joi

18 august, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

10 ianuarie, 2022

Din cele 21 de jaloane şi ţinte care au avut ca termen limită 31 decembrie 2021, doar 13 au fost îndeplinite în mod real, pe formă și fond, conform „Buletin de Sănătate PNRR No.1/2022. Prima tranșă de jaloane PNRR – Ce se schimbă, dincolo de bifat?”. Buletinul este primul număr al Proiectul Monitor PNRR, lansat luni USR, cu sprijinul Parlamentului European, prin grupul Renew Europe.

Proiectul, coordonat de fostul ministru al Investițiilor și Proiectelor Europene Cristian Ghinea, este derulat pe platforma online MonitorPNRR.eu, unde pot fi vizualizate evoluțiile legate de Planul național de Redresare și Reziliență, pe jaloane și ținte.

Periodic, pe platformă vor fi publicate analize privind reformele și țintele esențiale din PNRR.

(Citiți și: Marele hop al PNRR: voința politică de a implementa 42 de reforme până la primul audit al UE”)


Situaţia celor 21 de jaloane și ținte cu termen de îndeplinire 31 decembrie 2021, prezentate în Semaforul PNRR:

  • 13 sunt îndeplinite în mod real pe formă şi pe fond
  • patru sunt în implementare, guvernul având măsuri în derulare care pot conduce la îndeplinirea la timp. Comisia Europeană nu a ridicat semnale de alarmă cu privire la riscul de implementare
  • două sunt întârziate sau cu risc de a depăşi termenul prevăzut
  • două sunt blocate. Măsurile propuse/adoptate de guvern nu sunt adecvate/suficiente sau nu respectă cerinţele din PNRR

Exemple din prima analiză:

Jalonul privind Adoptarea strategiei de dezvoltare a infrastructurii feroviare 2021-2025 şi aplicarea Planului de acţiune privind dezvoltarea infrastructurii feroviare – a fost adoptat de către actualul guvern în 30 decembrie 2021 prin HG 1302/2021).

Analiza de pe platformă:

Programul de acţiune adoptat în decembrie 2021 contrazice şi ce scrie în Strategia pe care teoretic o aplică, şi ceea ce a fost negociat pentru PNRR.


„Şi de fapt, Planul revine la o logică greşită de excludere de facto a fondurilor europene la plata lucrărilor de întreţinere. Şi, cel mai şocant, identifică doar 6% din necesarul de finanţare pentru reînnoiri pe perioada 2021-2025 (Tabelul 6 din Program; fonduri necesare – 6203 mil lei, fonduri alocate – 374 mil lei), ignorând fondurile din PNRR ca sursă de finanţare (pe lângă o planificată subfinanţare de la bugetul naţional).”

Jalonul privind „Intrarea în vigoare a unei ordonanţe a guvernului privind stabilirea mandatului legal al Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene (MIPE), al Ministerului Finanţelor şi al Autorităţii de Audit”.

Analiza de pe platformă:

În mecanismul de implementare a PNRR, inclus în PNRR, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene era cel care aplică sancţiuni (pentru că Autoritatea de audit nu are în atribuţii legale proprii, iar Curtea de Conturi nu e prinsă în PNRR, deoarece Comisia a insistat pentru Autoritatea de Audit).

Acest rol revenea Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene în forma de OUG pusă în dezbatere publică.

Ulterior, prevederea a fost scoasă în şedinţa de guvern. În acest moment, nu avem un sistem care se închide audit – constatare – sancţionare.

Problema poate fi rezolvată în Parlament, dacă se adaugă articolul eliminat în guvern.

Articole recomandate:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Scumpirea energiei electrice a fost amplificată de mecanismul formării prețurilor adoptat în UE („pay as clear”), care promovează alinierea prețurilor angro la cel mai mare cerut pe piață.

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: