marți

28 iunie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

5 martie, 2019

Consumul are încă resurse de creştere, după cum arată sporul de 6,6% al comerţului cu amănuntul în ianuarie 2019, faţă de aceeaşi lună a anului trecut.

Datele anunţate marţi, de Institutul Naţional de Statistică (INS), mai arată o lună ianuarie ieșită în evidență mai mult decât de obicei.

Altfel, luna ianuarie trece neobservată în statisticile consumului, mai ales pentru că urmează lunii sărbătorilor de iarnă.


„Volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a crescut atât ca serie brută cu 6,6% cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 6,1%”, spune comunicatul INS.

Creșterea vânzărilor cu amânuntul este mai mult decât dublă față de media europeană (2,5%) și decât cea a Zonei Euro (2,2%), potrivit Eurostat.

Dinamica comerţului a fost „influențată de climatul pozitiv din piața forței de muncă” scrie Andrei Rădulescu, directorul de analiză macroeconomică al Băncii Transilvania (BT) într-un raport al băncii.

„Această evoluție reflectă rezistența mix-ului de politici economice la acumularea de provocări din sfera echilibrului macroeconomic ”, spune economistul citat.


Totuși, pentru prima dată în ultimii 7 ani, media creşterilor salariale o depăşeşte pe cea a creşterilor comerţului cu amănuntul.

Motorul consumului 

Creșterea consumului privat se menține suficient de dinamică încât să surclaseze scăderea sezonieră obișnuită în ianuarie față de decembrie.

Totuşi dinamica anuală a acestuia ar putea decelera până la 4% în 2019, după care va accelera până la 5% în 2020 și la 5,3% în 2021, „pe fondul perspectivelor de intrare într-un nou ciclu economic”, potrivit scenariul macroeconomic central BT.

Estimările econometrice elaborate de BT arată că volumul vânzărilor din comerțul cu amănuntul s-a situat sub potențial pentru a șasea lună la rând în ianuarie, „evoluție care confirmă faza de maturitate a ciclului economic post-criză”.

Vânzările de alimente – decisive

Volumul vânzărilor din comerțul cu amănuntul a accelerat de la 4% (an/an) în decembrie, până la 6,6% în ianuarie.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Cauza principală a fost creșterea vânzărilor de produse nealimentare până la 9,4% (an/an) în ianuarie, „pe fondul climatului pozitiv din piața forței de muncă”, spune raportul BT.

Alte cifre:

  • Volumul vânzărilor din comerțul cu amănuntul s-a majorat cu 1,9% lună/lună în ianuarie, ca urmare a creșterii vânzărilor de bunuri nealimentare și de carburanți de 3,5%, respectiv 3,6%.
  • Vânzările de carburanți în magazine specializate au accelerat de la 2,5% an/an în decembrie până la 5,8% an/an în ianuarie, „evoluție influențată și de declinul cotațiilor internaționale la țiței (cu 19,3% an/an la WTI, respectiv cu 14% an/an la Brent)”, spune raportul BT.
  • Volumul vânzărilor an / an de mărfuri alimentare/băuturi/tutun a scăzut de la 4,7% în decembrie, până la 4,3% în ianuarie, cel mai redus nivel din mai 2018.
  • Vânzările de mărfuri alimentare/băuturi/tutun au scăzut puțin cu 0,2% lună/lună în ianuarie.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Consumatorii români aveau, la nivelul anului 2021, o paritate a puterii de cumpărare de 55,5% din media europeană, procent identic cu cel din 2020, cel mai redus de...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: