fbpx Modifica setari cookieuri

Analiză

Situația bugetară cu care a intrat România în criza Covid-19

Intrarea în criza COVID ne-a prins într-un moment nefast cu execuția bugetară, tocmai când încercam să reechilibrăm economia dinspre consum spre investiții, dar pe un… Mai mult

29.03.2020

Analiză

Datoria guvernamentală a crescut cu 46% din 2015 încoace

Datoria administrației publice conform metodologiei UE (datoria guvernamentală) a României a fost la finalul lunii ianuarie 2020 de circa 392 miliarde lei sau 37,2% din… Mai mult

26.03.2020

La obiect

Sistemul medical intră în carantină mai repede decât pacienții: sute de cadre medicale sunt contaminate, echipamentul de protecție e insuficient și vine prea târziu

Sute de cadre medicale au fost contaminate cu Covid-19 si au fost izolate la domiciliu, iar unele spitale au intrat în carantină in corpore –… Mai mult

25.03.2020

Chestiunea

Tabelul cu care a intrat România în criza Covid-19: Topul destinațiilor de export și țările din care facem cele mai multe importuri

România a intrat în criza Covid-19 cu una din cele mai nefericite situații privind balanța comercială și e greu de crezut că politicile economice ar… Mai mult

25.03.2020

Începe anul școlar. O analiză prin comparație a corpului profesoral

de Mariana Bechir , 8.9.2019

Începe un nou an de școală, iar preocuparea generală este starea școlilor, începând de la toaletele din curte până la autorizațiile ISU.

Începe școala și lipsește totuși o analiză: Cine sunt cei care ne educă azi copiii?

Cum este și ce crede despre el însuși corpul profesoral 

Aproximativ 85.000 de profesori sunt absolvenți ai unor programe de învățământ superior la distanță (ID) și trebuie să se întoarcă urgent în facultăți pentru a fi aduși la standarde decente. Informația a fost prezentată de însăși ministrul Ecaterina Andronescu – în urmă cu câteva luni, pe când era ministru al Educației.  “Când înveți la distanță, înveți ușor departe de carte. Ca urmare, cu prioritate trebuie să îi aducem într-un program de formare”, spune Ecaterina Andronescu.

85.000 înseamnă aproape 43% din cei 199.187 de profesori care predau în sistemul preuniversitar (inclusiv cel profesional și cel pentru copii cu nevoi speciale) anul trecut, conform datelor INS.

O părere diametral opusă despre ei înșiși au însă profesorii, care se consideră bine pregătiți, mai bine pregătiți decât colegi ai lor din state unde elevii se încadrează în Top 10 la testele PISA.

De exemplu, 96,8% din profesorii români de gimnaziu consideră că au fost “bine” sau “foarte bine” pregătiți în ceea ce privește conținutul materiei predate, conform Raportului TALIS 2018 (The Teaching and Learning International Survey), realizat de OECD și apărut recent.

Din totalul de peste 250.000 de profesori cuprinși în eșantionul de la nivel mondial (cel mai mare folosit vreodată), din 48 de țări, 83,2% se consideră bine pregătiți în ceea ce privește disciplina predată. Cu 13,6 puncte procentuale sub ponderea din România!

Din cele 48 de state, doar profesorii din Vietnam apreciază că sunt mai bine pregătiți decât românii – procentul celor care au răspuns cu “bine” sau “foarte bine” este de 98,3% din total intervievați.

Cu observația că elevii din Vietnam s-au clasat pe locul 22, din 70, la ultimele teste PISA, iar la una dintre cele trei probe, Știință, pe locul 8. Elevii din România s-au clasat pe locul 47, inclusiv la Știință.

De asemenea, la Citire, aproape 39% din elevii români de 15 ani participanți la ultimele teste PISA s-au dovedit a fi analfabeți funcțional (adică nu înțeleg ceea ce citesc, nu sunt în stare să facă unele asocieri etc), în timp ce ponderea din rândul elevilor vietnameazi, la acest capitol, este sub 15%.

Vietnamul se situează pe locul 10 în topul statelor cu cele mai mici rate de analfabeți funcțional la Citire.

Ponderea profesorilor români care se consideră “bine” și “foarte pregătiți”, comparativ cu media TALIS (48 de state), la alte capitole:

Aproape 70% din profesori de gimnaziu cred că au competențe ridicate pentru a preda folosindu-se de marile aventaje oferite de IT&C, deși învățământul românesc este unul dintre cele mai primitive din acest punct de vedere, cu cei mai mulți directori de școală care acuză lipsa internetului, a softurilor educaționale și a internetului.

În ceea ce privește competențele trans-curriculare, care încurajează printre altele gândirea critică, trebuie amintit că peste 45% dintre profesori sunt de acord și cred că ar fi foarte bine și bine dacă România ar fi guvernată de un lider puternic, care să ignore Parlamentul și alegerile, potrivit studiului Educație pentru democrație în școlile din România, dat publicității anul trecut de Fundația Friedrich Ebert Stiftung.

Același studiu arată că proporția profesorilor care afirmă că mareșalul Ion Antonescu a avut un rol pozitiv în istorie este mai mare decât a celor care cred că acesta a avut impact negativ.

În sondajele OECD, totul este aproape perfect în sistemul de educație… 

Per total, profesorii români stau bine la analiza TALIS, conform datelor privind țara noastră, colectate din sondajele completate de cei aproape 4.000 de profesori și directori de școli:

  • Cariera didactică a fost prima opțiune pentru 75% dintre profesorii din România(comparativ cu 67% din profesorii din țările și economiile OCDE participante la TALIS).
  • Cel puțin 96% dintre profesorii din România citează ca principală motivare oportunitatea de a influența dezvoltarea copiilor sau de a contribui în societate.
  • Pe parcursul educației și formării inițiale 91% dintre profesorii din România au fost instruiți în ceea ce privește conținutul disciplinei, pedagogia și practica la clasă – o pondere mai mare decât media țărilor și a economiilor OCDE participante la TALIS (79%).
  • Printre practicile de formare, cele destinate să îmbunătățească managementul clasei și claritatea instruirii sunt aplicate la scară largă în România, cel puțin la fel ca și în țările și economiile OCDE participante la TALIS. De exemplu, în România, 73% dintre profesori declară faptul că reușesc să liniștească frecvent elevii gălăgioși (media OCDE este de 65%) și 97% declară faptul că explică frecvent modul în care sunt relaționate temele noi cu cele deja abordate (media OCDE 84%).
  • Practicile care implică activarea cognitivă a elevilor, importante pentru învățare, sunt mai puțin răspândite, cu aproximativ jumătate dintre profesori care utilizează aceste metode în țările OCDE. În mod specific, în România 44% dintre profesori declară că solicită frecvent elevilor să decidă în privința propriilor proceduri pentru rezolvarea sarcinilor complexe, comparativ cu 45% în medie la nivelul OCDE.
  • În medie, în România, pe parcursul unei lecții obișnuite profesorii petrec 81% din timp cu procesul efectiv de predare și învățare, procent mai ridicat față de media OCDE, de 78%.
  • În România, 84% dintre profesori evaluează în mod obișnuit progresul elevilor lor prin observarea acestora și prin oferirea de feedback imediat (media OCDE este 79%).
  • În ansamblu, majoritatea profesorilor și a directorilor își consideră colegii drept deschiși la schimbare și școlile unde predau ca având capacitatea de a adopta practici inovatoare. În România, 83% dintre profesori declară că ei și colegii lor se sprijină reciproc în punerea în aplicare a unor idei noi. Această proporție este mai mare decât ponderea medie din țările și economiile OCDE participante la TALIS (78%).

… dar rezultatele sistemului sunt dezastruoase

  • Abandon îngrijorător – la nivelul anului 2016/2017, doar 80,7% dintre copiii cu vârsta corespunzătoare clasei a VIII-a au absolvit învățământul gimnazial. 20% au fost pierduți pe drum.
  • Rezultatele de la ultimele teste PISA: 38,7% din elevi analfabeți funcțional la Citire și 39,9% analfabeți funcțional la Matematică.
  • Dintr-o clasă de 24 de elevi în clasa I în anul 2005-2006, doar 10 au promovat examenul de bacalaureat peste 12 ani.
  • 62% din elevii liceelor tehnologice nu au obținut notă de promovare a Bacalaureatului, în 2018.
  • În anul 2018, 39% din elevi au obținut la Evaluarea Națională note mai mici de 5 la proba de matematică.
  • 32,2% dintre elevii participanți la Evaluarea din 2018 au avut la clasă medii cu peste trei puncte mai mari faţă de media de la examen.
  • Procentul de promovare (medii mai mari decât 8) înregistrat de candidaţii care au susţinut proba scrisă a examenului naţional de definitivare în învăţământul preuniversitar (sesiunea 2019) este de 75,28% (75,75% în 2018).
  • Rata notelor peste 7 obţinute la titularizare anul acesta, înaintea analizării contestațiilor, a fost de 46,86%, mai mică decât cea de anul trecut (47,40%).
Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 8.9.2019

Lăsați un comentariu


Stiri

Ce înseamnă ”militarizarea sistemului de Sănătate Suceava”. Președintele Colegiul Medical din județ: “Era ultima soluție”

Mariana Bechir

La Suceava, o echipă formată din generalul Ionel Oprea și alți patru medici militari au preluat întregul sistem sanitar, a declarat pentru cursdeguvernare.ro Sorin Hâncu,… Mai mult

Stiri

Parlamentul a legiferat suspendarea temporară a plății utilităților și amânarea plății CAS – PNL a anunțat că va cotesta la CCR

Razvan Diaconu

Camerei Deputaţilor (cameră decizională) a adoptat, vineri, prin vot de la distanță, proiectul de lege pentru suspendarea rambursării creditelor. Un alt proiect votat prevede amânarea… Mai mult

Stiri

Comisia Europeană a acceptat propunerea lui Siegfried Mureșan: importurile de dispozitive medicale scutite de taxe vamale și de TVA

Victor Bratu

Comisia Europeană a anunțat vineri suspendarea taxelor vamale și a TVA la importurile de dispozitive medicale și de echipamente de protecție din afara Uniunii Europene… Mai mult

Stiri

Angajări de urgență în sistemul medical: 1.000 de specialiști pentru direcțiile de sănătate și 1.000 de ambulanțieri

Vladimir Ionescu

Ministrul Sănătăţii, Nelu Tătaru, a anunţat, vineri, că, în perioada următoare, vor fi angajate în regim de urgență 1.000 de persoane în direcţiile județene de… Mai mult

Stiri

Klaus Iohannis: Am intrat în cea mai grea etapă, urmează săptămâni foarte dificile

Vladimir Ionescu

Președintele Klaus Iohannis a lansat vineri avertismentul public că România a intrat, de câteva zile, ”în cea mai grea etapă a perioadei generate de coronavirus”,… Mai mult

Stiri

Bilanț coronavirus, vineri / Numărul cazurilor noi: 445, în ultimele 24 de ore

Vladimir Ionescu

În ultimele 24 de ore, numărul cazurilor noi de coronavirus a fost de 445, ceea ce reprezintă o dublare a recordului înregistrat joi (278). De… Mai mult

Stiri

Spitalele din subordinea administrației locale, transferate în subordinea Ministerului Sănătății

Mariana Bechir

Spitalele aflate acum în subordinea administrațiilor locale sunt transferate, pe perioada pandemiei, în subordinea Ministerului Sănătății, a anunțat vineri ministrul Nelu Tătaru. În prezent, în… Mai mult