fbpx Modifica setari cookieuri

La obiect

Crește rata dobânzii pe termen lung: Atenție cum drămuim banii împrumutați

Rata dobânzii pe termen lung pentru România a continuat să crească în luna aprilie 2020 și a ajuns la 4,83%, potrivit datelor publicate de Eurostat.… Mai mult

18.05.2020

Chestiunea

Pornești un business de producție? Atenție la utilități: racordarea durează de 6 ori mai mult decât în Germania

Racordarea la utilități este una dintre principalele piedici puse în calea celor care vor să facă afaceri în România, în special în fața antreprenorilor care… Mai mult

17.05.2020

Analiză

Prima estimare pe T1 2020 – PIB-ul trimestrial anunțat în creștere cu 2,7% !

Potrivit datelor-semnal publicate de INS, creșterea economică a României pe primul trimestru din 2020 a fost de 2,4% în termeni reali pe seria brută faţă… Mai mult

15.05.2020

La obiect

Creștere cu 22% a deficitului de cont curent în T1, VALOARE NEGATIVĂ la investițiile străine

Contul curent al balanței de plăți a înregistrat, după primul trimestru din 2020, un deficit de 1.365 milioane de euro, cu 22% mai mult față… Mai mult

14.05.2020

Programul de convergenţă şi echilibrul bugetar: atenţie la regionalizare

de Daniel Daianu 10.3.2013

Regionalizarea este frecvent prezentata ca leac la probleme structurale ale economiei/societatii romanesti; ma refer la “distanta” intre autoritati si cetateni drept concretizare a contractului social; descatusarea unui spirit antreprenorial in guvernanta publica, care ar fi inabusit de centralizare; absorbtia fondurilor europene si optiuni de investitii; atenuarea discrepantelor de dezvoltare, etc.

Nu comentez aceste ipoteze, care partial au temei. Insa putin se abordeaza chestiunea echilibrului bugetar de ansamblu prin retrasarea prerogativelor bugetare –ca o consecinta a regionalizarii. Daca va avea loc un asemenea proiect amplu merita sa se tina cont de o serie de aspecte.

De pilda, exista riscul cresterii necontrolate a unor cheltuieli. Avem experienta anilor 2005-2008 cand o parte majora a expansiunii cheltuielilor cu personalul bugetar priveste conduita autoritatilor locale –unde a crescut copios numarul de angajati. Nu a existat o monitorizare atenta a acestor cheltuieli, ce a fost ascunsa de cresterea rapida, considerabil peste potential, a economiei. Cand economia a implodat in 2009 evolutia aiurea a acestora a iesit la iveala. Sunt si alte cheltuieli ce pot scapa de sub control, in masura in care autoritatile locale iau cu asalt piata creditului si mizeaza pe sprijin central la nevoie.

Avem lectii oferite de alte tari. De pilda Spania, unde administratiile provinciale au bugete proprii importante (inclusiv in domeniul educatiei). Anii boom-ului speculativ au umplut cuferele provinciile ca si al guvernului central. Cand economia s-a prabusit au s-au vazut mai bine carentele unui model de crestere ce s-a bizuit pe credit ieftin si alocare de resurse defectuoasa, orientata spre bunuri non-tradables –ca in Romania, de altfel. Anii de crestere rapida au alimentat o suire debordanta a salariilor, costurile unitare cu forta de munca (ULCs) fiind cu peste 20% superioare celor din Germania; s-a cascat astfel deficitul de competitivitate. Paradoxul este ca deficitul bugetar structural al Spaniei a fost mic in acei ani existand chiar un surplus de 1% din PIB in 2007 potrivit FMI. Indatorarea privata, ajunsa la peste 220% din PIB arata ca nu numai datoriile publice stau la originea crizei. Guvernul Rajoy cauta cu disperare sa diminueze deficitul bugetului public, care a ramas la 8% din PIB in 2011, cauza principala fiind excese ale provinciilor.

Care este morala? Daca faci regionalizare trebuie sa ai in vedere metehne institutionale locale si nationale, experiente internationale. Executia bugetara din Romania are nevoie de disciplinare si crestere a eficientei cheltuielilor publice. Risipa, coruptia enedmica, incompetenta sunt trasaturi notorii ale sectorului public. Regionalizarea nu trebuie sa “descentralizeze” un sistem prezervand tarele sale; poti ajunge din lac in put! Mai ales ca Romania a semnat Tratatul Fiscal, ca “semestrul economic” obliga la rigoare pe toate planurile.

Daca nu va exista o structurare adecvata a relatiilor intre executiile bugetare regionale si cea la nivel central usor se ajunge in derapaj. Este nevoie ca regula echilibrului bugetar sa fie aplicata la nivelul regiunilor, cu sanctiuni eficace.

Este de notat ca programul de convergenta (PC) trimis la Bruxelles, la sectiunea bugetului public, nu face referiri la intentia de regionalizare si implicatii ale sale, in pofida faptului ca acopera intervalul 2012-2015. Este adevarat ca atunci cand se vorbeste de reforma ANAF se spune ca vor apare 8 centre regionale in 2013, ceea ce sugereaza regionalizarea. In program se discuta despre problema a incasarilor fiscale si se precizeaza masuri de reforma astfel ca, la finele lui 2015, veniturile fiscale sa ajunga la 30,5% din PIB, fata de 28,75% in 2011. Dar progresul este departe de sarcina trasata ANAF de guvernul actual, de a se apropia de media din Uniune, de 38-40% din PIB –o misiune practic imposibila intr-un orizont de timp relevant.

Opinia mea este ca reperul pe termen mediu ar trebui sa fie media incasarilor in tarile nou intrate in UE (adica 33-34% din PIB). Oricum, este bine ca se programeaza cresterea incasarilor fiscale intrucat, altminteri, va fi greu sa se sustina productia de bunuri publice, mai ales in domeniul educatiei (unde, in lume, se vorbeste de o noua revolutie industriala). Curios insa, PC mentine cheltuielile cu educatia la sub 4% din PIB in anii ce vin.

Criza actuala a trezit la realitate, in sensul ca indicatorii de convergenta nominala sunt insuficienti pentru a judeca capacitatea unei economii de a rezista la socuri. Comisia Europeana a propus un tablou de bord care incearca sa surprinda elemente de convergenta reala si dezechilibre altele decat cel bugetar: dinamica costului cu forta de munca, deficite externe, pozitia investitionala, etc.

Este subtire discutia din PC in materie de convergenta reala, desi informatie disparata exista. In PC se mentioneaza castiguri de productivitate care sa permita aprecierea reala a leului, se aminteste scaderea compensarii salariatilor ca pondere in valoarea adugata bruta (ceea ce nu trebuie sa fie o legitate), dar este insuficient pentru judecarea dinamiciicompetitivitatii. Cifrele deficitului extern pe ianuarie-februarie 2012 ar trebui sa fie o alertare in acest sens. Aderarea la zona euro in 2015, privita ca ancora pentru politica economica, este o declaratie eroica; este greu pentru analiza serioasa sa o admita. Convergenta reala substantiala nu se poate realiza in cativa ani.

Regionalizarea, daca se va face, trebuie sa fie bine definita si sa aiba centura de protectie impotriva unor derapaje de la executii bugetare echilibrate. PC vede datoria adminstratiilor locale la 2,5% din PIB pana in 2015. Nu este clar ca asa va fi daca regionalizarea se va face fara cap.

PS. Calculele privind executiile bugetare pe perioada 2012-2015 trebuie sa tina cont de solutionarea problemei despagubirilor in lumina deciziei CEDO

***

Textul de mai sus este reluat în contextul fricțiunilor dintre liderii USL din teritoriu și ministrul pentru Buget Liviu Voinea, pe tema plății contratimp a arieratelor locale. Actualitatea sa ne determină să reluăm acet text publicat în cursdeguvernare.ro pe data de 23 aprilie 2012.

***

(Daniel Dăianu este Profesor la SNSPA, fost ministru de Finanțe)

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 10.3.2013

Un raspuns

  1. Ștefan A.
    10.3.2013, 12:51 pm

    Din 16 martie devine obligatorie (norma UE ) plata facturilor de catre stat in termen de 30 de zile . Mai lipseste doar regionalizarea si cheltuielile inerente/aferente functionarii acestora pentru a scufunda definitiv tara in un ocean de arierate .

Lăsați un comentariu


Europa

”Coronoia” – Raportul unui înalt funcționar de stat german, despre „giganticele pagube colaterale” provocate de Covid în Germania. ”Avem o falsă alarmă globală” – a scris funcționarul în Raportul său

Iulian Soare

Raportul unui înalt consilier guvernamental despre modul dezastruos în care guvernul german  a gestionat criza Corona, califică drept un fiasco acest răspuns la epidemie. Stephan… Mai mult

Stiri

A patra noapte de violențe în SUA – în 25 de mari orașe circulația pe timp de noapte a fost interzisă

Iulian Soare

Manifestațiile violente au continuate pentru a patra noapte în mai multe orașe din SUA, forțele de ordine intervenind cu gloațe de cauciuc pentru răspândirea protestatarilor… Mai mult

Europa

UE cere SUA să-și reconsidere retragerea din OMS. Oameni de știință, critici dure la adresa deciziei Casei Albe

Iulian Soare

Uniunea Europeană a îndemnat sâmbătă Statele Unite să îşi reconsidere decizia cu privire la retragerea din Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS), pentru că este nevoie… Mai mult

Stiri

Implicare, în premieră, a unei companii private în programul spațial american: NASA și SpaceX au lansat cusucces capsula Crew Dragon

Iulian Soare

NASA și SpaceX au lansat cu succes, sâmbătă, o capsulă cu doi astronauți americani la bord către Staţia Spaţială Internaţională. Este o misiune istorică, pentru că… Mai mult

Europa

Ministru adjunct al mediului, în Bulgaria – arestat pentru trafic de deșeuri periculoase

Iulian Soare

Ministrul adjunct bulgar al mediului a fost arestat şi inculpat pentru presupusa sa implicare într-o rețea de trafic de deşeuri periculoase importate din Italia. Deșeurile,… Mai mult

Europa

Ungaria menține restricțiile de călătorie pentru România

Iulian Soare

Ungaria menţine deocamdată restricţiile de călătorie pentru România şi Ucraina, a declarat sâmbătă Tibor Lakatos, membru al comitetului operativ pentru combaterea epidemiei de COVID-19, într-un… Mai mult

Stiri

Premierul Ludovic Orban – amendat cu 3.000 de lei pentru că a fumat în birou și nu a purtat mască

Vladimir Ionescu

UPDATE: Toți miniștrii din fotografie au fost amendați, a anunțat Poliția Capitalei. Într-un comunicat remis sâmbătă seară, Direcția Generală de Poliție a Municipiului București informează… Mai mult