilizeze orice câștiguri excepționale pentru reducerea deficitului; măsurile de consolidare bugetară ar trebui să asigure o îmbunătățire durabilă a soldului structural public, într-o manieră favorabilă creșterii;
  • să prezinte Consiliului, până la 15 octombrie 2019, un raport referitor la măsurile pe care le-a luat pentru a da curs prezentei recomandări; raportul ar trebui să includă măsuri suficient de detaliate și anunțate în mod credibil, inclusiv impactul bugetar al fiecăreia dintre acestea, în vederea respectării traiectoriei de ajustare solicitate, precum și previziuni bugetare detaliate și actualizate pentru perioada 2019-2020.

În lipsa oricărei măsuri în linie cu recomandările, Comisia a propus miercuri adoptarea de către Consiliu a unei decizii privind lipsa luării unor măsuri eficace și o recomandare revizuită adresată României de a lua măsuri în 2020 pentru a corecta abaterea sa semnificativă de la traiectoria de ajustare în direcția obiectivului bugetar pe termen mediu.

Situația Ungariei este similară cu cea a României în ceea ce privește aceeași abatere semnificativă de la MTO

Procedura aplicabilă abaterilor semnificative are scopul de a ajuta statele membre să revină la situația bugetară în care ar fi fost, sau să se apropie de aceasta, dacă abaterea nu s-ar fi produs.

Evaluarea proiectelor de planuri bugetare ale statelor membre din zona euro

Ca urmare a previziunilor economice recente din toamna anului 2019 și a consultărilor cu statele membre, Comisia a adoptat avizele sale privind proiectele de planuri bugetare ale tuturor țărilor din zona euro. Ea a constatat că niciun proiect de plan bugetar pentru 2020 nu prezintă vreo nerespectare deosebit de gravă a cerințelor Pactului de stabilitate.

Totuși:

Pentru Belgia, Spania, Franța, Italia, Portugalia, Slovenia, Slovacia și Finlanda, proiectele de planuri bugetare prezintă un risc de nerespectare a Pactului de stabilitate și de creștere în 2020. Punerea în aplicare a planurilor acestor state membre ar putea avea ca rezultat o abatere semnificativă de la traiectoriile de ajustare în direcția obiectivelor bugetare respective pe termen mediu.

În cazurile Belgiei, Spaniei, Franței și Italiei, se preconizează, de asemenea, nerespectarea criteriului de referință privind reducerea datoriei.

S-a constatat că proiectele de planuri bugetare pentru 2020 întocmite de Germania, Irlanda, Grecia, Cipru, Lituania, Luxemburg, Malta, Țările de Jos și Austria respectă Pactul de stabilitate și de creștere.

S-a constatat că proiectele de planuri bugetare pentru 2020 întocmite de Estonia și Letonia respectă în linii mari Pactul de stabilitate și de creștere. Punerea în aplicare a proiectelor de planuri bugetare ar putea avea ca rezultat o oarecare abatere de la obiectivul bugetar pe termen mediu al Letoniei și de la traiectoria de ajustare în direcția atingerii obiectivului bugetar pe termen mediu în cazul Estoniei.

În ansamblu, între 2019 și 2020, se estimează că numărul de state membre care își vor atinge obiectivele bugetare pe termen mediu sau care le vor depăși va crește de la șase la nouă. Comisia estimează că deficitul structural agregat al zonei euro va crește cu 0,2 % din PIB-ul potențial în 2020 (la – 1,1 %), ceea ce demonstrează o orientare fiscală în linii mari neutră.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 20.11.2019

Lăsați un comentariu


Stiri

Document / Statul împrumută 177 milioane euro pentru construcția a 2 penitenciare, un centru de pregătire și un centru de recuperare a ofițerilor

Vladimir Ionescu

Statul român vrea să împrumute 177 milioane euro de la Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei pentru a construi 2 penitenciare noi, un centru de… Mai mult

Stiri

OUG 114: ANRE a colectat 606 mil. lei din suprataxa de 2% pe afacerile companiilor energetice. Va folosi banii la „buna funcţionare”

Adrian N Ionescu

Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE) a colectat până în prezent 606 milioane de lei din contribuţia de 2% din cifra de afaceri a… Mai mult

Stiri

Șerban Pop, fost vicepreședinte ANAF, trimis în judecată pentru luare de mită – 2,5 milioane euro pentru rambursări de TVA

Vladimir Ionescu

Șerban Pop, fost vicepreședinte al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), a fost trimis în judecată de procurorii Direcției Naționale Anticorupție într-un dosar în care… Mai mult

Stiri

Tarife mai mici pentru convorbirile în rețele mobile, de la 1 ianuarie 2020

Vladimir Ionescu

Operatorii de telefonie mobilă care activează pe piaţa din România vor percepe, începând cu 1 ianuarie 2020, un tarif maxim de terminare a apelurilor la… Mai mult

Stiri

Supraacciza la carburanţi a fost eliminată. Efectele deciziei și calculele aferente

Adrian N Ionescu

Camera Deputaților a aprobat în plen proiectul de lege de modificare a Codului Fiscal privind eliminarea supraacizei la carburanți. Eliminarea supraaccizei de 32 de bani… Mai mult

Stiri

Recursul compensatoriu a fost abrogat, legea va continua însă să producă efecte

Vladimir Ionescu

Recursul compensatoriu, care a dus la eliberarea înainte de termen a peste  a fost abrogat miercuri, cu 272 voturi „pentru” şi cinci abţineri. Legea pleacă… Mai mult

Stiri

Cristian Grosu / Opriți mizeria cu salariile din presă

Cristian Grosu

În Camera Deputaților se pregătește scutirea jurnaliștilor de impozitul pe venit: proiectul a trecut de comisii, merge spre plen, a fost  ”livrat” de PSD-ALDE și… Mai mult