fbpx Modifica setari cookieuri

Chestiunea

Datoria publică raportată la PIB a avansat în luna iulie cât în întregul T2, pe vârf pandemie. Implicații

Datoria publică măsurată oficial de Ministerul Finanțelor pe metodologia europeană a avansat doar în luna iulie 2020 aproape cât în întreg trimestrul doi, când România… Mai mult

15.09.2020

Digital

Crearea ”Bibliotecii Virtuale” – scoasă la licitație: Ce înseamnă platforma digitală cu resurse educaționale și ce presupune crearea ei

Statul român a lansat procedura de achiziție a unei ”Biblioteci Virtuale”, o Platformă digitală cu resurse educaționale deschise – un proiect finanțat din fonduri UE… Mai mult

15.09.2020

Analiză

Cât cântăresc (doar) 5 luni de pandemie în povara finanțării datoriei publice a următorului deceniu

Datoria publică a României a urcat în iulie la 42,2% din PIB, potrivit datelor publicate de Ministerul Finanțelor Publice (MFP). Deși nivelul este sub ținta… Mai mult

14.09.2020

La obiect

Sinteză realizată de AmCham

AmCham: ”Priorități pentru București” – lista măsurilor și proiectelor prioritare pentru dezvoltarea Capitalei

În anticiparea alegerilor locale, Camera de Comerț Americană în România (AmCham România) a elaborat documentul ”Priorități pentru București”, o sinteză a măsurilor și proiectelor prioritare,… Mai mult

14.09.2020

Document / Guvernul pregătește buletinele electronice: vor ține loc și de card de Sănătate

de Vladimir Ionescu 19.3.2017

Cardurile biometrice de identitate vor fi folosite la autentificarea posesorilor lor în diferite sisteme online ale administrației publice și vor permite folosirea semnăturii digitale – potrivit unui proiect pus în dezbatere pe site-ul Ministerului de Interne.

Noile documente de identitate vor putea fi emise și pentru copii și vor înlocui și actualele carduri de sănătate și cărți de alegător.

Persoanele care, din motive religioase sau de conștiință, refuză cardurile biometrice, vor avea în continuare acces la carduri simple, precizează proiectul de lege.

Cartea electronică de identitate va conţine date în format tipărit sau în format inscripţionat prin tehnici speciale, date în format electronic, precum şi elemente de particularizare şi de siguranţă.

Datele cu caracter personal care se înscriu pe cartea de identitate (în format simplu și electronic):

  • sexul
  • cetăţenia titularului
  • data şi locul naşterii titularului
  • semnătura olografă a titularului
  • imaginea facială a titularului
  • C.N.P.
  • adresa de domiciliu a titularului

Datele ce sunt înscrise în format electronic:

  • datele din formatul tipărit (de mai sus), cu excepţia semnăturii olografe a titularului
  • prenumele părinţilor titularului
  • un certificat şi, după caz, certificate calificate, astfel cum acestea sunt definite de Legea nr. 455/2001 (semnătura electronică)
  • datele biometrice ale titularului, constând în imaginea facială şi, după caz, imaginile impresiunilor papilare a două degete.

Pentru a asigura confidențialitatea datelor, proiectul prevede că “după transmiterea cărţii electronice de identitate și a cărţii de identitate simple personalizate, la autoritatea competentă să le elibereze, toate datele stocate în bazele de date de producţie se şterg imediat prin procedură automată şi ireversibilă”.

Marile noutăți ale cardului electronic

  • Cartea de identitate şi cartea electronică de identitate permit titularului utilizarea acestora acestora ca şi card naţional de asigurări sociale de sănătate.
  • Cartea electronică de identitate permite titularului autentificarea în sisteme informatice ale Ministerui Afacerilor Interne sau sisteme informatice terţe ale administraţiei publice, stabilite prin hotărîre a Guvernului. Posesorul unui document electronic poate să se autentifice on-line pentru a beneficia de diverse servicii electronice (bancare, fiscale, sociale, financiare, educaţie etc.). Noul sistem, precizează nota de fundamentare a proiectului de lege, ar urma să aibă efecte majore privind simplificarea vieţii cetăţeanului în relaţiile cu autorităţile publice, prin creşterea calităţii şi accesibilităţii serviciilor publice
  • va asigura suportul tehnic necesar folosirii semnăturii electronice pentru reducerea birocraţiei în relaţiile cetăţeanului cu autorităţile publice.
  • “Având în vedere evoluţia tehnologică pe care o cunoaşte societatea informaţională, cu referire la multiplicarea serviciilor oferite cetăţenilor, subscrise domeniului e-guvernare, e-administraţie, e-identitate, e-sănătate, precum şi în considerarea proiectelor europene aflate în derulare (European Citizen Card, i2010 etc.), se impune ca viitorul document de identitate să ofere titularului accesul la aceste servicii, atât la nivel naţional, cât şi la nivel european”, potrivit notei de fundamentare.

Dimensiunile viitorului card de identitate

Atât cartea de identitate, cât şi cartea electronică de identitate vor avea dimensiunile de 85,6 x 54,0 mm (aproximativ cât un permis de conducere), informaţiile fiind tipărite atât pe faţă, cât şi pe verso.

Cărţile de identitate actuale sunt în format ID-2 (105 x 74 mm.) şi informaţiile sunt tipărite numai pe faţa documentului.

Carte de identitate pentru copii

Opțional, cartea de identitate simplă sau cartea electronică de identitate se poate elibera înainte de împlinirea vârstei de 14 ani, la solicitarea unuia dintre părinți.

Valabilitatea viitoarelor cărți de identitate

Termenele de valabilitate au fost stabilite în funcție de vârsta titularului, în scopul surprinderii modificărilor fizionomiei titularului, precizează proiectul.

Astfel, de la data realizării condițiilor tehnice pentru eliberarea cărţii electronice de identitate, cartea de identitate simplă şi cartea electronică de identitate se eliberează:

  • cu valabilitate de 2 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0 și 14 ani;
  • cu valabilitate de 4 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani;
  • cu valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani.

Facilitarea accesului la servicii electronice

Implementarea proiectului, spun autorii lui, va facilita accesul la servicii electronice și va duce duce la dezvoltarea conceptului de „administrație electronică”, cu consecința corelării și simplificării procedurilor administrative.

Proiectul de lege este conform prevedrilor din Programul de guvernare 2017-2020 referitoare la simplificarea procedurilor și debirocratizare, asigurând un cadru adecvat pentru a facilita accesul la serviciile circumscrise conceputului de „administrație electronică” și să-i ofere cetățeanului posibilitatea de a utiliza un instrument modern în interes personal sau în relația cu diverși terți care generează servicii electronice, mai precizează nota de fundamentare a poriectului.

Actualele documente vor fi înlocuite treptat, în 18 luni de la emiterea primei cărți de identitate de tip nou

,,(1) Punerea în circulaţie a cărţii electronice de identitate şi a cărţii de identitate simple se realizează, în mod eşalonat, în termen de maximum 18 luni de la data emiterii primei cărţi electronice de identitate sau a primei cărţi de identitate simple, pe măsura asigurării serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor cu suportul tehnic necesar”.

State care au deja carduri de identitate 

Printre statele care au acte de identitate electronice se numără: Belgia, Croatia, Estonia, Finlanda, Germania, Italia, Letonia, Lituania, Olanda, Portugalia, Republica Cehă, Spania, Suedia.

Dispare cardul de sănătate

Devenite obligatorii la 1 septembrie 2015, după 12 ani de pregătiri, implementări și testări, cardurile de sănătate vor dispărea odată cu apariția cărților electronice de sănătate.

Spre deosebire de variantele în care fusese gândit inițial, cardul actual nu face altceva decât să valideze faptul că pacientul se află în cabinetul unui medic și beneficiază de servicii medicale la un moment anume.

“Acesta este singurul rol a cardului, să-mi valideze efectuarea serviciului medical”, explică Rodica Tănăsescu, președinta Societății Naționale de Medicina Familiei.

În opinia acesteia, soluția este bună, important este un singur lucru: să funcționeze sistemul Casei Naționale de Sănătate (CNAS), pentru a se face validarea acestor servicii. De la introducerea obligativității folosirii acrdului, sistemul electronic al CNAS a picat de numeroase ori, iar problemele de interconectare soluții nu s-au găsit deocamdată.

Autorii proiectului privind cardurile biometrice de identitate susțin că înlocuirea cardurilro de sănătate cu certificatul digital emis de MAI, înscris într-un singur cip, va duce la realizarea unor economii.

Proiectul amintește și el faptul că cipul cardului de sănătate nu conține informațiile ce trebuiau introduse potrivit vechilor reglementări în domeniu: “nu se mai înscriu toate datele privind asiguratul (diagnostice medicale cu risc vital şi boli cronice; grupa sanguină şi Rh; acceptul exprimat, în timpul vieţii, pentru prelevarea de organe, ţesuturi şi celule, după deces; medic de familie)”. Singura informație este codul unic de identificare  în sistemul de asigurări sociale de sănătate, precizează autorii proiectului.

(PROIECTUL POATE FI DESCĂRCAT AICI)

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 19.3.2017

Un raspuns

  1. Caliman Eugen-consultant dezvoltare economica
    20.3.2017, 12:14 am

    Bine face, asta-i o afacere pe cinste – odata cu repartizarea realizarii ei.Doar politica nu se face pe principii morale, ci cu bani…

Lăsați un comentariu


Europa

Forintul, sub presiune. Banca centrală jonglează cu dobânzile pentru a ține economia în echilibru

Vladimir Ionescu

Banca centrală a Ungariei a decis marți să mențină dobânda-cheie de politică monetară la nivelul de 0,6% pe an, în contextul în care deprecierea accentuată… Mai mult

Stiri

AOAR: Cheltuielile bugetare nesustenabile sunt un risc major pentru România

Vladimir Ionescu

Generarea unor cheltuieli bugetare nesustenabile, din motive pur electorale, reprezintă un factor de risc major pentru România, avertizează Asociația Oamenilor de Afaceri din România (AOAR),… Mai mult

Stiri

AVOCATNET

Indemnizațiile pentru PFA-uri și profesioniști: Cum se pot obține banii pentru reducerea activității

AVOCATNET

Deja poate fi solicitată de persoanele fizice autorizate (PFA) și alți profesioniști indemnizația pentru reducerea activității, stabilită de curând de Guvern printr-o nouă ordonanță, completată… Mai mult

Stiri

Companiile aeriene cer ca pasagerii să fie testați COVID înaintea zborului

Raluca Florescu

Reprezentanții transportatorilor aerieni la nivel global solicită ca toți cei care călătoresc cu avionul  să fie testați pentru COVID-19 înaintea zborului, scrie Reuters. Odată ce… Mai mult

Europa

UE a actualizat lista sectoare energo-intensive care pot beneficia de ajutoare de stat

Adrian N Ionescu

Comisia Europeană a publicat luni lista finală a sectoarelor industriale mari consumatoare de energie care pot beneficia de compensarea prin ajutoare de stat a costurilor… Mai mult

Stiri

Centrul de tehnologii inovative va fi la Cluj – anunțul premierului Ludovic Orban

Mariana Bechir

Un institut de tehnologii inovative va fi creat la Cluj Napoca și va fi unul dintre principalii beneficiari ai fondurilor alocate prin proiectul Europa Inteligentă,… Mai mult

Europa

CJUE: Regulile pentru Airbnb sunt justificate – măsurile naționale ce limitează închirierea pe termen scurt a apartamentelor sunt în interesul general

Mariana Bechir

Impunerea unor măsuri speciale pentru închirierea apartamentelor pe termen scurt este justificată, răspunde unui interes general imperativ și este proporțională cu obiectivul urmărit, a decis… Mai mult