Marile investiții în infrastructură din România au continuat să fie făcute în 2024 cu bitum importat, în contextul în care producția internă, de la rafinăria Vega Ploiești a Rompetrol Rafinare, s-a contractat puternic în 2024, cu 28%, de la 105.546 tone în 2023 la 75.034 tone în 2024.
Scăderea producției de bitum vine în contextul în care procesarea totală de materie primă în rafinăria Vega a fost de 292.789 tone în anul 2024, în scădere cu 21,8% față de 2023, când au fost procesate 374.327 tone.
În acest context, Grampet începe producția de bitum poliomerizat la Onești.

Rafinăria Vega este o rafinărie de nișă specializată în producția de solvenți, hexan și bitum

La un necesar anual cumulat de bitum de 600.000-700.000 tone, producția internă a reușit să acopere doar circa 11-12% din consumul din 2024, mult mai puțin decât în ultimii ani, când gradul de acoperire din sursă internă a consumului era de 20%, la o producție istorică la Vega de 120.000 tone, aproape de maximul de capacitate de 140.000 tone al singurei rafinării care mai face bitum pentru mixtura asfaltică.
La consumul anual al României, vorbim de circa 100.000-150.000 tone necesarul pentru autostrăzi, la care se adaugă se adaugă nevoile curente, adică necesarul pentru refacerea anuală de covoare asfaltice din localități sau din rețeaua existentă de drumuri naționale. Potrivit specialiștilor, acesta se poate ridica până la 500.000 tone annual, în funcție de ce drumuri intră în reabilitare.
Producția internă de bitum este o miză majoră pentru economia locală în condițiile în care România traversează o perioadă efervescentă în ceea ce privește construcția de drumuri: la autostrăzi, drumuri expres și drumuri naționale și județene, bitumul este cea mai importantă piesă în mixtura asfaltică, cu o pondere de 4-6%.
Ca idee, din necesarul anual de bitum pentru reabilitări și pentru investiții, circa 80-85% este importat exclusiv din regiune, din considerente de depozitare (date 2023):
- din Grecia (197.500 tone),
- Ungaria (MOL – 139.700 tone),
- Turcia (91.000 tone),
- Bulgaria (51.000 tone),
- Austria (25.100 tone),
- Polonia (18.700 tone),
- Cipru (16.900),
- Serbia (12.130 tone).

Bitumul reprezintă peste jumătate din prețul asfaltului
Potrivit datelor comerciale din platforma World Integrated Trade Solution (WITS) a Băncii Mondiale, România a importat 563.000 tone de bitum în 2023, în valoare de 308,67 milioane de dolari sau 1,4 miliarde de lei. În materie de export, acesta s-a cifrat la 42.500 de tone, din care mai mult de jumătate din bitumul românesc a mers către Republica Moldova.
Valoarea importurilor de bitum este mică raportat la beneficii, care poate explica parțial lipsa interesului rafinăriilor locale de a produce mai mult bitum, dar România are capacitate de producție neutilizată. Celelalte companii care mai făceau bitum – Arpechim și Suplacu de Barcău – au fost închise.
În prezent, prețul tonei de bitum rutier costă între 400 și 500 de euro, în funcție de bitum, față de 340 de euro în 2007.
- Asfaltul este un material vâscos, de obicei semi-solid, care conține bitum ca ingredient principal. Bitumul se obține prin distilarea țițeiului și prin oxidarea fracțiunilor grele rămase după distilarea primară a acestuia. După obținerea bitumului, acesta este amestecat cu agregate pentru a forma un amestec asfaltic, care este flexibil și are proprietăți adezive.
Grampet începe producția de bitum polimerizat la Onești – pentru piața din România și Republica Moldova
Grampet Logistics, parte a Grampet Group, a contractat în martie patru stații de producție bitum polimerizat, cu o capacitate anuală de 480.000 tone. Prima dintre cele 4 unități se aflau deja în curs de montare în martie pe platforma industrială a fostei rafinării RAFO din Onești.
Aceasta are o capacitate de producție anuală de 120.000 tone, iar testarea ei s-a făcut în prima parte a lunii aprilie.
Unitatea de producție bitum polimerizat a intrat în portofoliul Grampet Logistics ca urmare a cererii ridicate de bitum de pe piața din România.
Aceasta este proiectată să funcționeze 24 de ore din 24, 365 de zile pe an, asigurând o aprovizionare constantă pentru sectoarele economice consumatoare de bitum din România, precum și din alte potențiale piețe internaționale precum Republica Moldova și Ucraina.
Dacă estimările inițiale se confirmă, compania are în vedere extinderea proiectului pentru a-și crește capacitatea de livrare.
Stațiile sunt proiectate pentru a atinge o capacitate medie de topire de 15-18 tone de bitum pe oră/unitate de topire, la o temperatură de 165°C, în timp ce pentru bitumul modificat cu polimeri capacitatea ajunge la 15 tone pe oră/unitate. După topire, bitumul lichid este transferat către rezervoarele de depozitare printr-un sistem avansat de pompare și încălzire cu ulei diatermic, asigurând livrarea rapidă și eficientă către beneficiari.
Unitate de producție a Grampet e complet automatizată

Conform anunțului Grampet din martie, noua stație de producție este complet automatizată, fiind concepută pentru topirea bitumului importat în formă solidă și ajustarea acestuia la specificațiile cerute de producătorii de asfalt. Unitatea este echipată cu un sistem avansat de control, care permite gestionarea precisă a proceselor tehnologice. Cabina de control integrată este proiectată pentru a rezista intemperiilor, iar sistemul de încărcare și descărcare a camioanelor este optimizat prin pompe de circulație și mecanisme de management al fluxului.
Stația include rezervoare speciale pentru bitum polimerizat și bitum standard, prevăzute cu agitatoare care asigură menținerea omogenității produsului. Ea dispune de o unitate de dozare automată a polimerilor și o pompă de bitum cu angrenaj elicoidal, care garantează un transfer eficient și uniform al produsului. Întregul sistem este susținut de un mecanism de încălzire cu ulei diatermic de mare capacitate, compatibil cu gaz și motorină, pentru a asigura o funcționare optimă indiferent de condițiile externe.
Stația a început producția de masă în luna aprilie a acestui an, după finalizarea proceselor de montare și testare.
(Citește și: ”Infrastructura României: Prețul bitumului s-a dublat într-un an, după căderea a două piețe”)
***