fbpx Modifica setari cookieuri

Chestiunea

Am devenit piață emergentă: cum procedăm?

Promovarea la statutul de piață de capital emergentă a Bursei de Valori București (BVB) a României este comparată ca importanță cu însăși reînființarea bursei acum… Mai mult

21.09.2020

La obiect

Pilonul II, în revenire semnificativă: Pragul de 8 milioane de participanți la sistemul de pensii private a fost depășit

Activul net al fondurilor private din pilonul II a revenit pe o creștere semnificativă după ce fusese afectat de declanșarea epidemiei mondiale. De la circa… Mai mult

21.09.2020

La obiect

Băncile au raportat 14 incidente majore de funcționare a sistemelor de plăți în 2020 / Infrastructura IT – o vulnerabilitate în contextul avansului bankingului online

În ultimele șase luni, băncile din România au raportat un număr de 14 incidente majore de funcționare a sistemelor de plăți și a instrumentelor de… Mai mult

21.09.2020

Interviu

Interviu James Kirchick: ”Ne îndreptăm spre o Americă de tip Weimar”

(Textul de mai jos reprezintă fragmente din interviul apărut în CRONICILE Curs de Guvernare  – publicație exclusiv print, cu un conținut diferit de cel al cursdeguvernare.ro –… Mai mult

21.09.2020

MCV – cel mai dur Raport de la aderare: Comisia recomandă decuplarea de Bulgaria, care are rezultate pozitive

de Mariana Bechir , 22.10.2019

România a înregistrat, de la ultimul raport (noiembrie 2018), o involuție față de progresele înregistrate în anii precedenți în Justiție și anticorupție, “situație ce constituie o sursă de preocupare majoră”, constată Raportul MCV, prezentat marți.

De menționat și faptul că Raportul din 2018 fusese cu mult mai prost decât cel din ianuarie 2017.

Spre deosebire de România, Bulgaria a făcut progrese și Comisia Europeană recomandă ieșirea din tandem – Sofia a îndeplinit și ultimele 17 recomandări, iar executivul UE consideră că progresele făcute “sunt suficiente pentru a fi întrunite angajamentele luate în momentul aderării la UE”.

Înainte de a lua decizie finală privind încetarea CVM pentru Bulgaria, Comisia va lua în considerare și observațiile Consiliului, precum și ale Parlamentului European, precizează CE, în Raportul pentru Bulgaria.

Principalele constatări ale Comisiei:

  • Comisia a constatat o involuție față de progresele înregistrate în anii precedenți, situație care constituie o sursă de preocupare majoră.
  • Comisia regretă faptul că România nu a pus în aplicare recomandările suplimentare formulate în noiembrie 2018.
  • Recomandările respective trebuie puse în aplicare dacă se dorește repunerea procesului de reformă pe calea cea bună și reintrarea pe traiectoria încheierii MCV, astfel cum se prevedea în raportul din ianuarie 2017.
  • Evoluția situației în primele luni ale anului 2019 a constituit o sursă de preocupare majoră pentru Comisie. Prin urmare, în mai 2019, Comisia a trebuit să informeze autoritățile române că, dacă nu fac îmbunătățirile necesare sau dacă adoptă noi măsuri negative, Comisia va lua măsuri în temeiul Cadrului UE pentru consolidarea statului de drept, care depășește parametrii evaluați în cadrul MCV.
  • Pentru a se realiza progrese în această direcție, vor trebui luate măsuri concrete legislative și administrative astfel încât să se pună în aplicare recomandările. Instituțiile-cheie din România trebuie să facă împreună dovada unui angajament ferm față de independența sistemului judiciar și lupta împotriva corupției și să asigure eficacitatea garanțiilor naționale și a sistemului de control și echilibru.

Despre Secția specială de investigare a magistraților  – risc suplimentar de presiune asupra procurorilor și judecătorilor

Unul dintre cele mai critice segmente din raportul tehnic se referă la Secția specială pentru invetsigarea magistraților (SIIJ), despre care Raportul MCV din 2018 menționa că riscă să devină un instrument suplimentar de presiune asupra judecătorilor și procurorilor.

Consiliului Consultativ al Judecătorilor Europeni (CCJE) a adoptat anul acesta o opinie în care cerea desființarea SIIJ, amintesc experții Comisiei Europene, deoarece nu respectă standardele internaționale, nu are niciun corespondent în justiția statelor membre și, de asemenea, nu este clară rațiunea unei astfel de structuri, nici eficiența și nici valoarea adăugată adusă sistemului judiciar.

OUG ce a urmat pe acest subiect a fost elaborată pentru a se asigura controlul total al numirilor de la SIIJ.

Raportul menționează și apelurile DNA retrase de SIIJ după preluarea dosarelor și precizează că astfel de exemple dovedesc faptul că observațiile și îngrijorările exprimate, din interiorul și din interiorul țării, la înființarea Secției, erau îndreptățite.  

Despre numirile în funcțiile de conducere din parchete – Tudorel Toader a ignorat recomandările MCV

Raportul MCV din 2018 cerea oprirea imediată a revocărilor și numirilor la conducerea parchetelor, până la reajustarea legislației conform recomandărilor Comisiei Europene (adică renunțarea la modificările aduse legilor Justiției de către PSD – ALDE), și relansarea procedurii pentru procuror-șef la DNA, cu respectarea avizului CSM.

Ministrul Justiției, menționează Raportul, a explicat că nu poate aplica aceste recomandări și a continuat procedura de numire la DNA, precum și cea de destituire a procurorului general. Reamitim că Adina Florea a fost propusă procuror-șef la DNA, în pofida avizului negativ dat de CSM.

Presiuni asupra Curții Supreme și un CSM care nu își îndeplinește rolul

S-a înregistrat o creștere puternică a presiunilor asupra Înaltei Curți de Casație și Justiție, care este instanța competentă pentru numeroase procese de corupție la nivel înalt, mai spune raportul tehnic, document ce enumeră mai multe acțiuni concrete împotriva ICCJ:

  • Executivul a transmis Curții Constituționale două cereri de soluționare a unor conflicte juridice de natură constituțională legate de interpretarea de către ICCJ a regulilor privind constituirea completurilor de judecată în cauzele penale.
  • Inspecția Judiciară a introdus o plângere disciplinară împotriva președintei ICCJ
  • Secția pentru judecători a CSM a cerut revocarea acesteia din funcție.

“Aceste acțiuni combinate par să aibă drept obiectiv exercitarea de presiuni asupra Înaltei Curți, iar atunci când președinta ICCJ și-a anunțat intenția de a nu mai candida pentru un al doilea mandat, a indicat clar că acesta era motivul. Consiliul Superior al Magistraturii a numit recent o nouă președintă a ICCJ. Va fi deosebit de important ca, sub noua conducere, ICCJ să își păstreze independența și profesionalismul, inclusiv în lupta împotriva corupției la nivel înalt”, arată raportul CE.

Despre Consiliul Superior al Magistraturii, documentul spune că nu își îndeplinește rolul de a asigura un sistem de control și echilibru eficace, în măsură să apere independența instituțiilor judiciare asupra cărora se exercită presiuni.

Despre modificarea Legilor Justiției –

După adoptarea modificărilor aduse de coaliția guvernamentală legilor Justiției, autoritățile de la București au ignorat recomandarea de a opri aplicarea acestora și o revenire asupra mai multor amendamente adoptate.

În schimb, a continuat modificările prin intermediul a două orodnanțe de urgență. Doar câteva din aceste noi intervenții, precum amânarea pensionării magistraților după 20 de ani, au fost în acord cu recomandările Comisiei de la Veneția.

Majoritatea lor, însă, mai precizează raportul tehnic MCV, nu au fost în concordanță cu reocmandările Comisiei de la Veneția și cu cele ale GRECU (Grupul Statelor Împotriva Corupției, organism al Consiliului Europei). 

Ultimul raport a constatat că progresele nu sunt inreversibile

Mecanismul de cooperare și de verificare (MCV) a fost instituit în 2007, pentru România și Bulgaria, ca măsură tranzitorie pentru supravegherea reformei sistemul judiciar și a eforturilor anticorupție.

MCV se va încheia atunci când vor fi îndeplinite în mod satisfăcător toate obiectivele de referință aplicabile.

În raportul său din noiembrie 2018, Comisia concluziona că situația evoluase de așa natură încât ireversibilitatea progreselor realizate fusese pusă sub semnul întrebării.

De aceea, cele douăsprezece recomandări din raportul din ianuarie 2017 nu au mai fost considerate suficiente pentru încheierea MCV și au fost formulate opt recomandări suplimentare.

Raportul a îndemnat instituțiile-cheie din România să își demonstreze angajamentul ferm față de independența sistemului judiciar și lupta împotriva corupției și să restabilească capacitatea garanțiilor naționale și a sistemului de control și echilibru de a interveni atunci când există riscul unui regres.

Atât Parlamentul European, cât și Consiliul au susținut acest punct de vedere. Parlamentul European a emis o rezoluție în care invocă necesitatea cooperării și riscurile la adresa statului de drept.

În Concluziile sale din decembrie 2018, Consiliul a solicitat în mod expres României să pună în aplicare recomandările suplimentare.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 22.10.2019

Lăsați un comentariu


Stiri

Klaus Iohannis: Este posibil să se reintroducă anumite restricții dacă numărul infectărilor mai crește

Razvan Diaconu

Președintele Klaus Iohannis a avertizat miercuri că, dacă numărul cazurilor de infectare cu coronavirus va continua să crească, este posibil ca autoritățile să reinstituie o… Mai mult

Stiri

Biroul Electoral Sector 5 a aprobat renumărarea voturilor la Sectorul 5 – anunț Cristian Băcanu

Vladimir Ionescu

Biroul Electoral al Sectorului 5 a decis miercuri renumărarea voturilor pentru primarul de sector, a anunțat miercuri candidatul dreptei, Cristian Băcanu. Cristian Popescu Piedone (foto),… Mai mult

Stiri

AVOCATNET

Granturi IMM: Lămuriri utile privind (pre)înregistrarea pe platformă și accesarea banilor

AVOCATNET

Microgranturile de 2.000 de euro, granturile pentru investiții și capital de lucru, date de Executiv prin OUG nr. 130/2020, vor putea fi accesate curând de… Mai mult

Stiri

Președintele Iohannis atacă la CCR modificările care permit politizarea conducerii ANCOM

Vladimir Ionescu

Posibilitatea ca patru dintre cei șapte membri ai Comitetului de reglementare al Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) să dețină concomitent și… Mai mult

Stiri

BEC a respins cererea de renumărare a voturilor la Sectorul 1

Vladimir Ionescu

​​Biroul Electoral Central a respins miercuri, cu 12 la cinci voturi, cererea PSD de anulare a alegerilor și solicitarea de  renumărare a voturilor din secțiile… Mai mult

Digital

Germania elimină Huawei de la dezvoltarea rețelei 5G

Razvan Diaconu

Germania urmează să adopte o poziție mai dură împotriva gigantului chinez Huawei, blocându-i practic accesul la dezvoltarea rețelei naționale 5G. Euractiv citează un material publicat… Mai mult

Europa

BCE ar putea urma exemplul Fed în ceea ce privește țintirea inflației

Vladimir Ionescu

Preşedintele Băncii Centrale Europene, Christine Lagarde (foto), a anunţat că va fi analizată o strategie care să permită temporar creşterea inflaţiei peste ţinta actuală, transmite… Mai mult