9 mai, 2025

Europa devine tot mai neliniștită în privința acționarilor care dețin porturile sale, pe fondul unei anxietăți în creștere generate de amprenta tot mai mare a companiilor chineze în punctele maritime de acces ale blocului comunitar.

Comisarul pentru Transporturi, Apostolos Tzitzikostas, le-a transmis joi liderilor din industrie că porturile europene trebuie „să reconsidere aspectele legate de securitate… și să analizeze mai atent prezența străină.” A fost unul dintre cele mai clare semnale de până acum de la Bruxelles că ceea ce înainte era văzut ca o investiție inofensivă este acum perceput tot mai mult ca un risc de securitate.

Cartea albă recentă a Comisiei privind apărarea reflectă această preocupare, sugerând introducerea unor controale mai stricte asupra deținerii străine a „infrastructurii critice de transport”.


Această neliniște se regăsește și într-un document preliminar al grupului Socialiștilor și Democraților din Parlamentul European, consultat de sursa citată, care solicită reguli mai stricte în viitoarea reformă a regulamentului UE privind controlul investițiilor străine.

Nici Tzitzikostas, nici S&D nu au menționat China în mod explicit, dar mesajul a fost clar. Simon Van Hoeymissen, cercetător la Institutul Regal Superior pentru Apărare din Belgia, a declarat că formulările fac probabil aluzie la influența tot mai mare a Beijingului asupra unor porturi europene-cheie – de la Anvers-Bruges și Rotterdam până la Pireu, în Grecia.

„Actori străini controlați de stat operează cu un nivel de coordonare și intenție care depășește cu mult răspunsul fragmentat al statelor membre.”

Giganții chinezi COSCO și China Merchants, precum și compania Hutchison din Hong Kong dețin în prezent participații în peste 30 de terminale din întreaga UE.

„Realitatea este clară,” a spus Ana Miguel Pedro, eurodeputată portugheză din Partidul Popular European, de centru-dreapta. Membră a Intergrupului pentru Mări, Râuri, Insule și Zone de Coastă al Parlamentului, ea a avertizat că „actori străini controlați de stat, precum Beijingul, operează cu un nivel de coordonare și intenție care depășește cu mult răspunsul fragmentat al statelor membre.”

Pedro a susținut că COSCO nu se comportă ca un actor obișnuit de piață, ci acționează la ordinul Partidului Comunist Chinez. „Prezența sa tot mai mare în porturi nu este doar o problemă economică,” a spus ea. „Este o vulnerabilitate strategică.”


Și UE începe să vadă lucrurile în același fel.

„Invazia Rusiei în Ucraina și sprijinul neoficial al Chinei pentru Rusia nu au făcut decât să amplifice îngrijorările legate de securitatea porturilor UE,” afirmă un raport recent al Centrului de Studii Est-Europene din Varșovia.

Un exemplu al tipului de implicare strategică cu care se confruntă acum UE se desfășoară în Polonia, la Terminalul de Containere Gdynia, unde compania Hutchison deține o participație de peste 20 de ani.

Sub presiunea SUA, Hutchison negociază vânzarea proprietăților sale portuare din întreaga lume — inclusiv 14 în Europa

Această situație s-ar putea schimba. Sub presiunea președintelui american Donald Trump, care dorește eliminarea companiilor legate de China din Canalul Panama, Hutchison negociază vânzarea, în valoare de 23 de miliarde de dolari, a proprietăților sale portuare din întreaga lume — inclusiv 14 în Europa — către un consorțiu condus de BlackRock și care include compania Mediterranean Shipping Company. Totuși, acest acord a fost blocat în martie după ce Beijingul a intervenit.

Ceea ce face ca situația de la Gdynia să fie deosebit de revelatoare nu este doar volumul de comerț gestionat, ci mai ales ceea ce se află chiar alături: o bază navală, un șantier naval și sediul forțelor speciale navale de elită ale Poloniei — ceea ce înseamnă că oricine controlează terminalul are acces direct la logistica și operațiunile de apărare ale Europei și NATO.


Recunoscând importanța strategică, guvernul polonez a inclus terminalul pe lista infrastructurii critice, ceea ce obligă operatorul să colaboreze strâns cu autoritățile în privința securității.

Acest context de mare sensibilitate accentuează avertismentul lansat de Ana Miguel Pedro — și subliniază de ce UE reevaluează cu o urgență reînnoită implicarea străină în porturile sale.

„Dacă un adversar străin exploatează o vulnerabilitate într-un port european, pune în pericol pe toți,” a spus ea. „În lumea de azi, nu ne mai putem permite orbirea strategică, în timp ce alții acționează cu vizibilitate totală și intenții clare.”

(Citește și: ”Statele UE submineză eforturile Bruxellesului de-a împiedica achiziția de către China a tehnologiilor strategice”)

***


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: