fbpx Modifica setari cookieuri

Evenimentul

Starea de urgență: măsuri cu efect imediat, măsuri în pregătire, măsuri eventuale

Administrația Prezidențială a publicat luni decretul prin care se instituie în România, pentru o perioadă de 30 de zile (cu posibilitate de prelungire) starea de… Mai mult

16.03.2020

La obiect

T4 2019 – creşterea reală a pensiilor a fost de 11,3%, peste cea a salariilor

În ultimul trimestru al anului trecut, pensia medie lunară a fost de 1.412 de lei, cu 15,5% mai mare decât în trimestrul precedent. Creșterea anuală… Mai mult

16.03.2020

La obiect

Ianuarie 2020 – excedent pe contul curent, dar creștere cu peste 4 miliarde de euro a datoriei externe pe termen mediu și lung

Contul curent al balanței de plăți a înregistrat prima lună a anului în curs cu un excedent (sezonier) de 149 milioane euro, adică -55% din… Mai mult

16.03.2020

La obiect

CIM – simulări: Cele trei evoluții posibile ale Covid-19 în România. Scenariul critic – de Paște

În scenariul optimist, vârful epidemiei de coronavirus ar putea fi atins în România în perioada 1 – 20 mai 2020, conform simulărilor realizate de Centrul… Mai mult

16.03.2020

Record după record la deficitul comercial: creștere cu 45% după primele 2 luni ale anului. 85% din plusul industriei auto se duce pe importurile de alimente

de Marin Pana , 9.4.2019

Deficitul comercial pe luna februarie 2018 a fost de 1.152 milioane euro, cu circa 30% mai mare decât în aceeaşi lună a anului precedent.

Rezultatul este ceva mai bun decât în prima lună a anului curent dar tendinţa îngrijorătoare de expandare a minusului din schimburile externe, pe fondul unei creşteri semnificativ mai rapide a importurilor decât a exporturilor se menține.

Acoperirea importurilor cu exporturi coboară la valoarea din criză!

Cumulat pe primele două luni ale lui 2018, exporturile fob au însumat 11.403,0 milioane euro iar importurile CIF (inclusiv costurile de transport şi asigurare) 13.816,1 milioane euro. Astfel, deficitul a ajuns deja la 2,413 miliarde de euro, valoare cu circa 45% mai mare faţă de ianuarie-februarie 2017.

În pofida deficitului în creştere, gradul de acoperire al importurilor cu exporturile efectuate a revenit undeva între valorile consemnate în 2017 şi 2018, ( atenţie !) la nivelul din 2011 – 2012.

Este o situaţie nesustenabilă pe termen lung şi va trebui să găsim rapid o cale pentru a reveni la practica din 2013 – 2014 (când gradul de acoperire a urcat sensibil peste pragul de 90%) care ne-a scos din criza economică.

De luat aminte, deficitul consemnat pe segmentul de mărfuri în schimburile externe a ajuns deja la 1,1% din PIB estimat pentru 2019.

(Citiți și: ”Banchetul de Centenar, la nota de plată: cine, cu ce și din banii cui a hrănit această țară foarte bogată”)

Din păcate, producţia nu a ţinut pasul cu creşterea veniturilor iar competitivitatea transpusă în raportul calitate/preţ a fost sub cea a produselor venite din ţări ceva mai avansate pe calea apropierii de Occident (Ungaria şi Polonia sunt cele mai bune exemple).

Deficitul pe relaţia non-UE: de la excedent acum 4 ani, la un minus de peste 40%

În februarie 2019, schimburile cu țările din UE au fost de 8,88 de miliarde euro la export și 10,29 miliarde euro la import (circa 78% din total la exporturi şi 75% la importuri). Pe segmentul de schimburi extracomunitare, s-au înregistrat exporturi de 2,53 miliarde euro și importuri de 3,52 miliarde euro (aproximativ 22% din total la exporturi şi 25% la importuri).

Au rezultat, astfel, solduri negative de circa 1,4 miliarde de euro în schimburile cu ţările din UE şi de un miliarde de euro pe relaţiile extracomunitare. Fenomen care ar trebui examinat mai atent, ponderea în deficit a comerţului cu ţările non-euro s-a menţinut peste pragul de 40% din total ( adică mult peste ponderea în total schimburi) , după ce în urmă cu patru ani aveam chiar un mic excedent pe această relaţie externă.

85% din plusul industriei auto, dat pe importurile de alimente

Soldul pozitiv din sectorul de mașini și echipamente de transport (singurul pe care îl mai avem) a acoperit 18% din deficitul consemnat pe total, la un sold pozitiv destul de bun, respectiv 434 milioane euro.

Din păcate, acesta a fost anulat de minusul şi mai mare consemnat pe celelalte produse manufacturate (-507 milioane euro). Minus care ne spune că avem nevoie de mai multe domenii industriale în care să fim competitivi.

Totodată, a continuat să se manifeste deficitul greu de acceptat (date fiind condiţiile pedo-climatice de care dispunem) pe segmentul produselor alimentare, care au ajuns la un grad de acoperire sectorial semnificativ sub cel de la alte produse manufacturate, doar 65%. Simplificat, cam cinci şesimi din plusul din industria auto se duce pe mâncare din import.

