Guvernul a estimat în bugetul pentru 2025 o reducere a cheltuielilor cu pensiile MAI și o creștere ușoară a celor pentru rezerviștii MApN, în pofida practicilor din ultimii ani, când devierile de la prognozele acestor capitole s-au cifrat la multe sute de milioane de lei.
Un pericol și mai mare pentru depășirea consistentă a acestor bugete o reprezintă o eventuală decizie a CCR favorabilă unei indexări speciale a pensiilor militarilor (foștilor angajați MAI, MApN și ai serviciilor secrete).
Dosarul se află pe agenda de marți, 4 februarie, a judecătorilor constituționali, și dacă indexarea va fi impusă, ea va arunca în aer întregul buget înainte de a fi adoptat în Parlament (votul final este programat pentru joi, 6 februarie).
Realitatea indică execuții cu mult peste alocările prevăzute în buget
Proiectul Legii bugetului prevede pentru pensiile polițiștilor o sumă de 8,475 miliarde de lei, cu 2,21% mai puțin decât în execuția din 2024, când alocările s-au cifrat la 8,667 miliarde.
Reamintim, însă, că în bugetul de anul trecut erau prognozate cheltuieli de 7,859 miliarde, iar anul s-a încheiat cu o depășire de peste 800 de milioane de lei la acest capitol.
MApN prevede o creștere ușoară a totalului pensiilor, de 0,16%, de la 5,896 miliarde de lei, la 5,901 miliarde.
Și aici, execuția preliminată pentru finalul lui 2024 arată o greșeală de prognoză – în loc de 5,765 miliarde, cât se prevedea în Legea bugetului 2024, cheltuielile cu pensiile au fost cu peste 200 de milioane de lei mai mari.
Pronunțarea CCR pe indexarea pensiilor militare, pe agenda de marți a CCR
Marți, CCR are planificată discutarea indexării pensiilor militarilor și polițiștilor simultan cu creșterea soldelor și salariilor celro aflați în activitate.
Este o lege adoptată anul trecut de coaliția majoritară și contestată la CCR de către Avocatul Poporului.
Ce prevede actul normativ aflat în deliberare la CCR
„Cuantumul pensiilor militare de stat se actualizează ori de câte ori se majorează solda de grad/salariul gradului profesional şi/sau solda de funcţie/salariul de funcţie al militarilor, poliţiştilor şi funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare, în procentajele stabilite la art. 29 şi 30 (pentru pensiile de serviciu – n.r.) şi în funcţie de vechimea valorificată prin ultima decizie de pensie, (…) astfel: potrivit gradului militar/profesional avut la data trecerii în rezervă/încetării raporturilor de serviciu şi a mediei soldelor de funcţie/salariilor de funcţie şi a drepturilor băneşti, care fac parte din baza de calcul folosită pentru stabilirea pensiei militare de stat, conform legii, şi valorificate în ultima decizie de pensie, ale căror drepturi au fost deschise înainte de intrarea în vigoare a prezentei legi”.
Guvernul i-a atenționat pe parlamentari că vor fi probleme
Dacă va fi promulgă, legea va modifica reforma pensiilor speciale, adoptată anul trecut și care reprezintă Jalonul 2015 aferent celei de-a doua Cereri de plată din PNRR.
Jalonul a fost considerat bifat, chiar dacă impactul său era mult prea redus față de ceea ce ar fi dorit Comisia Europeană și Banca Mondială.
Cererea de plată numărul 2 a fost deja plătită, mai puțin 143 de milioane de euro, reținute din cauze neîndeplinirii Jaloanelor 129 și 133.
Dacă se face modificarea operată prin proiectul adoptatluni în senat, Comisia cere returnarea unei sume care se va calcula conform formulelor elaborate de experții executivului de la Bruxelles, întrucât PNRR precizează expres că reformele asumate în PNRR nu pot fi reversate.
Este vorba despre principiul ireversibilității.
La aliniatul 3 al articolului 24 din Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European și al Consiliului din 12 februarie 2021, de instituite a de instituire a Mecanismului de redresare și reziliență subliniază:
Îndeplinirea a jaloanelor și țintelor presupune că măsurile legate de etapele și obiectivele îndeplinite anterior în mod satisfăcător nu au fost reversate.
Proiectul acestei indexări este o propunere a liberalilor votată și de parlamentarii social-democrați, deși Guvernul a avut obiecții ce nu au fost exprimate și public.
Executivul i-a avertizat pe parlamentari de consecințele cu impact costisitor, în punctul de vedere exprimat și trimis apoi la Camera Deputaților (prima care a aprobat proiectul).
Concluzia Cabinetului Marcel Ciolacu nu a fost de a le solicita parlamentarilor din propria coaliție să renunțe la inițiativă, ci:
„Parlamentul va decide cu privire la oportunitatea adoptării acestei inițiative legislative”.
Referirea la efectul asupra fondurilor PNRR apare abia la ultimul punct al Punctului de vedere exprimat de Guvern.
Acolo este amintit Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European și al Consiliul din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare și reziliență, care prevede, la art. 24 alin (3), principiul ireversibilității reformelor realizate în cadrul obligațiilor asumate prin PNRR:
„Comisia evaluează, cu titlu preliminar (…) dacă au fost atinse în mod satisfăcător jaloanele și țintele relevante stabilite în decizia de punere în aplicare (…). Atingerea în mod satisfăcător a jaloanelor și a țintelor presupune că măsurile legate de jaloanele și țintele care anterior au fost atinse în mod satisfăcător nu au fost revocate de statul membru în cauză”.
Principiul ireversibilității reformelor a fost preluat în legislația națională referitoare la stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor PNRR.
Guvernul nu menționează clar, în cifre, foarte probabilele pierderi și nu spune limpede că se vor pierde fonduri, ci doar atenționează că va duce la încălcarea principiului ireversibilității reformelor și prevederile OUG care a preluat această condiționare în legislația națională:
„Orice modificare adusă actelor normative care au făcut obiectul unor jaloane din PNRR care au fost evaluate pozitiv de Comisia Europeană duce la încălcarea principiului ireversibilității reformelor, respectiv a art. 24 din regulamentul (UE) 2021/241, precum și a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 124/2021”.
Închiderea trucului politic: Avocatul Poporului a atacat legea la CCR, invocând argumente neimportate
Avocatul Poporului a contestat joi la CCR legea, ridicând mai multe obiecții de constituționalitate, precum nerespectarea principiului egalității în drepturi sau imposibilitatea aprobării cheltuielilor bugetare fără indicarea sursei de finanțare.
Reamintim că Renate Weber a fost europarlamentar PNL și a ajuns la Avocat al Poporului la propunerea ALDE (condus de Călin Popescu Tăriceanu), în perioada în care formațiune guverna alături de PSD.
****
5 răspunsuri
Pensiile militarilor în rezervă și retragere nu au mai fost actualizate din 2017. Au ajuns tâmplarii, sudorii, electricienii, în urma actualizări pensiilor civile, să aibă pensii mai mari decât a mea după 34 de ani și 4 luni de militărie, aplicații anuale de cel puțin 1 lună în corturi și cu mâncare vai de noi, servicii de 26 de ore, nopți nedormite pe perna personală, deszăpezire și inundații fără să fim plătiți ore suplimentare. Verificați vă rog aceste informații și publicați le pentru a ști și cei care cred că avem pensii speciale…. Vedeți și la ce vârstă ies la pensie CFR știi și d-voastră ziariștii cât vă suportă statul din pensie când ieșiți la pensie. Idem actorii….
Articol tendențios, incorect și manipulator! Pensiile militare nu sunt speciale, nu este vorba de nicio indexare, este vorba despre eliminarea inechităților dintre pensionarii militari, exact cum s-a procedat la pensie civile! Sunt diferente mari intre cuantumul pensiei între pensionari cu același grad, aceeași funcție și vechime, ceea ce nu e corect!
Această mizdrie de articol scris de un habarnist e menit (poate chiar sponsorizat) să creeze conflicte sociale. Scribeliciul nu posedă elementare cunoștințe despre fondurile de pensii civile și din sistemul național de apărare. M-am dezabonat și nu mai accesez acest devenit mizer site de știri. Mulțumesc, dar nu. Sper să dispăreți așa cum ați apărut.
Articol jenibil, rușine!
Sunt abonat la CDG de câțiva ani. Pentru acest articol tendențios, mincinos și aberant, fără a prezenta cititorilor faptul că bugetul din care se achită pensiile sistemului național de apărare (la MApN – Casa Sectorială de Pensii) nu are nimic în comun cu bugetul pentru pensiile civile. Sau nu cunoaște acest aspect fundamental. Scopul – crearea unor conflicte sociale/diversiuni pentru ca populația să nu conștientizeze că țara e furată din temelii, sub conducerea politică actuală. Toate resursele sunt jefuite sistematic. Până și artefactele, adevărate comori naționale sunt trimise, mai nou, ca tribut. Dar nu, problema jurnalistului ăstuia sunt indexările cuvenite unor oameni care au jurat să-l apere, chiar cu prețul vieții și au dus o viață plină de privațiuni. Nu le enumerez, poate găsește autorul articolulii. Chiar îi recomand să caute, poaye se simte prost.
CCR a amânat dezbaterea pentru 18.02.2025! E ceva obișnuit în practica lor! Amânare la amânare!!!