Înmatriculările de autoturisme noi din România au scăzut în primele două luni ale acestui an cu 1,3%, cifrându-se la 23.770 de unități, potrivit datelor Asociației Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA). România este în tendința UE, unde la nivelul celor 27 state membre se manifestă o scădere a înmatriculărilor de autoturisme noi ceva mai alertă, de 3,4%.
Înmatriculările din România pe tip de propulsie
Piața auto locală s-a remarcat în debutul anului (primele 2 luni) printr-o scădere majoră a vânzărilor de vehicule diesel (-18,8%) și electrice (-31,1%) și o creștere semnificativă a vehiculelor cu motorizări hibride-electrice, care au avut un plus de 35,8% în perioada ianuarie-februarie 2025 față de ianuarie-februarie 2024.
- Vehicule electrice pe baterie: 1.888 unități (-34,7%)
- Vehicule hibride plug-in: 0 unități (fără schimbare)
- Vehicule hibride-electrice: 10.794 unități (35,8%)
- Alte tipuri de motorizări (GPL, etanol de exemplu): 2.865 unități (+29,6%)
- Mașini pe benzină: 6.009 unități (-21,5%)
- Mașini diesel: 2.214 unități (-37,0%)
Programul Rabla ar urma să înceapă în aprilie
Pentru a contracara tendința de scădere a înmatriculărilor, programul Rabla ar urma să înceapă în luna aprilie, conform anunțului de marți al ministrului Mediului, Mircea Fechet. Potrivit acestuia, tichetul Rabla ar urma sa crească în 2025, în ciuda faptului că forma inițială pusă în dezbatere publică prevede o menținere a subvențiilor.
„Înscrierea anul acesta nu se va mai face prin intermediul unui dealer, ci direct de potențialul beneficiar. Persoana fizică va intra pe site-ul AFM-ului și va lua tichetul Rabla și cu acel tichet electronic va fi liber să meargă la orice producător dorește, orice dealer autorizat dorește și să își achiziționeze (autoturismul). (…) Sunt convins că programul va demara în aprilie”, a spus Fechet, marți, într-o intervenție la Digi24.
Înmatriculările pe mărci în februarie
Pe mărci, în februarie, Dacia a continuat să fie liderul pieței locale, cu peste 3.500 de unități noi înmatriculate, în timp ce Toyota, care are o ofertă substanțială de modele hibride, este pe locul secund în top cu 1.005 unități. Piața locală înregistrează o creștere rapidă în ultima perioadă pe zona de hibride-electrice
Tendințele la nivel UE: Mai bine de jumătate din înmatriculări sunt de mașini electrice sau hibride – Scădere majoră pentru Tesla
La nivel UE, piața germană consemnează cea mai puternică scădere, de 6,4%, urmată de Italia, cu un declin de 6,2%. Totodată, în perioada ianuarie-februarie 2025, au fost înmatriculate în UE un număr de 1.685.640 unități, în scadere cu 3,0% față de primele două luni din 2024. Din total autoturisme înmatriculate în UE, 255.489 unități au fost full electrice și 719.006 unități cu propulsie hibridă.
În ceea ce privește constructorii de automobile, cele mai multe autoturisme noi înmatriculate în total Europa sunt reprezentate de grupul Volkswagen cu 525.346 unități, în crestere cu 4,3%, urmate de grupul Stelantis cu 310.091 unități, în scădere cu 16,1% și de grupul Renault cu 205.005 unități, în creștere cu 8,2%, din care modelele Dacia reprezintă 96.532 unități, în scadere cu -2,0% fata de perioada ianuarie-februarie 2024.
În același timp, înmatriculările de modele Tesla înregistrează un declin de 42,6% în primele 2 luni ale anului, comparativ cu primele 2 luni din 2024.
(Citește și: ”BYD intră în forță în România – Chinezii țintesc să detroneze Dacia până în 2030, cu 60 de dealership-uri în București, Iași, Timișoara și Cluj”)
***