14 martie, 2025

Capitalizarea de piață a producătorului de armament Rheinmetall a depășit-o joi pe cea a gigantului auto Volkswagen Group, un semn al schimbării economice din Germania, de la automobile la apărare, potrivit Politico.

Capitalizarea de piață a Rheinmetall – valoarea unei companii listate pe piața de capital – era de 55,7 miliarde de euro la ora 16:00, comparativ cu cei 54,4 miliarde de euro ai Volkswagen.

Valoarea Rheinmetall s-a triplat de când Donald Trump a devenit președinte al SUA în ianuarie. O evoluție similară au înregistrat și alte mari companii europene de apărare, în timp ce rivalele din SUA au înregistrat scăderi ale prețurilor acțiunilor, îngrijorările legate de politicile imprevizibile ale lui Trump fiind de natură să afecteze exporturile americane de arme.


VW și Rheinmetall se îndreaptă în direcții diferite. Producătorul de arme beneficiază de creșterea cheltuielilor de apărare în Europa, pe măsură ce blocul își reface armamentele pentru a descuraja Rusia, a sprijini Ucraina și a asigura securitatea în contextul temerilor că Trump ar putea să se retragă de pe continent, în timp ce Volkswagen se confruntă cu dificultăți cauzate de problemele din China, taxele impuse de Trump și tranziția dificilă către vehicule electrice.

Mașinile au alimentat recuperarea postbelică a Germaniei, făcând-o puterea economică a UE și permițând sectorului apărării să rămână pe plan secund — mai ales după sfârșitul Războiului Rece. Acum economia Germaniei ar putea depinde de tancuri pentru creștere.

„A început o eră de reînarmare în Europa, care va cere mult de la toți dintre noi,” a declarat Armin Papperger, CEO-ul Rheinmetall, într-un comunicat de miercuri în care a anunțat câștigurile record ale companiei. „Aceasta ne aduce la Rheinmetall perspective de creștere pentru anii ce vor urma, pe care nu le-am experimentat niciodată până acum.”

Tancuri în loc de mașini

Un semn al tranziției este faptul că Volkswagen plănuiește să oprească producția la fabrica sa din Osnabrück, iar Papperger a spus miercuri că fabrica ar fi „foarte potrivită” ca posibilă fabrică de tancuri.

În timp ce problemele sectorului auto au dominat discursul public în lunile care au precedat alegerile anticipate din Germania din februarie, preocupările legate de securitate mută atenția — și finanțările — către apărare.


Viitorul cancelar german Friedrich Merz dorește să excludă cheltuielile de apărare de sub restricțiile „frânei datoriilor” ale țării. „Având în vedere amenințările la adresa libertății și păcii noastre pe continentul nostru, orice este necesar trebuie acum să se aplice și pentru apărarea noastră,” a spus Merz când a anunțat schimbarea strategică.

CEO-ul Grupului VW, Oliver Blume, a comentat schimbarea în timpul unei sesiuni de prezentare a rezultatelor financiare de marți. „Trebuie să investim mai mult pentru a fi din nou în siguranță,” a spus el.

Nu au loc discuții specifice, a adăugat el, dar compania este pregătită să consilieze alți producători în privința producției de apărare — un rol pe care l-a jucat anterior.

VW a produs vehicule blindate pentru naziști în al Doilea Război Mondial. Subsidiara sa de camioane, MAN Truck & Bus, are un parteneriat cu Rheinmetall printr-o joint venture pentru a produce vehicule logistice pentru armată.

(Citește și: ”Germania trece la economia de război: Industria auto începe să facă tancuri și armament”)

***


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: