fbpx

La obiect

România a consemnat în 2019 cea mai mare scădere a prețului caselor între statele UE. Evoluțiile din 2010 încoace și implicații

România a consemnat în 2019 cea mai mare scădere a prețului caselor între statele UE (valoare ajustată cu inflația), potrivit unei analize publicate de Eurostat.… Mai mult

15.01.2021

Chestiunea

Bugetul 2021: în căutarea unei consolidări fiscale fără șocuri

Bugetul pe anul 2021 reprezintă ora adevărului – atât pentru ieșirea din criza produsă de Covid și menținerea unei direcții de dezvoltare coerente, cât și… Mai mult

14.01.2021

La obiect

Analiză: Cum a schimbat pandemia obiceiurile de consum și economisire din România

Pandemia a schimbat în proporții semnificative obiceiurile de consum, dar și de economisire ale românilor, reiese din datele INS analizate de cursdeguvernare.ro. Rata de economisire… Mai mult

13.01.2021

La obiect

Salariul mediu pe economie a trecut pragul de 700 de euro în noiembrie. Semnal de frână tras de administrația publică

Potrivit datelor publicate de INS, câștigul salarial mediu brut din luna noiembrie 2020 a fost de 5.565 lei, cu 113 lei sau 2,1% mai mult… Mai mult

13.01.2021

Reff & Asociatii: Posibilități de contestare a sancțiunilor impuse de noua legislație a transportului alternativ

de Crina Constantin , Mihnea Galgoţiu-Săraru 1.11.2019

Șoferii și operatorii de transport alternativ (ridesharing) riscă sancțiuni în cazul în care nu s-au conformat la noile reglementări, adoptate de guvern la începutul acestei veri, având în vedere că perioada de tranziție prevăzută de noua legislație a expirat la începutul lunii noiembrie.

Cadru legal a fost modificat în Parlament, în sensul prelungirii perioadei de implementare până la 1 februarie 2020, însă aceste modificări nu au fost încă promulgate de Președintele României.

În aceste condiții, începând cu data de 1 noiembrie, nu mai puțin de șase autorități diferite pot aplica sancțiuni în caz de neconformare cu noile reguli. Rezultă că șoferii și operatorii de transport alternativ trebuie să intre cât mai curând în legalitate, dar trebuie să fie pregătiți și să se apere în justiție împotriva sancțiunilor ce pot fi aplicate de autorități.

Activitățile de transport alternativ au fost reglementate pentru prima dată în România prin Ordonanța de urgență nr. 49/2019, emisă de Guvernul României în luna iunie. Având în vedere noutatea acestui cadru legal, s-a prevăzut o perioadă de tranziție, până la 1 noiembrie 2019, pe parcursul căreia operatorii platformelor digitale, operatorii de transport alternativ și conducătorii auto erau obligați să parcurgă procesul de autorizare, fără a risca sancțiuni din partea autorităților.

Modificările recente aduse de Parlament legislației transportului alternativ

În dezbaterile parlamentare, O.U.G. nr. 49/2019 a fost modificată în mai multe privințe.

Spre exemplu, a fost instituită obligația persoanelor juridice nerezidente care operează o platformă digitală să deruleze activitățile economice în România prin intermediul unei filiale, spre deosebire de textul ordonanței care stabilea doar obligația de înregistrare a unei sucursale.

Un alt amendament important adoptat de Parlament vizează prelungirea perioadei de tranziție până la data de 1 februarie 2020.

Însă, deși Parlamentul le-a aprobat, aceste modificări nu au fost încă promulgate de Președintele României și publicate în Monitorul Oficial, astfel încât nu au intrat în vigoare. De aceea, în prezent există o incertitudine privind momentul de la care autoritățile vor începe să verifice respectarea noii legislații.

Amenzile stabilite prin legislația transportului alternativ

Operatorilor de platformă digitală le pot fi aplicate amenzi cuprinse între 5.000 lei și 30.000 lei pentru nerespectarea unor obligații precum admiterea pe platforma digitală a operatorilor de transport alternativ care nu îndeplinesc condițiile pentru prestarea unor astfel de activități sau a pasagerilor care nu și-au înregistrat în mod corespunzător pe platformă datele cu caracter personal.

De asemenea, pentru operatorii economici care intermediază transport alternativ prin intermediul unei platforme digitale neavizate tehnic este prevăzută o amendă cuprinsă între 50.000 lei și 100.000 lei.

În ceea ce privește operatorii de transport alternativ, aceștia sunt pasibili de amenzi cuprinse între 3.000 și 9.000 de lei dacă nu respectă condițiile sau obligațiile legale stabilite prin noul cadru legislativ. Efectuarea transportului alternativ prin intermediul unei platforme digitale neavizate tehnic este sancționată cu amendă cuprinsă între 10.000 lei – 30.000 lei.

Nici conducătorii auto care prestează activități de transport alternativ nu se află la adăpost de sancțiuni. Aceștia se pot confrunta cu amenzi cuprinse între 1.000 lei și 5.000 lei pentru săvârșirea unor fapte precum efectuarea curselor fără a deține certificat de atestare profesională, fără a afișa ecusoanele pentru transport alternativ, fără a deține la bordul autoturismului copia conformă a autorizației pentru transport alternativ sau asigurările de răspundere civilă auto sau pentru persoane și bunuri, precum și efectuarea curselor cu un alt autoturism decât cel înscris pe platforma digitală.

Important de menționat este că persoanele sancționate cu aceste amenzi au posibilitatea de a achita, în termen de 15 zile de la data la care actul prin care a fost aplicată contravenția le-a fost comunicat, jumătate din minimul amenzii prevăzute de lege pentru fapta respectivă.

Sancțiunile pot merge până la interzicerea desfășurării oricăror activități economice în România prin intermediul aplicațiilor software

Noua legislație aplicabilă transportului alternativ stabilește, pentru anumite situații particulare, sancțiuni suplimentare față de amenzi, precum: suspendarea dreptului de utilizare a autoturismului pe o perioadă de 6 luni (prin ridicarea plăcuțelor cu numărul de înmatriculare și a certificatului de înmatriculare), retragerea autorizației de transport alternativ, retragerea / suspendarea copiilor conforme ale autorizației de transport alternativ sau chiar interzicerea desfășurării de activități economice de orice fel pe teritoriul României prin intermediul unor programe software de sine stătătoare, pe o perioadă de 2 ani de la data aplicării sancțiunii.

Dintre aceste sancțiuni complementare, legislația prevede că suspendarea dreptului de a utiliza un autoturism încetează în termen de 30 de zile de la încheierea procesului-verbal de reținere, dacă se face dovada achitării amenzii aplicate.

Aplicarea sancțiunilor

Constatarea și sancționarea faptelor contravenționale săvârșite în legătură cu activitățile de transport alternativ poate fi realizată, în conformitate cu competențele speciale prevăzute prin noua legislaţie, de nu mai puţin de șase autorităţi diferite: Ministerului Comunicațiilor și Societății Informaționale, Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, Agenția Națională de Administrare Fiscală, Poliția Română, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor și inspectoratele teritoriale de muncă.

Noua legislație aplicabilă transportului alternativ nu reglementează însă în mod particular nici actele prin care se aplica sancțiunile, nici modalitățile de contestare, ci doar se face trimitere la regulile vizând aplicarea și contestarea contravențiilor.

Rezultă, astfel, că sancțiunile prevăzute în legislația transportului alternativ vor fi dispuse, de autoritățile relevante, prin proces-verbal de constatare si sancționare a contravențiilor.

Contestarea sancțiunilor

Amenzile, precum și celelalte sancțiuni aplicate prin proces – verbal de constatare a contravențiilor dispuse în temeiul legislației transportului alternativ se pot ataca direct în instanță în termen de 15 zile de la comunicarea sau înmânarea procesului-verbal, iar inițierea unui astfel de proces va suspenda automat executarea sancțiunilor. Plângerea contravențională se va judeca de judecătoria în circumscripția căreia a fost săvârșită contravenția, iar apelul față de soluția primei instanțe va fi de competența tribunalului, formularea căii de atac suspendând executarea hotărârii.

Există însă o serie de sancțiuni care nu vor urma regulile favorabile aplicabile plângerilor contravenționale. Spre exemplu, sancțiunile constând în retragerea autorizației de transport alternativ sau retragerea / suspendarea copiilor conforme ale autorizației de transport alternativ vor trebui atacate conform regulilor generale aplicabile contenciosului administrativ.

Față de această din urmă categorie de sancțiuni, acțiunea în instanța va putea fi inițiată doar după parcurgerea fazei obligatorii a plângerii prealabile, ce trebuie formulată în termen de 30 de zile de la data la care actul vătămător i-a fost comunicat persoanei sancționate.

În cazul primirii unui răspuns nefavorabil la plângerea prealabilă sau în lipsa oricărui răspuns, decizia de retragere a autorizației de transport alternativ (sau de retragere / suspendare a copiei conforme) poate fi contestată printr-o acțiune în contencios administrativ în fața Tribunalului din raza căruia își are domiciliul / sediul persoana sancționată. Acțiunea trebuie formulată în termen de 6 luni de la comunicarea răspunsului la plângerea prealabilă sau, în cazul lipsei unui răspuns, de la expirarea termenului de 30 de zile prevăzut de lege pentru soluționarea plângerii prealabile.

Formularea acțiunii în contencios-administrativ nu suspendă însă automat efectele deciziei contestate, astfel că beneficiarul autorizației de transport retrase sau al copiei conforme retrase / suspendate va risca să nu mai poată presta activități de transport alternativ până la obținerea unei hotărâri definitive de anulare sau până la obținerea unei noi autorizații / copii conforme.

Cu toate acestea, persoanele care inițiază o acțiune în anularea deciziei prin care se dispune retragerea autorizației de transport alternativ sau retragerea / suspendarea copiei conforme vor putea solicita ca instanța să suspende efectele deciziei vătămătoare până la soluționarea acțiunii în anulare. O astfel de suspendare nu se acordă automat, ci doar dacă sunt îndeplinite două condiții cumulative: existența unui caz bine justificat (vădita nelegalitate a actului administrativ contestat) și a unei pagube iminente (prejudiciul cauzat contestatorului de actul administrativ atacat).

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 1.11.2019

Lăsați un comentariu


Stiri

ICCJ: Deschiderea unui cont pe o rețea de socializare folosind numele altei persoane este infracțiune

Vladimir Ionescu

Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a decis că este infracţiune fapta unei persoane de a… Mai mult

Stiri

Incertitudinea, cuvântul care definește începutul anului 2021 – sondaj AmCham

Razvan Diaconu

Incertitudinea cu privire la continuitatea afacerilor, evoluția crizei sanitare, a crizei economice și teama de eventuale schimbări de legislație sunt cele  mai mari provocări cu… Mai mult

Europa

Germania răspunde Parlamentului European: ”Nu este nicio legătură între Navalnii și Nord Stream 2”

Iulian Soare

Guvernul Germaniei anunță că nu abandonează proiectul Nord Stream 2 în ciuda sancțiunilor impuse de Statele Unite și a solicitării formulate de Parlamentul European de… Mai mult

Europa

Davos: Președintele chinez Xi Jinping cere deschiderea economiilor și invocă amenințarea unui nou război rece

Adrian N Ionescu

Președintele Chinei, Xi Jinping, a pledat pentru o arhitectură globală bazată pe multilateralism, susținând că, fără o lume deschisă fără reguli discriminatorii, este posibil un… Mai mult

Europa

Robotul Sophia va fi produs în masă, pentru a ajuta oamenii să treacă mai ușor peste pandemie

Vladimir Ionescu

De la lansarea sa, în 2016, robotul umanoid Sophia a devenit un fenomen viral iar acum compania care stă în spatele său are o nouă… Mai mult

Europa

Janet Yellen, prima femeie la conducerea Trezeroriei americane

Vladimir Ionescu

Janet Yellen, fostă preşedintă a Rezervei Federale americane (Fed), a fost confirmată luni de Senatul pentru a deveni prima femeie secretar al Trezoreriei SUA, notează… Mai mult

Stiri

Un an și jumătate – termen dat de ministrul Muncii pentru recalcularea pensiilor după modificarea legii

Vladimir Ionescu

Ministrul Muncii a anunțat  că toate pensiile din România vor fi recalculate, pe baza unei noi legi a pensiilor. În ceea ce privește creşterea pensiilor… Mai mult