Dar, lovitura de graţie a venit în comerţul exterior pe partea de petrochimie,  sector care a generat peste două miliarde de euro sau şase şeptimi din deficitul comercial din primele două luni ale anului , 58% la produse chimice şi derivate şi 26% la combustibili şi lubrifianţi.

La fel ca şi în cazul agriculturii, degeaba avem resurse naturale dacă nu (mai) ştim să le exploatăm.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 9.4.2019

2 comentarii

  1. Alexandru
    9.4.2019, 6:15 pm

    Buna seara,
    Daca permiteti, o scurta precizare / lamurire pentru cei care nu sunt familiarizati cu aceste codificari din statistica….
    Dvs spuneti “[…]85% din plusul industriei auto, dat pe importurile de alimente: Soldul pozitiv din sectorul de mașini și echipamente de transport (singurul pe care îl mai avem) a acoperit 18% din deficitul consemnat pe total, la un sold pozitiv destul de bun, respectiv 434 milioane euro.[…]”
    In acest caz, “industria auto” NU se identifica cu ceea ce cuprinde capitolul “mașini și echipamente de transport”…conf SITC (standardul intl de clasificare comert), la cap. Section 7 – Machinery and transport equipment, intra categoriile de mai jos:
    1. Power-generating machinery and equipment
    2. Machinery specialized for particular industries
    3. Metalworking machinery
    4. General industrial machinery and equipment and machine parts, n.e.s.
    5. Office machines and automatic data-processing machines
    6. Telecommunications and sound-recording and reproducing apparatus and equipment Electrical machinery, apparatus and appliances,n.e.s., and electrical parts thereof (including nonelectrical counterparts, n.e.s., of electrical household-type equipment)
    7. Road vehicles (including air-cushion vehicles)
    8. Other transport equipment
    …cu alte cuvinte 50 grupe de marfuri cu 217 subgrupe….Iar grupa “Road vehicles” are si ea 16 subgrupe, pe care putem sa le consideram ca reprezentand ceea ce dvs numiti in articol “industria auto”….celelalte categorii nu prea au de a face cu industria auto…parerea mea. Va multumesc.

  2. Mircius
    12.4.2019, 10:07 pm

    @Alexandru

    Capitolul e “masini si echipamente transport”
    Consumi prea multă energie să însiri subcapitole din acest capitol.
    Nu asta e important, nici măcar nu asta era ideea.
    Ci faptul că ce câștigăm din industrie, dăm pe mâncare din import.
    Rezultat al politicii amatoriste a prezentului guvern.

Lăsați un comentariu


Stiri

Execuția bugetară – Bugetul public, înaintea crizei coronavirus: Deficit de 0,73% din PIB în primele două luni din 2020

Alexandra Pele

Execuția bugetului general consolidat în primele două luni ale anului 2020 s-a încheiat cu un deficit de 8,3 miliarde de lei, echivalentul a 0,73% din… Mai mult

Europa

FMI: Economia globală se va contracta – statele emergente vor avea nevoie de resurse de 2.500 de miliarde de dolari

Vladimir Ionescu

Pandemia de coronavirus va provoca o contractare a economiei mondiale în 2020, au avertizat, vineri, oficialii Fondului Monetar Internaţional (FMI), adăugând că “un număr excepţional… Mai mult

Europa

Macedonia de Nord a devenit al 30-lea stat membru NATO – ceremonie discretă, din cauza crizei Covid-19

Vladimir Ionescu

Altădată un eveniment important, intrarea unui nou stat Alianța Nord-Atlantică s-a întâmplat discret, din cauza pandemiei Covid-19. Macedonia de Nord a devenit vineri cel de-al… Mai mult

Europa

România – în topul european în privința numărului de paturi de la terapie intensivă, raportate la populație

Vladimir Ionescu

România se află pe locul patru la nivel european în ceea ce privește numărul de paturi de la terapie intensivă raportate la 100.000 de locuitori,… Mai mult

Stiri

Sorin Ovidiu Vîntu va fi eliberat din închisoare

Vladimir Ionescu

Omul de afaceri Sorin Ovidiu Vîntu va fi eliberat condiţionat din Penitenciarul Rahova, unde executa 11 ani închisoare, pedeapsă rezultată ca urmare a contopirii condamnărilor… Mai mult

Stiri

Klaus Iohannis a promulgat legea care elimină obligația marilor comercianți ca 51% din produsele alimentare de la raft să fie românești

Vladimir Ionescu

Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat, vineri, legea care elimină obligația marilor comercianți ca 51% din produsele alimentare de la raft să provină din lanțul scurt… Mai mult

Stiri

Criteriile de testare la covid au fost extinse: toate cazurile de pneumonie și infecții respiratorii acute

Vladimir Ionescu

Algoritmul de testare pentru COVID-19 a fost actualizat şi publicat vineri pe site-ul Institutului Naţional de Sănătate Publică. Printre categoriile noi ce vor fi testate… Mai mult