Chestiunea

Viitorul forței de muncă: Durata de muncă așteptată în România – sub nivelul din anul 2000

Durata de muncă în România s-a redus cu doi ani și jumătate în perioada 2000 – 2018, potrivit datelor publicate de Eurostat. Mai mult, raportul… Mai mult

30.10.2019

La obiect

Câte ore muncesc profesorii din UE și din România: Noile măsuri din educație și compensațiile pentru profesori

Profesorii cu o vechime de cel puțin 30 de ani ar putea primi la pensionare șase salarii medii brute, adică aproape 30.000 de lei, conform… Mai mult

28.10.2019

La obiect

Industria în PIB – în statele UE. Problemele de la productivitate în România

În 2018, industria și-a menținut, la limită, prima poziție între sectoarele economice ale UE din punct de vedere al valorii adăugate brute (VAB). Cu 19,1%,… Mai mult

28.10.2019

Chestiunea

Serbia a semnat cu Rusia și a aderat la Uniunea Economică Euroasiatică

Premierul sârb Ana Brnabic a semnat acordul de aderare la Uniunea Economică Euroasiatică (EEU), împreună cu omologii săi din Rusia, Armenia, Belarus, Kazakhstan și Kyrgyzstan,… Mai mult

27.10.2019

Cronicile

Modificări la schemele de ajutor de stat pentru companii: guvernul relaxează condițiile pentru a lărgi baza de aplicabilitate

de Vladimir Ionescu , 11.9.2019

Ministerul Finanțelor Publice modifică schemele de ajutor de stat 807/2014 și 332/2014, în urma consultării cu mediul privat, reiese dintr-un proiect de hotărâre publicat miercuri.

Prin schema 807/2014 se intenționează încurajarea participării active a întreprinderilor la reducerea decalajelor economice dintre regiuni, prin stimularea realizării de investiții în active fixe de înaltă tehnologie, pentru realizarea de produse cu valoare adăugată mare, adresate atât pieței interne cât și competitive la export.

Prin schema 332/2014 se intenționează încurajarea participării active a întreprinderilor la reducerea decalajelor economice dintre regiuni și redresarea economiei românești, prin realizarea de investiții și crearea de noi locuri de muncă.

Susținerea investițiilor are în vedere atât dezvoltarea capacității productive a economiei naționale cât și creșterea contribuțiilor întreprinderilor finanțate prin plata de taxe și impozite la bugetul general consolidat al statului, precum și la bugetele locale.

Aceste avantaje justifică efectuarea cheltuielilor din bugetul de stat pe care măsura de sprijin financiar le implică, se arată în notele de fundamentare ale celor două proiecte.

Principalele modificări ale legii 807/2014:

lărgirea sferei cheltuielilor eligibile, prin includerea în această categorie a cheltuielilor de natură salarială;

– introducerea posibilității acordării ajutorului de stat pentru același proiect de investiții, atât pentru cheltuieli de natura activelor corporale și necorporale cât și pentru cheltuieli de natură salarială, fără a se depăși valoarea eligibilă cea mai mare a oricăreia dintre cele 2 categorii;

– prelungirea până în anul 2025 a perioadei în care se poate efectua plata ajutorului de stat, pentru a permite decontarea cheltuielilor salariale pentru perioada de doi ani consecutivi de la data creării locurilor de muncă;

– introducerea unor definiții necesare aplicării modificărilor propuse schemei de ajutor de stat;

– introducerea anumitor condiții în vederea stabilirii eligibilității cheltuielilor de natura costurilor salariale;

– introducerea posibilității plății ajutorului de stat și după data prevăzută în acordul pentru finanțare, dar nu mai târziu de anul 2025;

– stabilirea mecanismului de recuperare proporțională a ajutorului de stat plătit pentru costuri salariale;

stabilirea valorii minime de 500.000 pentru investițiile care se realizează în județele cele mai slab dezvoltate, în care PIB-ul pe cap de locuitor este mai mic sau egal cu 80% din media pe țară, conform informațiilor comunicate de Institutul Național de Statistică, în vederea facilitării accesului la finanțare; limita de 80% a fost corelată cu nivelul indicatorului PIB pe cap de locuitor utilizat de Comisia Europeană la stabilirea Hărții regionale pentru fiecare stat membru, respectiv a intensității maxim admisibile pe fiecare regiune;

– eliminarea unor formulare în vederea debirocratizării;

– revizuirea în lei a pragului minim al investiției, corelat cu evoluția cursului de schimb valutar leu/euro;

– corelarea prevederilor din anumite formulare cu prevederile articolelor modificate din cuprinsul actului normativ.

Principalele modificări ale legii 332/2014:

– înlocuirea sintagmei ”buget anual maxim” cu sintagma ”buget mediu anual” în vederea corelării cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014;

introducerea posibilității demarării proiectului de investiții după depunerea cererii pentru finanțare;

– introducerea criteriului privind angajarea forței de muncă înalt calificate și calificate;

modificarea numărului de noi locuri de muncă create la 30 noi locuri de muncă înalt calificate și calificate;

În actuală formă a schemei, pot beneficia de ajutor de stat companiile care creează, pentru fiecare locație a realizării investiției, cel puțin 10 de locuri de muncă dintre care minimum 3 locuri de muncă pentru lucrători defavorizați.

