La obiect

O oportunitate ratată: ”Dezvoltare la dobânzi mici”. Cauzele externe şi cauzele interne

Sfârșitul programelor de relaxare monetară din SUA și din UE reduce și mai mult șansele României de dezvoltare economică bazată pe împrumuturi avantajoase, după ce… Mai mult

12.03.2019

La obiect

Atenție la comerțul exterior: Deficit comerial expandat cu 62% în ianuarie! Cel mai mic ritm de creștere a exporturilor din ultimii 3 ani

Deficitul comercial pe ianuarie 2018 a fost de 1,2593 miliarde de euro, în creştere puternică (+62%) faţă de aceeaşi lună a anului anterior. Mai mult,… Mai mult

12.03.2019

La obiect

Trei proiecte majore de transformare digitală, sprijinite de Comisia Europeană, așteaptă de peste un an mobilizarea autorităților de la București

  Centrele de inovare digitală (Digital Innovation Hubs – DIH), create și sprijinite de Comisia Europeană au nevoie, pentru a putea funcționa și a avea… Mai mult

11.03.2019

La obiect

Avertisment UE – Datoria externă a României ar putea trece de 60% din PIB în decurs de zece ani

Potrivit Raportului de sustenabilitate fiscală pe 2018 al Uniunii Europene (publicat în ianuarie 2019), datoria externă a României ar putea trece pragul de 60% din… Mai mult

10.03.2019

Cronicile

15 martie, ora 15:00, timp de 15 minute: România chiar vrea autostrăzi!

de Victor Bratu , 15.3.2019

Narcis Neaga, constanta guvernelor care promit autostrăzi, dar nu le fac

Zeci de companii, primării, echipe sportive, personalităţi publice, organizații şi multă lume simplă s-au alăturat protestului „România vrea autostrăzi”. Sigur, țara nu a paralizat vreme de 15 minute, dar diversitatea neașteptată a protestelor arată că lipsa infrastructurii rutiere nu mai este un lucru pe care românii să-l accepte ca un dat.

Realitatea arată că Guvernele aflate în fruntea României fie au mimat dorința de a construi, fie au încercat să impingă în față proiecte de infrastructură rutieră pe alte considerente decât cele economice și de dezvoltare.

Vineri, 15 martie, ora 15:05, pe centura Focșaniului circulația a înghețat. Doar o mașină a poliției se tot fâțâia pe banda mai liberă

Mai nou, autostrăzile sunt promovate de guvern ca proiecte de realizat în Parteneriat Public-Privat, deși Comisia Europeană trage de România ca să-și cheltuiască banii gratuiți de autostrăzi.

(Citiți și: Raport științific al incompetenței – România plătește 43,3 milioane dolari la Banca Mondială ca să afle oficial de ce nu poate construi autostrăzi)

Vineri, la ora 15,00, la sediul Reprezentanței Comisiei Europene la București s-a luat ”pauză de cafea pentru autostrăzi”, iar pe Facebook a fost postat un scurt mesaj – cu titlul sugestiv #șîEU vrea autostrăzi în România!:

În perioada 2014-2020, 6.3 miliarde de euro au fost puse la dispoziția României pentru proiecte de infrastructură. Cu toate acestea, proiectele care se derulează sunt din perioada financiară 2007-2013, care nu au fost finalizate la timp.

CV-ul infrastructurii din România:

  • 90% din drumurile naționale au o singură bandă pe sens

  • în 2016 RO a înregistrat 97 de decese per un milion de locuitori în accidente rutiere.

  • 37% dintre victime sunt pietoni, comparativ cu media europeană de 21%

Carmen Uscatu şi Oana Gheorghiu, fondatoarele Asociaţiei ”Dăruieşte Viaţă”, care construieşte un spital la Bucureşti, au venit în faţa Ministerului de Finanţe. Protestul lor a fost generat de dezinteresul cu care ANAF privește Registrul pentru ONG.

Eugen Teodorovici și C. P. Tăriceanu ”trec de partea poporului”, după ce au fost la putere amândoi în ultimii 7 ani

Ministrul Eugen Teodorovici a ieșit în fața ministerului și a stat de vorbă cu protestatarii din fața instituției- o acțiune în concordanță cu mesajul transmis în cursul zileim prin care anunța că și el este nemulțumit de ritmul în care se construiesc autostrăzi în România și că se alătură protestului.

Nemulțumiri similare au fost exprimate și de liderul ALDE, Călin Popescu Tăriceanu, el însuși aflat la putere din 2012, prin alianța USL cu PSD. 

Liviu Dragnea însă a exprimat opinii contrare. Aflat în Dîmbovița, la alegerile din filială, liderul PSD a spus: ”Niște șmecheri urlă că au făcut un metru de autostradă, când astăzi încep lucrările la Autostrada Moldova. Ei fac circ, noi facem autostrăzi. Ei țipă, noi dezvoltăm România. Acel om de afaceri care am înțeles că a cheltuit 100.000 euro pentru acest circ. Dacă tot avea banii ăștia, putea să îi doneze”.

Teoria a fost susținută și de ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc. El a spus: ”Autostrada Moldova tocmai a început, nu avem timp să stăm. Vom fi prezenți, avem constructori prezenți care vor face autostrăzi”.

(Citiți și: ””Banchetul de Centenar s-a terminat – urmează nota de plată”: Sumarul numărului 99 al CRONICILOR Curs de Guvernare”)

PSD a anunțat, pe Facebook, că vineri încep lucrările la Autostrada Moldovei, iar ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, va fi prezent la inaugurarea lucrărilor. În realitate, lucrările la centura Bacău au început acum 6 zile.

Protestatari, proteste, amânări și blocaje- scurt istoric

Ștefan Mandachi, omul de afaceri care a construit ”primul metru de autostradă” din Moldova, a fost ”scânteia” care a declanșat protestele de vineri din întreaga țară.

Pentru autostrada Moldova militează însă de multă vreme organizații precum ”Împreună pentru A8” și ”Moldova vrea autostradă”, asociații care au organizat numeroase campanii în favoarea demarării unui proiect de infrastructură rutieră care să lege Moldova de Transilvania.

(Citiți și: Cel mai mare protest motorizat din România, lista de revendicări)

Autostrada A8 Iași-Târgu Mureș este promisă de ani de zile, de multe guverne, dar niciodată demarată. A fost introdusă în Master Plan, în 2016, după mari presiuni ale societății civile li chiar ale Comisiei Europene.

Cele două organizații din Moldova au reușit anul trecut să transforme proiectul autostrăzii în lege, aprobată în Parlament în decembrie 2018 și promulgată rapid de președintele Iohannis.

O lege deja încălcată- după cum remarca deputatul Cătălin Drulă.

(Citiți și: Guvernul a încălcat deja de două ori legea Autostrăzii Moldova)

Lipsa autostrăzilor în România are efecte mai profunde decât disconfortul produs de ore pierdute la volan. Lipsa infrastructurii aduce subdezvoltare, sărăcie. Și este unul dintre motivele exodului forței de muncă.

(Citiți și: România mare și fracturată – Centenarul Marii Uniri va găsi o țară cu o structură și mai dezechilibrată decât e astăzi)

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 15.3.2019

Lăsați un comentariu


Europa

Mecanismul consolidat de protecție civilă UE intră în vigoare

Iulian Soare

Propunerea Comisiei Europene de a consolida răspunsul colectiv al UE împotriva dezastrelor naturale, cunoscută drept rescEU, a intrat în vigoare joi. Numeroase dezastre au afectat… Mai mult

Stiri

PIB-ul României l-a depășit în 2018 pe cel al Portugaliei: care are o populație de 2 mai mică și un PIB/locuitor de 2 ori mai mare

Vladimir Ionescu

Economia României a depășit, la prețuri curente în euro, economia Portugaliei în 2018, o țară cu o populație și o suprafață de două ori mai… Mai mult

Stiri

Europarlamentarul Laurențiu Rebega, trimis în judecată pentru fraudă cu fonduri europene

Vladimir Ionescu

Europarlamentarul Laurenția Rebega (foto), fost vicepreședinte al Consiliului Județean Prahova, a fost trimis în judecată de DNA, pentru fraudare de fonduri europene. Politicianul mmebru al… Mai mult

Stiri

Franța: Senatul sesizează justiția în cazul unor colaboratori ai președintelui Macron suspectați de mărturie falsă

Iulian Soare

Senatul francez a decis să sesizeze justiţia în cazul mai multor colaboratori ai preşedintelui Emmanuel Macron, inclusiv directorul de cabinet, suspectaţi de mărturii false sau… Mai mult

Stiri

Florin Susanu, numit director general provizoriu la TAROM. A mai asigurat interimatul în 2017

Adrian N Ionescu

Consiliul de administraţie al operatorului naţional aerian TAROM l-a numit în funcţia de director general provizoriu și de „accountable manager” al companiei pe Florin Susanu,… Mai mult

Stiri

O companie chineză intră în parteneriat cu Astra Vagoane pentru licitația PMB de achiziție a tramvaielor

Vladimir Ionescu

O subsidiară a companiei chineze CRRC Corporation, cel mai mare furnizor de material rulant din lume, a intrat într-un parteneriat cu Astra Vagoane Călători, pentru… Mai mult

Stiri

eMAG se extinde în Europa, după ce eMAG Ungaria a fuzionat cu o companie locală de e-commerce

Vladimir Ionescu

eMAG Ungaria şi Extreme Digital, cei doi lideri ai comerţului online din Ungaria, au anunţat joi fuziunea prin care va apărea una dintre cele mai… Mai mult