fbpx
cum te angajezi la parlamentul european

18 februarie, 2025

România a fost ținta perfectă pentru a aplica o operațiune de manipulare a informațiilor de pe rețelele de socializare, a declarat Marc Antonie Brillant, directorul Serviciului de supraveghere și protecție împotriva ingerințelor digitale străine (VIGINUM), instituție ce a realizat raportul „Manipularea algoritmilor şi instrumentalizarea influencerilor – Concluzii desprinse din alegerile prezidenţiale din România & riscuri pentru Franţa”.

Declarația a fost făcută luni, în Parlamentul European, la dezbaterea în Comisia specială privind Scutul European pentru Democrație, la care au fost invitați experți din diferite domenii pentru a discuta monitorizarea procesului electoral și modalitățile de evitare a unor situații precum cea din cazul alegerilor prezidențiale din România.

Alegerile prezidențiale din România din noiembrie 2024 au fost primele alegeri democratice majore din Europa ale căror rezultate au fost anulate din cauza suspiciunilor de manipulare și ingerință străină. Acest incident a marcat un moment crucial în conștientizarea impactului manipulării informațiilor pe rețelele sociale, în special pe platforme populare precum TikTok, care are aproape 9 milioane de utilizatori în România.


Descrierea manipulării observate pe TikTok în România se bazează în principal pe analize efectuate de părți terțe și accesibile din surse deschise, cum precizează Raportul, care poate fi descărcat AICI.

Este vorba de note declasificate comunicate de administrația română, de rapoarte ale observatorilor și ale structurilor specializate în lupta împotriva dezinformării, de rapoarte furnizate de TikTok, precum și de anchete realizate de presa română și franceză.

Principalele constatări ale Raportului: de la manipularea algoritmului, la firma străină care s-a ocupat de influenceri, la plăți mascate, la „campanie masivă de gherilă politică”

  • ”Popularitatea candidatului GEORGESCU a crescut deosebit de rapid pe TikTok, în special în cele două săptămâni care au precedat alegerile. De exemplu, numărul de abonaţi şi numărul de vizualizări pe contul TikTok al lui Călin GEORGESCU au crescut de trei ori între 10 şi 24 noiembrie 20245. Hashtagurile asociate candidatului s-au bucurat, de asemenea, de o popularitate fulminantă, aşa cum este cazul pentru #calingeorgescu care, potrivit European Digital Media Observatory , a înregistrat peste 73,2 milioane de vizualizări în şapte zile. Potrivit TikTok, creşterea numărului de abonaţi pentru conturile care îl promovau pe acest candidat nu ar fi urmat un tipar organic obişnuit, ceea ce denotă un proces de coordonare”.

  • ”Această campanie s-a bazat, pe de o parte, pe acţiunea coordonată a unor reţele de conturi şi, pe de altă parte, pe exploatarea popularităţii unor influenceri care au fost plătiţi în mod mascat”. Concret, s-a bazat pe mobilizarea coordonată a câtorva mii de conturi, pentru a creşte artificial popularitatea cuvintelor-cheie asociate candidatului şi a manipula astfel algoritmul de recomandare TikTok, astfel încât acestea să apară în feed-urile utilizatorilor.

  • ”În concluzie, acest proces ajută la păcălirea algoritmului, generând în mod artificial o tendinţă emergentă în jurul unui subiect (în acest caz, candidatul GEORGESCU şi programul său), inclusiv în cadrul comunităţilor care urmăresc videoclipuri pe alte teme. Algoritmul va oferi mult mai regulat utilizatorilor conţinut video legat de aceste teme, care sunt astfel suprareprezentate. Desigur, suprareprezentarea unui candidat în spaţiul digital nu este suficientă pentru a explica un vot în favoarea sa. Regulile comunităţii TikTok stipulează că operaţiunile de acest tip sunt interzise. De asemenea, se pune problema identificării comanditarului din spatele acestei operaţiuni coordonate, autorităţile române sugerând doar implicarea unui actor străin. În fine, deşi acest mod de operare urmărea să ofere vizibilitate unui anumit candidat în contextul unui proces electoral, el ar putea fi reprodus şi pentru a promova conţinuturi cu alte obiective”.

  • În operaţiune au fost implicaţi ”peste o sută de influenceri TikTok fără afinităţi politice deosebite cu şi un total de peste 8 milioane de abonaţi activi”. ”Mecanismul a constat în publicarea de către micro şi macro-influenceri a unor mesaje aparent inofensive referitoare la alegerile prezidenţiale, ceea ce a dat naştere apoi, în mod artificial, tot prin intermediul comentariilor, unei mobilizări coordonate de promovare a candidatului GEORGESCU. Acest mod de operare se înscria, pe deplin, în cadrul operaţiunii de astroturfing descrisă mai sus, contribuind la manipularea algoritmului de recomandare al platformei pentru a da impresia unui sprijin masiv în favoarea candidatului”.

  • ”Majoritatea acestor mesaje nu erau identificate sau identificabile ca făcând obiectul unui parteneriat remunerat”. ”Acest lucru contravine nu numai normelor europene privind responsabilitatea creatorilor de conţinut în cadrul parteneriatelor remunerate, ci şi reglementărilor româneşti privind publicitatea electorală şi, în cele din urmă, normelor proprii ale TikTok care interzic orice formă de publicitate politică pe platformă, inclusiv conţinutul finanţat de o terţă parte”.

  • ”Indiferent dacă sprijinul acestor influenceri a fost spontan sau sponsorizat, aceştia par să fi fost plătiţi netransparent prin intermediul sistemului de donaţii disponibil pe TikTok. Astfel, între 24 octombrie şi 24 noiembrie, cel puţin 381.000 de dolari au fost plătiţi prin intermediul acestui sistem acelor influenceri care şi-au arătat sprijinul pentru candidat . Aceste donaţii au fost făcute de cetăţeanul român Bogdan PESCHIR, sub pseudonimul BOGPR pe platformă. Aceste donaţii ar putea echivala cu finanţarea unei campanii politice, ceea ce constituie din nou o încălcare a condiţiilor de utilizare a TikTok şi a legislaţiei române”.

  • Implicarea unei firme străine în recrutarea influencerilor. ”Serviciul Român de Informaţii semnalează că unii dintre influencerii recrutaţi pentru promovarea candidaturii lui Călin GEORGESCU ar fi fost contactaţi prin e-mail prin intermediul agenţiei de comunicare sud-africane FA Agency, care oferea suma de 1.000 de euro pentru distribuirea unui videoclip. Pe 6 şi 13 decembrie 2024, ziarul Le Monde a publicat două anchete succesive care arătau că firma sud-africană FA Agency era o societate paravan administrată de filiala poloneză a Gambling Media Group (GMG). GMG este o firmă specializată în servicii de marketing pentru cazinouri online, care pune în aplicare strategii de influenţă pe reţelele de socializare, inclusiv pe TikTok, care ar face parte dintro „constelaţie de firme” care au legătură cu o agenţie de publicitate ucraineană care se numeşte Zlodei”.

  • Zlodei este o firmă specializată în marketing digital condusă de Dmitriy MAKAROV, un antreprenor ucrainean în vârstă de 32 de ani care a sprijinit deja oficial Ucraina în faţa agresiunii ruse. MAKAROV administrează mai ales un site internet specializat în jocuri de noroc online împreună cu Oleksandr DOVJENKO, directorul comercial al Zlodei. Sediul firmei a fost percheziţionat în 2020 în cadrul unei anchete privind crearea de jocuri de noroc online şi spălarea de bani proveniţi din activităţi infracţionale.

  • ”În acest stadiu, comanditarul din spatele campaniei pro-GEORGESCU rămâne necunoscut, la fel ca şi rolul exact jucat de FA Agency şi de firmele afiliate cu Zlodei pe toată durata campaniei candidatului român, cu excepţia recrutării de influenceri prin e-mail”.

  • „Campanie de astroturfing de manipulare a algoritmului de recomandare Canalele Discord și Telegram menționate mai sus aveau rolul de a distribui către publicul lor instrucțiuni precise cu privire la conținutul care trebuia partajat, precum și instrucțiuni cu privire la modul de manipulare a algoritmului platformei fără a fi detectat de instrumentele de moderare ale acesteia. Aceste canale partajau conținut gata de publicare și îi sfătuiau pe utilizatori să editeze aceste videoclipuri cu ajutorul instrumentelor de editare oferite de TikTok sau Instagram, astfel încât să fie percepute drept conținut original, neprelucrat, pentru a evita penalizarea de către plateformă”.

  • „De asemenea, au fost date instrucțiuni cu privire la modul de publicare a comentariilor favorabile candidatului GEORGESCU la postări populare în România, în special la cele ale altor candidați, sugerând utilizarea unor hashtaguri sau emoji specifice. Scopul acestor acțiuni era de a urca numele candidatului și cuvintele-cheie asociate în topul recomandărilor platformei, fără ca ecosistemul din spatele acestora să fie detectat și considerat neautentic de către sistemele de moderare ale platformei.

  • „De altfel, TikTok a recunoscut în fața autorităților române că a fost vorba de activitatea unor „voluntari coordonați”, echivalentă cu o „campanie masivă de gherilă politică ”. O analiză realizată de ONG-ul Center for AI & Digital Humanism13 confirmă și evidențiază faptul că o mare parte a acestei operațiuni a fost realizată prin postarea masivă de comentarii pe platformă, în special la postările provenite din conturile altor candidați. Această analiză relevă faptul că menționarea masivă și pozitivă a numelui GEORGESCU, asociat cu anumite cuvinte-cheie în comentarii, a contribuit la evidențierea conținuturilor legate de candidat în algoritmul de recomandare, care se află la baza funcționării TikTok, contribuind astfel la creșterea popularității acestuia”.

  • „În concluzie, acest proces ajută la păcălirea algoritmului, generând în mod artificial o tendință emergentă în jurul unui subiect (în acest caz, candidatul GEORGESCU și programul său), inclusiv în cadrul comunităților care urmăresc videoclipuri pe alte teme. Algoritmul va oferi mult mai regulat utilizatorilor conținut video legat de aceste teme, care sunt astfel suprareprezentate. Desigur, suprareprezentarea unui candidat în spațiul digital nu este suficientă pentru a explica un vot în favoarea sa. Regulile comunității TikTok stipulează că operațiunile de acest tip sunt interzise.”

  • „De asemenea, se pune problema identificării comanditarului din spatele acestei operațiuni coordonate, autoritățile române sugerând doar implicarea unui actor străin. În fine, deși acest mod de operare urmărea să ofere vizibilitate unui anumit candidat în contextul unui proces electoral, el ar putea fi reprodus și pentru a promova conținuturi cu alte obiective.”

De ce România este un caz de studiu și campania ilegală de pe TikTok a funcționat atât de bine în această țară:

„TikTok este o rețea socială deosebit de populară în România, cu aproape 9 milioane de utilizatori pentru o populație de 19 milioane de locuitori. Prin urmare, utilizarea sa este mai răspândită decât în Franța. Platforma concurează astfel cu Facebook în ceea ce privește practicile și numărul de utilizatori și ocupă astăzi un loc central în mediul informațional din țară, inclusiv pe teme politice”, arată raportul.

Mecanismele de manipulare

  • Manipularea Algoritmilor: Platformele precum TikTok au fost folosite pentru a manipula algoritmii, promovând anumite conținuturi și candidați prin tehnici de amplificare artificială. Aceasta permite ca informațiile selectate să ajungă la un număr mare de utilizatori, fără o moderare adecvată a conținutului. Directorul Viginum a explicat că „este ușor să faci acest lucru, atât timp cât știi cum funcționează platforma”.

  • Utilizarea Influencerilor: Recrutarea de influenceri pentru a promova mesaje politice a devenit o practică comună. Aceștia pot influența opinia publică, deseori fără a fi conștienți de manipularea în care sunt implicați. Această vulnerabilitate a influencerilor este exploatată de actori străini sau organizații cu interese politice specifice.

  • Dezinformarea și Campaniile de Spam: Campaniile de dezinformare sunt adesea susținute prin comentarii spam și postări automate (boți), care pot crea o iluzie de consens sau popularitate pentru anumite narațiuni. Aceste tactici subminează încrederea alegătorilor în procesul electoral.

Măsuri propuse la dezbaterea din Comisia specială privind Scutul European pentru Democrație

Reprezentanții Expert Forum, prezenți la discuții, au cerut o implementare deplină a DSA prin desecretizarea informațiilor deținute acum doar de platforme, ceea ce pune o problemă de transparență, pentru a urmări implementarea DSA și banii folosiți pentru plătirea campaniilor online și a influencerilor, relatează RFI Romania.

Atât TikTok cât și X au fost însă somate de Comisia Europeană să divulge aceste date și din câte spune Comisia, cele două s-au conformat. Dar ancheta Comisiei privind alegerile din România este tot în curs.

VIGINUM a propus în cadrul dezbaterii înființarea unui centru de excelență la nivel european care să ajute statele membre să combată campaniile de dezinformare și să folosească DSA.

În cadrul dezbaterii a fost generată o polemică aprinsă după ce eurodeputatul bulgar Peter Volgin l-a citat pe fostul comisar european Thierry Breton, care ar fi afirmat că UE a anulat rezultatul alegerilor din România, conform RFI Romania.

Șefa comisiei, Nathalie Loiseau, a încercat să pună lucrurile la punct, având în vedere că Breton a negat că asta ar fi vrut să spună.

Concluziile dezbaterii sunt mai departe destul de vagi, conform RFI Romania.

(Citește și: Și Video / JD Vance, discursul integral de la München: SUA față cu Europa, contextul în care vorbește despre România)

****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. Ma mir ca nimeni nu se sesizeaza ca si pe FB exista propaganda pro rusa si antidemocratie de un timp indelungat, este vorba de cel putin trei ani de zile. Pentru materialele de propaganda anti UE, anti NATO, anti SUA, anti democratie si pro Rusia Se folosesc cuiburi sau centre de dezinformare cu sute de conturi false si se creaza senzatia ca parerea lor este majoritara.

    Daca Tik tok este al chinezilor FB este al americanilor sau cel putin asa credeam iar campania continua. Dovezile ar trebui sa fie obtinute foarte usor.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

  1. Ma mir ca nimeni nu se sesizeaza ca si pe FB exista propaganda pro rusa si antidemocratie de un timp indelungat, este vorba de cel putin trei ani de zile. Pentru materialele de propaganda anti UE, anti NATO, anti SUA, anti democratie si pro Rusia Se folosesc cuiburi sau centre de dezinformare cu sute de conturi false si se creaza senzatia ca parerea lor este majoritara.

    Daca Tik tok este al chinezilor FB este al americanilor sau cel putin asa credeam iar campania continua. Dovezile ar trebui sa fie obtinute foarte usor.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: