inteligența artificială în avocatură

7 ianuarie, 2025

Inteligența artificială în avocatură este din ce în ce mai utilizată de marile firme din domeniu, care aleg să investească în instrumente și aplicații AI pentru a-și eficientiza fluxurile de lucru.

Utilizarea AI în drept și avocatură

După cum se arată într-o analiză realizată de specialiștii Bloomberg Law, valoarea AI constă în capacitatea acesteia de a analiza volume mari de date și de a descoperi detalii greu de observat de ochiul uman. Astfel de instrumente le permit avocaților să culeagă informațiile esențiale din seturi mai de date și să se concentreze pe informațiile ce contează cel mai mult. În ceea ce privește inteligența artificială generativă, instrumente precum ChatGPT permit redactarea mai rapidă a rezumatelor.

În raportul din 2023 referitor la starea profesiei în SUA, Bloomberg Law a chestionat peste 450 de profesioniști din domeniul juridic cu privire la utilizarea tehnologilor ce folosesc inteligența artificială în avocatură. Raportul a identificat 10 moduri în care avocații din SUA folosesc deja inteligența artificială:


1. Redactarea / prelucrarea comunicărilor (memorii, e-mail-uri, corespondență etc) – 58% dintre cei chestionați au spus că folosesc tool-uri AI pentru astfel de sarcini;

2. Documentarea juridică – 53%. Utilizarea inteligenței artificiale pentru documentarea juridică este unul dintre cele mai comune moduri în care profesioniștii din domeniu folosesc inteligența artificială generativă, mai notează sursa citată. Conform specialiștilor, cele mai noi instrumente de cercetare juridică AI utilizează tehnologii precum procesarea limbajului natural și învățarea automată pentru a ajuta avocații să descopere mai rapid informații importante care altfel ar necesita ore de cercetare manuală laborioasă pentru a fi identificate.

Astfel, tool-urile de documentere juridică bazate pe inteligență artificială pot reduce timpul alocat cercetării și pot ajuta la descoperirea problemelor pe care oamenii le-ar putea rata.

Ce poate face inteligența artificială în avocatură

3. Rezumarea informațiilor și documentelor juridice – 42%;


4. Revizuirea documentelor juridice – 34%. Folosind modele de limbaj bazate pe inteligența artificială, avocații pot automatiza funcții esențiale legate de documentele juridice (precum contractele), permițându-le să își dedice mai mult din timpul lor unor sarcini mai complexe precum realizarea de strategii și de negocieri. Totodată, instrumentele de gestionare a contractelor bazate pe AI îi pot ajuta pe avocați să stocheze și să caute contracte.

5. Redactarea / Prelucrarea contractelor legale – 23%;

6. Efectuarea de audituri și examinări – 21%;

Utilizarea AI în domeniul juridic

7. Examinarea / organizarea schimbului de informații cu partea adversă – 15%; Potrivit Bloomberg Law, unul dintre cele mai frecvente moduri în care poate fi folosită inteligența artificială în avocatură este în timpul așa-numitului proces de „Discovery” („e-Discovery” în cazul comunicărilor electronice).

Conform site-ului de avocatură wewin.com, procesul cunoscut sub numele de „Discovery” reprezintă schimbul de informații juridice și de fapte cunoscute cu privire la un anumit caz. Constă în obținerea și dezvăluirea dovezilor și a poziției fiecărei părți dintr-un caz, astfel încât toate părțile implicate să poată decide care sunt cele mai bune opțiuni (ca de exemplu dacă să meargă în instanță sau să negocieze o înțelegere înainte de a ajunge într-o sală de judecată). Părțile sunt obligate să participe la acest proces, prezentând informații și dovezi, astfel încât toți participanții să știe cu ce se confruntă la proces.

inteligența artificială în avocatură
Foto: Aristal / pixabay.com

Cum poate fi folosită inteligența artificială în avocatură

Procesul e-Discovery poate fi laborios pentru profesioniștii din domeniul juridic din cauza volumului mare de date pe care echipele trebuie să le trimită. Însă instrumentele AI îi pot ajuta pe angajați. Cu ajutorul aplicațiilor cu inteligență artificială, ei pot identifica și organiza mai bine informațiile stocate electronic (e-mail-uri, documente, prezentări, baze de date, mesagerie vocală, fișiere audio și video, rețele sociale, site-uri web). Astfel, software-urile cu AI pot simplifica procesul și îi pot ajuta pe specialiști să identifice mai eficient informațiile electronice relevante folosind algoritmi avansați, aplicații de învățare automată, automatizarea procesului și analiza textului.

8. Negocierea contractelor – 11%;

9. Pregătirea dosarelor cazurilor (pledoarii, moțiuni, instruirea membrilor juriului etc) – 8%;

10. Planificare imobiliară – 2%.

Inteligența artificială în avocatură – exemple de instrumente

Pe piață există deja numeroase instrumente AI create pentru a ușura munca avocaților. Iată câteva exemple de astfel de aplicații, trecute în revistă de Clio, o companie de tehnologie juridică din Canada:

1. Clio Duo folosește cea mai recentă tehnologie Microsoft Azure OpenAI GPT-4 și poate să ofere informații precise, relevante. Conform sursei citate, cu ajutorul Clio Duo specialiștii pot:

  • să extragă detalii cheie din documente în câteva secunde;
  • să își prioritizeze sarcinile urgente și termenele limită;
  • să își gestioneze eficient sarcinile și evenimentele din calendar;
  • să genereze e-mail-uri și mesaje text pentru a le răspunde mai rapid clienților.

Inteligența artificială în avocatură – exemple de aplicații

2. CoCounsel este un model de limbaj alimentat de OpenAI. Instrumentul AI este un asistent juridic ce îi poate sprijini pe avocați în munca lor. Față de alte modele lingvistice mari, acesta a fost special creat pentru domeniul juridic. Este important de menționat că instrumentul folosește servere dedicate pentru a accesa GPT-4, ceea ce înseamnă că datele firmelor care folosesc CoCounsel nu sunt trimise pentru a antrena modelul.

3. Diligen este un software cu învățare automată ce le oferă firmelor de avocatură și departamentelor juridice capacitatea de a revizui contractele mai rapid și mai eficient. Folosind analiza bazată pe învățare automată a acestui tool, specialiștii pot să examineze anumite clauze, prevederi sau modificări ale contractelor și pot efectua rezumate rapide.

4. Smith.ai este o platformă de externalizare ce folosește un „recepționer virtual” pentru a răspunde apelurilor și solicitărilor primite de avocați și de firmele de avocatură. Folosind acest instrument, firmele pot rămâne receptive fără a consuma timpul limitat al personalului de la recepție. Recepționerul virtual este un om real, însă Smith.ai folosește inteligența artificială și funcțiile sale de chatbot pentru a decide cum să înregistreze și să direcționeze apelurile.

Foto: Aristal / herbinisaac / pixabay.com

Dacă acest articol despre inteligența artificială în avocatură vi s-a părut util, v-ar putea interesa și:

Inteligența artificială în audit. 4 beneficii și 3 exemple de aplicații
Inteligența artificială în jurnalism. 4 aplicații și instrumente
Aplicații AI pentru investiții la bursă. 4 programe utile
Inteligența artificială în construcții. 8 moduri în care poate fi folosită
Inteligența artificială în bănci. 4 avantaje și 4 aplicații
Inteligența artificială generativă. Ce poate face AI – 5 exemple
Inteligența artificială GPT. Ce este și ce poate face

Ce este inteligența artificială generală. Diferența față de AI-ul actual

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: