UE ar trebui să impună reguli privind „conținutul local minim” pentru a proteja industria europeană de concurența externă, conform unei scrisori semnate de coaliția celor mai mari furnizori auto din Europa, scrie Politico.
Semnatarii includ furnizori importanți din Italia și Franța, precum Adler și Valeo, alături de grupuri de lobby pentru furnizori auto din Franța și Polonia.
Aceasta reprezintă o nouă reacție la problemele tot mai mari din industria auto, care a înregistrat o scădere a cererii pentru vehicule electrice, în timp ce îngrijorările cresc cu privire la un posibil aflux de mașini chinezești în UE și la posibilitatea ca președintele SUA, Donald Trump, să declanșeze un război global al tarifelor.
Într-o scrisoare adresată Comisiei Europene, grupul de furnizori auto afirmă că este necesar ca executivul european să creeze reglementări asemănătoare celor dintre SUA, Canada și Mexic, care impun un conținut local de producție de 75% în America de Nord. Scrisoarea nu specifică procentajul dorit de grup.
„Este timpul ca Europa să ia măsuri similare și să implementeze reglementări comparabile, care să impună conținut cu valoare adăugată în Europa”, se arată în scrisoare. „Fără un astfel de mecanism, riscăm o pierdere majoră de valoare în rândul furnizorilor auto și al producătorilor de echipamente, ceea ce ar slăbi semnificativ întregul sector.”
„Trebuie să corectăm urgent această situație, deoarece riscurile pentru locurile de muncă sunt iminente”, a declarat Christophe Périllat, CEO al Valeo. „Există soluții. Trebuie să le implementăm foarte rapid.”
IG Metall a lansat o propunere similară
Separat, sindicatul IG Metall, care reprezintă majoritatea lucrătorilor din industria auto din Germania, a propus o schemă similară în cadrul unei conferințe de presă la Frankfurt.
Scrisoarea vine pe fondul presiunilor exercitate de întregul lanț de valoare al industriei auto din Europa, care solicită legiuitorilor să ia măsuri pentru a ajuta industria să facă față concurenței din partea rivalilor chinezi, dornici să găsească noi piețe în condițiile în care se confruntă cu supracapacitate pe piața internă.
Concurenții chinezi produc vehicule electrice ieftine datorită unui lanț de aprovizionare robust și a unor costuri mai mici cu energia și forța de muncă.
Asociația furnizorilor, îngrijorată de impactul unei astfel de măsuri asupra lanțurilor globale de aprovizionare
Totuși, scrisoarea nu este susținută de întreaga industrie.
„Industria auto depinde de lanțuri de aprovizionare și comerț integrate la nivel global. Soluțiile pentru a restabili condițiile echitabile ar trebui evaluate atât în ceea ce privește gradul de protecție, cât și potențialele consecințe negative neintenționate asupra lanțurilor de aprovizionare și comerțului”, a declarat Benjamin Krieger, secretarul general al CLEPA, asociația furnizorilor din UE, care nu a semnat scrisoarea.
Producătorii auto cu investiții mari în China se tem de represalii din partea Beijingului; această îngrijorare este împărtășită de mulți producători de componente care au fabrici acolo.
Chiar dacă Comisia este de acord, orice acțiune privind stabilirea regulilor de conținut local este puțin probabil să salveze industria. Bateriile sunt cea mai valoroasă componentă a unui vehicul electric, iar blocul comunitar nu are un lider propriu în acest domeniu, producătorii auto bazându-se pe giganți chinezi precum CATL, care își dezvoltă, de asemenea, fabrici în Europa.
Producătorii chinezi sunt suficient de competitivi pentru a face profit chiar și după aplicarea taxelor europene
Comisia a impus deja taxe vamale noi pentru vehiculele electrice fabricate în China, variind între 8% și 35%. Analiștii avertizează, însă, că producătorii chinezi de automobile au costuri suficient de scăzute pentru a obține profit chiar și după aplicarea acestor taxe – așa că măsurile nu reprezintă o soluție completă pentru firmele europene.
Furnizorii afirmă că noile tarife fac puțin pentru a-i proteja, deoarece vizează vehiculul final, nu componentele acestuia.
„Această industrie riscă o delocalizare masivă” dacă nu se iau măsuri, a spus Périllat. „Tarifele protejează doar asamblarea finală, dar sunt inadecvate pentru a menține industria europeană.”
Dialogul strategic privind viitorul industriei auto va începe joi și va fi prezidat de Ursula von der Leyen
Deși discuțiile la nivelul UE s-au concentrat în principal pe producătorii auto, furnizorii devin tot mai vocali la Bruxelles, cerând inversarea politicilor care, potrivit lor, afectează nu doar mărcile auto, ci și companiile din întregul lanț de valoare.
Sectorul „nu se limitează la producătorii auto, ci implică o întreagă rețea de furnizori și contribuabili indirecți responsabili pentru 75% din valoarea conținutului vehiculelor”, se arată în scrisoare.
Furnizorii și alți actori își vor prezenta cererile în cadrul dialogului strategic privind viitorul industriei auto, care începe joi și va fi prezidat de președintele Comisiei, Ursula von der Leyen.
(Citește și: ”Volkswagen este deschisă ideii ca rivalii chinezi să preia liniile europene de producție pe care vrea să le închidă”)
***