”În vederea facilitării accesului la finanțare, pentru județele cele mai slab dezvoltate, în care PIB-ul pe cap de locuitor este mai mic sau egal cu 80% din media pe țară, conform informațiilor comunicate de Institutul Național de Statistică, numărul de noi locuri de muncă se diminuează la 15”, se mai arată în proiect.

introducerea noțiunii de „salariul minim brut lunar” în valoare de 8.000 lei pentru un loc de muncă înalt calificat (cca. 4.600 lei net), respectiv în valoare de 5.500 lei pentru un loc de muncă calificat (cca. 3.200 lei net);

eliminarea obligativității operatorului economic de a nu înregistra debite restante la bugetul general consolidat al statului la momentul depunerii cererii de acord pentru finanțare (nu se mai solicită certificat de atestare fiscală la momentul depunerii cererii de acord pentru finanțare). Această obligație rămâne valabilă la momentul plății ajutorului de stat, acestea fiind solicitate de reprezentanții DGAS.

– înlocuirea mecanismului de depunere a cererilor pentru finanțare în sesiuni cu mecanismul de depunere continuă și eliminarea selecției pe bază de punctaj;

– flexibilizarea condițiilor pe care trebuie să le îndeplinească întreprinderile ȋn activitate;

– eliminarea unor indicatori calitativi în vederea relaxării condițiilor de accesare a finanțării nerambursabile;

– introducerea condiției potrivit căreia contribuția întreprinderii la creșterea economică și dezvoltarea regională trebuie să fie cel puțin egală cu valoarea ajutorului de stat acordat;

– introducerea noțiunii „încheiere de parteneriate” cu AJOFM, școli profesionale, licee cu profil tehnic, universități, etc în vederea implicării operatorilor economici în formarea forței de muncă înalt calificate şi calificate;

– flexibilizarea procedurii de plată a ajutorului de stat, prin eliminarea condițiilor referitoare la crearea a minimum 10 locuri de muncă la depunerea primei cereri de plată, precum și la numărul maxim de cereri care se pot depune într-un an calendaristic;

– introducerea noțiunii de Scrisoare de garanție bancară, document care va însoți cererea de plată, în vederea asigurării disponibilului financiar în cazul apariției unei situații de recuperare;

– gruparea și detalierea într-un singur act administrativ a tuturor informațiilor și documentelor necesare efectuării plății ajutorului de stat, prin eliminarea formularelor din hotărârea de guvern și introducerea lor în Ghidul de plată;

– introducerea posibilității plății ajutorului de stat și după data prevăzută în acordul pentru finanțare cu respectarea prevederilor art. 3, alin. (2) din hotărâre;

– introducerea condiției de depunere a cererilor de plată a ajutorului de stat până la data de 30 septembrie a fiecărui an, în vederea asigurării unei gestionări eficiente a bugetului alocat schemei;

– introducerea unui termen de 15 zile lucrătoare de la data primirii solicitării, pentru transmiterea completărilor, în vederea reducerii termenului de soluționare a cererilor de plată a ajutorului de stat;

introducerea obligației de a menține locurile de muncă create pentru o perioadă de cel puțin 5 ani de la data ocupării fiecărui loc de muncă, cu nivelul salariului mediu cel puțin la nivelul salariului mediu lunar calculat în perioada de plată- reglementarea situației în care este necesară restituirea de către întreprinderi a sumelor încasate necuvenit;

– stabilirea mecanismului de recuperare proporțională a ajutorului de stat plătit.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 11.9.2019

Lăsați un comentariu


Stiri

Ana Birchall și Cozmin Gușă au fost excluși din PSD

Vladimir Ionescu

CEx PSD a votat, marți seara, pentru excluderea din partid a Anei Birchall, fostul ministru al Justiției, și a lui Cozmin Gușă. Viorica Dăncilă s-a… Mai mult

Stiri

Mediul de afaceri: Supra-reglementarea, țintită de Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării încă de lansare

Adrian N Ionescu

Echilibrul dintre libertatea economică și reglementarea economiei a fost obiectul celei dintâi dezbateri organizate de Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării (CLCC), cu ocazia… Mai mult

Stiri

Ministrul Finanțelor confirmă observațiile cursdeguvernare.ro privind ”gaura” reală de la buget

Vladimir Ionescu

Ministrul Finanțelor, Florin Cîțu, a confirmat, marți, într-o postare pe Facebook, gaura reală a bugetului general consolidat, de 21 de miliarde de lei după primele… Mai mult

Stiri

Decizie judecătorească: PSD trebuie să facă publice sursele de finanțare a mitingului “împotriva abuzurilor”

Vladimir Ionescu

PSD este obligat de instanța Curții de Apel București să facă publice sursele de finanțare și prestatorii de servicii de la mitingul “împotriva abuzurilor” organizat… Mai mult

Stiri

Statistica sesizărilor primite de DNA – 25 în 9 luni, față de 1.513 anul trecut

Vladimir Ionescu

Scăderea evidentă a numerului de dosare investigate de DNA se explică prin prăbușirea numărului de sesizări, a explicat marți procurorul-șef interimar al instituției, Călin Nistor,… Mai mult

Stiri

Ministrul Cătălin Predoiu cere statistica dosarelor cu magistrați corupți

Vladimir Ionescu

Ministrul Justiției, Cătălin Predoiu, a solicitat Secției speciale și DNA statisticile privind numărul dosarelor de corupție în care sunt vizați magistrați, pentru a putea să-și… Mai mult

Stiri

Adina Vălean, aviz pozitiv în Comisia Juridică a Parlamentului European

Vladimir Ionescu

Comisia pentru Afaceri Juridice (Comisia JURI) a dat aviz favorabil, în ședința de marți a forului legislativ al PE, pentru Adina Vălean, propusă comisar european… Mai mult