fbpx Modifica setari cookieuri

La obiect

O improvizație de 100 de milioane de euro: cel mult 7% din călătorii de pe Aeroportul Otopeni pot folosi trenul special din Gara de Nord la orele de vârf

Mult așteptatul tren care face legătura între Gara de Nord din Capitală și Aeroportul Otopeni, și care ar urma să fie pus în funcțiune lunile… Mai mult

17.09.2020

Chestiunea

Construcțiile după 7 luni, cu 20% peste nivelul din 2019. Totuși, la locuințe noi s-ar impune actualizarea taxării

Potrivit datelor comunicate de INS, pe primele 7 luni ale anului, volumul lucrărilor de construcții a crescut cu 18,1% în serie brută și cu 20%… Mai mult

16.09.2020

Europa

Indicii despre cum va arăta cadrul referitor la salariul minim în UE: “Salariile de dumping distrug demnitatea muncii” – Ursula von der Leyen.

Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a declarat, miercuri, în discursul ei privind starea Uniunii Europene, că executivul de la Bruxelles va propune actul… Mai mult

16.09.2020

Evenimentul

Video Live: Starea Uniunii Europene prezentată de Ursula von der Leyen – textul integral atașat

Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, prezintă miercuri, de la ora 10,00 ora României, primul său discurs privind Starea Uniunii în care va încerca… Mai mult

16.09.2020

Trei propuneri ale PIAROM pentru reforma reală a sistemului de învățământ tehnic și profesional

de Vladimir Ionescu 23.3.2017

Patronatul Investitorilor Autohtoni – PIAROM solicită autorităților să adopte rapid măsuri stimulative concrete pentru implicarea capitalului privat în învățământul tehnic și profesional din România.

Într-un comunicat emis joi, PIAROM transmite că aceste măsuri trebuie să vizeze atât procesul educațional, cât și în ceea ce privește revizuirea nomenclatorului calificărilor profesionale, stabilirea unor cifre de școlarizare realiste și adaptarea programelor școlare la realitățile pieței muncii.

În comunicat se afirmă: Precizăm că, pe fondul perpeturării unui sistem birocractic și insuficient corelat cu cerințele angajatorilor, implicarea capitalului privat în sistemul de învățământ tehnic și profesional se află la cel mai redus nivel dintre toate formele de învățământ preuniversitar.

Astfel, dintre cei 20.716 de elevi înmatriculați în școli profesionale în anul terminal 2016/2017, doar 422 (2,03%) provin din sistemul de educație privat, în timp ce  doar 405 (0,72%) din cei 55.560 absolvenți ai liceelor tehnologice din România sunt înmatriculați în unități de învățământ private.

PIAROM susține pe deplin orice măsură de stimulare a implicării capitalului privat în învățământul tehnic și profesional, context în care apreciem că reglementarea învățământului dual reprezintă, în mod categoric, un important pas înainte. Pe de altă parte, subliniem că atragerea angajatorilor în acest sistem de educație implică, în primul rând, o responsabilitate sporită și o atitudine activă din partea autorităților. În acest sens, PIAROM solicită autorităților responsabile adoptarea rapidă cel puțin a următoarelor 3 măsuri:

  • Revizuirea rapidă a metodologiei de stabilire a cifrelor de școlarizare pentru învățământul tehnic și profesional. Precizăm că metodologia actuală, bazată pe centralizarea solicitărilor instituțiilor de învățământ, fundamentate pe date mai mult sau mai puțin corelate cu realitatea, a generat dezechilibre semnificative în plan regional. Subliniem că există județe în care pentru anumite calificări profesionale există mai mulți absolvenți în fiecare an decât numărul total de locuri de muncă din piață aferente ocupațiilor corespondente. Precizăm că autoritățile dispun de cel mai obiectiv instrument de evaluare a nevoii de forță de muncă, dar și a dinamicii acesteia, respectiv aplicația REVISAL, fără însă ca în prezent datele extrase din această aplicație să fie folosite în mod efectiv pentru fundamentarea cifrelor de școlarizare;
  • Modificarea metodologiei de evaluare a inserției socio-profesionale a absolvenților unităților de învățământ tehnic și profesional. PIAROM consideră că evaluarea inserției absolvenților pe piața forței de muncă este singura modalitate de evaluare obiectivă a realismului cifrelor de școlarizare și a calității procesului educațional. În prezent, astfel de evaluări se realizează doar în baza unor chestionări la nivelul unor județe pilot, ceea ce generează atât cheltuieli suplimentare pentru autorități, cât și un nivel ridicat de subiectivitate. Din nou, PIAROM dorește să aducă în atenție rolul aplicației REVISAL, singurul instrument obiectiv care permite o analiză actualizată a pieței forței de muncă. Solicităm autorităților competente să întreprindă măsurile necesare pentru completarea aplicației REVISAL cu informațiile referitoare la nivelul de calificare profesională al angajatului, respectiv cu privire la diploma/certificarea în baza căreia acesta își desfășoară activitatea (instituția absolvită, anul absolvirii și calificarea profesională).
  • Modificarea procedurii de evaluare a unităților din învățământul tehnic și profesional. Avem în vedere o evaluare a acestor unități prin prisma gradului în care acestea satisfac cerințele pieței forței de muncă, respectiv prin prisma inserției socio-profesionale a absolvenților, evaluată în mod obiectiv, după cum s-a precizat anterior, prin intermediul aplicației REVISAL. Precizăm că PIAROM este prima organizație neguvernamentală din România care a realizat un studiu privind structura forței de muncă din România la nivel regional, având la bază date din REVISAL, furnizate prin amabilitatea Inspecției Muncii. Studiul relevă o serie de tendințe ale evoluției pieței muncii din România, cum ar fi scăderea numărului de salariați încadrați pe posturi cu studii superioare, creșterea ponderii muncii necalificate în total forță de muncă sau accentuarea unor dezechilibre regionale în ceea ce privește distribuția specialiștilor, fără însă ca structura actuală a datelor din REVISAL să permită și realizarea unei analize în corelare cu nivelul real de calificare al salariaților și cu unitatățile de învățământ absolvite.

Considerăm că cele 3 măsuri enunțate anterior sunt critice pentru o reformă reală a sistemului de învățământ tehnic și profesional și condiționează aplicarea cu succes a noilor reglementări privind învățământul dual.

În acelați timp, creșterea acurateții și completitudinii înregistrărilor din aplicația REVISAL ar permite o adaptare mult mai bună a sistemului de educație la cerințele pieței muncii, atât prin definirea de noi calificări profesionale, cât și prin fundamentarea pe o bază reală a cifrelor de școlarizare sau prin utilizarea inserției absolvenților pe piața forței de muncă drept criteriu de evaluare a unităților de învățământ.

Nu în ultimul rând, subliniem că analizele privind structura și tendințele pieței muncii din România, bazate pe date extrase din aplicația REVISAL, ar trebui luate în considerare în proiectarea și implementarea oricărei politici publice cu impact asupra mediului de afaceri și dezvoltării regionale. Apreciem că numai printr-o cunoaștere și conștientizare deplină a realităților pieței muncii, inclusiv a corelării cu structura sistemului de educație la nivel regional, este posibilă o dezvoltare omogenă a forței de muncă, corelată cu domeniile de competitivitate și cu prioritățile investiționale ale României.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 23.3.2017

2 comentarii

  1. Caliman Eugen-consultant dezvoltare economica
    23.3.2017, 8:55 pm

    1.In naivitatea sa, PIAROM asteapta de la Guvernul actual, ceeace de 27 de ani guvernele au demonstrat ca nu intra in expertiza si preocuparea lor!
    PIAROM nu intelege, ca guvernul Romaniei are ca atributie stricta administrarea BUGETARA a Romaniei, iar nu “administrarea DEZVOLTARII ECONOMICE si INDUSTRIALE a tarii”, care ar solicita instrumente si tehnici speciale pentru functionalizarea si performata domeniului educatie-invatamint!
    Guvernele romanesti nu dispun de instrumente si expertiza imbunatatirii sistemului de invatamint in general sau a celui tehnic si profesional (in special).Fiecare ministru a copiat sisteme straine sau a improvizat dupa “muschii” sai, metode sau masuri de degradare tot mai deplina a invatamintului romanesc.
    2.Imbunatatirea invatamintului pe intreg palierul cerintelor unei economii moderne este posibila doar la nivel national, sistemic – odata cu asumarea/implementarea unui “proiect NATIONAL de reindustrializare”, care sa determine elevii/studentii sa invete, pentru a face fata competitiei pentru locurile de munca industriale, aflate in crestere.Numai in acest caz, scoala/liceul/universitatea devine sensibila si interesata de buna pregatire profesionala, evaluarea si inscrierile la cursuri fiind in raport direct cu locurile de munca ocupate imediat dupa absolvire de elevii/studentii acestora.Daca azi absolventii se angajeaza ca someri la AJOFM, ce interes au de a invata, ori liceul/universitatea de a se imbunatati?
    3.In lipsa unui proiect de tara, cu obiectivul reindustrializarii Romaniei, pe care “CONFERINTA din 21 martie a CursDeGuvernare” l-a solicitat ROMANIEI in mod expres, PIAROM poate astepta pina la Calendele Grecesti, “masuri stimulative, pentru implicarea capitalului privat in invatamintul tehnic si profesional din Romania”!Ziua trece, leafa merge pentru birocratii si politicii PSD! “Privatii” n-au decit sa munceasca si sa astepte…minunile guvernarii!
    4.Daca totusi PIAROM vrea sa iasa prin forte proprii din blocajul lipsei “proiectului de reindustrialzare”, el exista si sta la dispozitia sa pentru promovare la guvern, la tel. 0721316019.In lipsa lui si peste alti 27 de ani, asteptarile de azi sau altele, se vor dovedi la fel de nerealizabile, ca si cele de acum ani de zile, ale AmCham,Consiliului Investitorilor straini, Asociatiei Siderurgistilor, AOAR, etc., etc…

  2. Ioan Faur - inginer,formator de formatori
    25.3.2017, 8:17 am

    Din pacate problema invatamantului tehnical profesional este cu totul alta.
    1. Lipsa specialistilor de la care sa invete teoria , dar mai ales practica meseriilor care se cer pe piata muncii.Nu uitati ca polonezii au fost recunoscuti pe piata europeana prin instalatori si electricieni si nu prin medici si specialisti de inalta clasa.
    2. Nu se poate face practica pe genunchi , fara dotare si ”consumabile”.Niciodata un electrician sau instalator nu va fi competent pana nu va ”surubarii” cu mainile sale intr-un tablou electric , va face automatizari sau instalatii reale la care sa vada cum functioneaza si sa inteleaga modul de eveluare a functionalitatii.
    3. Trebuie transmis si respectul fata de reglementarile si normativele tehnice si elaborate ghiduri de bune practici si buna executie.
    4. Degeaba avem standarde de pregatire profesionala pe care s-au cheltuit ,inclusiv , bani europeni pentru ca nu le punem in practica.
    5.Colaborarea in triunghi patronate-oficiile de somaj si asociatiile profesionale ar trebui sa fie determinante.

Lăsați un comentariu


Europa

Criza a accelerat extracția de aur până la maximul producției anuale. Cât aur a mai rămas în pământ – cei mai mari producători

Adrian N Ionescu

Ca orice criză economică globală, cea provocată de Covid-19 a atras atenția asupra aurului ca activ de refugiu pentru marii investitori și a propulsat prețul… Mai mult

Stiri

Criza din Liban: Premierul desemnat Mustapha Adib demisionează la o lună  după numire

Vladimir Ionescu

Premierul desemnat libanez Mustapha Adib a anunţat sâmbătă că demisionează, după aproape o lună de eforturi în vederea formării unui guvern tehnocrat, transmit AFP, Reuters… Mai mult

Europa

Un start-up suedez a inventat un material care poate face inutile cablurile și bateriile în case

Iulian Soare

  Un start-up din Suedia a inventat un material foarte subțire care funcționează asemănător cu panourile solare și cu care pot fi „îmbrăcate” suprafețele din… Mai mult

Europa

Bogdan Aurescu: Lumea are nevoie de un sistem multilateral mai eficient și mai pragmatic

Iulian Soare

Ministrul Afacerilor Externe, Bogdan Aurescu, a anunțat că România a andosat Declarația privind principiile Alianței pentru Multilateralism, cu ocazia reuniunii ministeriale virtuale a acesteia, care… Mai mult

Europa

Apel al premierului Greciei către președintele Turciei: „Să dăm o șansă diplomației sau ne judecăm la Haga”

Adrian N Ionescu

Prim-ministrul grec Kyriakos Mitsotakis a adresat preşedintelui turc Recep Tayyip Erdogan apelul de a găsi împreună, pe cale diplomatică, o soluție la tensiunile declanșate de… Mai mult

Stiri

Meteorologii au extins Codul portocaliu de ploi abundente la 35 de judeţe şi municipiul Bucureşti

Adrian N Ionescu

Administraţia Naţională de Meteorologie (ANM) a extins sâmbătă Codul portocaliu de ploi abundente care vor afecta total sau parţial 35 de judeţe şi municipiul Bucureşti… Mai mult

Europa

Scădere severă a investițiilor chineze în Europa și America de Nord, pe fondul restricțiilor impuse de state

Iulian Soare

În vreme ce unele state dezvoltate impun reglementări mai severe investițiilor chineze directe, obstacolele chineze în fața investițiilor străine nu le-au împiedicat pe acestea să… Mai mult