9 ianuarie, 2025

Tarifele spot pentru transportul maritim al unui container de marfă pe ruta Asia-America au crescut semnificativ în ultima lună, arată datele Xeneta, o platformă de transport de marfă din Oslo.

Închirierea și transportul unui container de 12 metri (capacitate maximă de 26 de tone) pe coasta de Vest a SUA din Asia a crescut în ultima lună la 6.000 de dolari, o creștere de 50%, de la 4.000 de dolari în urmă cu o lună de zile. Costul pentru coasta de est a Statelor Unite a crescut și el cu 31%, la 7.100 de dolari.  

La fel, așa-numitul indice mondial Drewry Composite – referința pentru transportul maritim pe marile rute internaționale – a înregistrat săptămână asta o creștere moderată, de 2%, dar care se adaugă la avansul de 49% din ultimul an.


„Creșterile pe cele două mari rute China-SUA, înainte de implementarea de tarife și greva portuară din SUA (acum evitată în urma unui acord între sindicatul lucrătorilor portuari din SUA și asociația patronilor de porturi – n.r.), sunt parțial compensate de declinul pe rutele către Europa. În prezent, indicele agregat se tranzacționează peste media ultimilor doi ani”, comentează datele Ole Hansen, șeful diviziei de mărfuri de la banca daneză Saxo Bank, pe platforma X.

Notă: Drewry Composite Index, cunoscut și sub numele de Drewry World Container Index (WCI), este un indice global care monitorizează tarifele de transport maritim pentru containerele de 12 metri pe opt rute maritime majore între Asia, Europa și Statele Unite. Acest indice este calculat de Drewry, o firmă de consultanță și cercetare maritimă din Londra.

Controlul asupra Canalului Panama – alt element de incertitudine

Un alt element de incertitudine este discuția despre controlul Canalului Panama, cale maritimă strategică pentru comerțul Asia-America, care în momentul actual a devenit o miză geopolitică pentru SUA.

Pentru mai bine de un an, navele comerciale au evitat să folosească Canalul Suez din cauza atacurilor repetate din Marea Roșie ale rebelilor Houthi asupra vaselor cu destinația Europa. Asta a ținut la un nivel ridicat prețurile de transport. Securitatea în zonă încă nu a fost restabilită complet, iar ruta mai lungă prin sudul Africii au fost un alt factor relevant pentru tarifele de transport în 2024.


Tranzitul prin Canalul Suez (Strâmtoarea Bab el-Mandeb) încă este mult sub media precedenților ani, iar potrivit economiștilor perturbarea transportului maritim prin Marea Roșie și Canalul Suez va continua să pună presiune pe costurile de transport.

„Dacă adaugi incertitudinea legată de politica comercială a Statelor Unite, se înțelege de ce este atât de dificil pentru transportatori să își administreze riscul de rupere a lanțurilor de aprovizionare. Riscurile au tot crescut”, a spus Emily Stausbøll, analist la Xeneta, pentru Bloomberg.

(Citește și: ”Număr record de comenzi pentru vase portcontainer, în ciuda incertitudinilor privind comerțul global”)

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Alegerile prezidențiale de la sfârșitul anului 2024, anulate și amânate

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: