Chestiunea

Cele 6 bombe care au aruncat în aer deficitul pe ultima sută de metri

Deficitul de 4,4% din PIB, aprobat de guvern joi seară la ultima rectificare, este rezultatul unei construcții bugetare făcute în martie 2019 de către guvernul… Mai mult

28.11.2019

Interviu

Germania, în criza psihologică dintre post-naționalism și ”Germany-first”: interviu cu Jan Techau

Textul de mai jos e o scurtă înșurire de fragmente din interviul acordat CRONICILOR Curs de Guvernare de Jan Techau – directorul Programului Europa de… Mai mult

28.11.2019

Chestiunea

Starea Sănătății în UE 2019 / Problema României: Dependența de serviciile spitalicești, cauza principală a ineficienței sistemului

Cheltuielile pentru sănătate ale României au atins un minim istoric și sunt cele mai mici din UE, atât pe cap de locuitor, cât și ca… Mai mult

28.11.2019

Digital

Experiența finlandeză – mic curs de civilizare digitală. Ce ar fi trebuit să facă ANAF pentru informatizare, transparență, eficiență

România a ratat ocazia de a avea un sistem modern, informatizat, de colectare a taxelor, deși s-a bucurat atât de expertiză din partea Băncii Mondiale… Mai mult

28.11.2019

Cronicile

Datoria guvernamentală – pe trend de scădere. Cum folosim acest atu

de Marin Pana 21.10.2012

Datoria guvernamentală a scăzut în august 2012 pentru a cincea lună consecutiv (începând din aprilie), potrivit datelor comunicate de Ministerul Finanțelor și calculate conform metodologiei europene. Ea s-a situat la 206,1 miliarde lei, cu peste 6 miliarde lei sub nivelul maxim atins în luna aprilie a acestui an. Cu toate acestea, dacă o raportăm la PIB, ea rămâne ușor peste nivelul de la finele anului trecut.

Sigurul atu consistent pe care l-a moștenit România la nivelul indicatorilor macroeconomici după schimbarea de regim din 1989 a fost nivelul aproape zero al datoriei guvernamentale. Ceea ce nu e puțin lucru dacă ne raportăm la nivelul de 60% cerut prin criteriile de la Maastricht și nerespectat de majoritatea țărilor occidentale, sau de nivelul de 160% ce a generat problemele majore cu care se confruntă Grecia.

De aceea, menținerea sub control a sumelor datorate de stat a fost factorul principal prin care România a reușit să traverseze relativ cu bine criza economică.

Costul angajamentelor excesive luate de stat în perioada de euforie a aderării la UE, excesive față veniturile bugetare și de stabilitatea fluxurilor financiare din exterior, l-a reprezentat majorarea cu circa 20% a datoriei externe.

Fapt ce a trecut oarecum neobservat, anul 2012 a marcat plafonarea creșterii obligațiilor de plată asumate de guvern, sub presiunea tot mai mare a costurilor pe care această datorie le implică ( vezi tabelul). La un cost mediu de 6% anual pe soldul sumelor datorate de guvern și achitate, evident, din banii contribuabililor, corespunde o plată de cam 2% din PIB sau 6% din bugetul național.

(Click pe imagine pentru mărire)

Explicația revenirii la o valoare apropiată ca pondere în PIB la sfârșitul lunii august 2012 față de finalul anului trecut, în pofida creșterii nominale de 13 miliarde lei a datoriei este majorarea valorii nominale a PIB de la 578,6 miliarde lei la 612,5 miliarde lei ( cea mai recentă valoare prognozată pentru anul în curs).

În structură, ar fi de remarcat o păstrare a cuantumului datoriei în euro și o diminuare cu aproape trei procente a ponderii acesteia în total ( de la 47,5% la 44,6%). Datoria în lei a crescut nominal dar și-a păstrat aproape neschimbată ponderea în total, undeva în jurul pragului de 42%. Cea care a crescut semnificativ în valoare absolută și și-a dublat ponderea în total este datoria în dolari.

Modificările în structură sunt importante deoarece în funcție de evoluția cursului de schimb, va trebui să strângem mai mulți lei din taxe și impozite pentru a putea achita costurile aferente datoriei consemnate în principalele valute internaționale. Orice devalorizare care ar putea ajuta la echilibrarea schimburilor externe se va reflecta în majorarea datoriei guvernamentale.

Cert este că 2% din PIB Nu se mai pot duce, în fiecare an de acum încolo, dacă nivelul actual al datoriei față de PIB se va menține către sănătate, învățământ, ordine publică etc. Este costul pe termen lung al apelării la banii altora pentru a traversa o perioadă dificilă pe termen scurt. Practic, dacă luăm în calcul nivel de 1,9% al deficitului fixat drept țintă pentru 2012 (și ajustat la 2,2%, deocamdată) mai putem face deficit doar pentru achitarea obligațiilor derivate din datoriei externă.

Desigur, nu dispunem de excedentul care să ne permită diminuarea stocului de datorie, dar nici nu ne putem permite luxul de a mai contracta alte împrumuturi în afara celor strict necesare pentru rambursarea celor deja ajunse la scadență ( așa-numita rostogolire a datoriilor).
De aceea, tocmai pentru că se apropie alegerile parlamentare, ar trebui să luăm aminte la ce se mai poate angaja bugetul statului în mod responsabil.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 21.10.2012

3 comentarii

  1. Ștefan A.
    21.10.2012, 9:07 pm

    – A reusi in atragerea anuala a macar 4 miliarde euro din fondurile nerambursabile UE ar duce imediat la transformarea bugetului de stat in unul excedentar .
    Din pacate sintem pe locul 27 din 27 posibile in atragerea acestor fonduri .
    Direct legat de aceasta problema , ne imprumutam anual pentru a platii cam 90 % din dobinda la imprumuturile mai vechi.Un cerc vicios din care nu se iese cu marirea taxarii ci cu atragerea fondurilor nerambursabile .
    Reforma sistemului fiscal , corelata cu reforma gindirii bugetului de stat e extrem de urgenta .

  2. totedati
    12.11.2012, 12:10 pm

    deocamdată l-a ministerul ăla cu atragerea fondurilor îl avem pe gargarisitul ăla de orban care deja de un an taie frunze la cîini degeaba!

    singura sa performanță e că a reușit să blocheze toate fondurile europene pe principiul de altfel sănătos că decît să le cheltuim degeaba, că nu sunt doar banii mUE acolo ci și bani de la buget, mai bine nu le cheltuim și accesăm deloc!

    da’ eu țin minte că nu deaia sa făcut ministerul ăla! aia puteam face si eu!

    deja încep să mă enervez cînd îi văd moaca de eurocrat la orban ăla! dacă aia e tot ce poate mai bine fără el, fără fonduri europene și fără mUE! ieșim naibii din muE că suntem degeaba acolo!

    rîd și curcile de noi nu doar nemții! măcar așa, în afara mUE, nu mai avem pe cine să dăm vina pentru propriile tembelisme decît pe noi înșine si propria clasă politică! acum le amestecă fiecare cum vrea de nu mai știe omul simplu pe cine să dea vina! cine e de vină că nu absorbim fondurile alea mUE sau noi!?

    păi dacă noi suntem de vină ce naiba a făcut leonard orban timp de un an de zile?!

    gargarisitul naibii! marele expert n-a reușit decît să facă căcatul praf! îl loc de căcat ar fi trebuit să facă praf mafia PDL de supt și tocat aiurea fonduri europene și tot sistemul mafiot transpartinic care ne-a adus în această situație!

Lăsați un comentariu


Europa

Franța, paralizată de cea mai mare grevă din ultimii ani. Ciocniri violente la Paris

Iulian Soare

Cea mai amplă grevă din ultimii ani a început joi, în Franța, cu scopul declarat de a-l forța pe preşedintele Emmanuele Macron să renunţe la… Mai mult

Stiri

Ministrul Finanțelor dă asigurări partenerilor europeni că România va lua măsuri pentru respectarea MTO

Vladimir Ionescu

Ministrul Finanțelor Publice i-a asigurat pe miniștrii de finanțe în cadrul Consiliului pentru Afaceri Economice și Financiare (Ecofin), reunit la Bruxelles pe 5 decembrie, că… Mai mult

Stiri

Finanțele au împrumutat 1,1 miliarde de lei, la o dobândă medie de 4,07% pe an

Vladimir Ionescu

Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a împrumutat joi 1,1 miliarde de lei, în cadrul unei licitații de obligațiuni de stat cu o maturitate reziduală de 46… Mai mult

Stiri

AmCham: România are nevoie de o coordonare centralizată a agendei de digitalizare

Vladimir Ionescu

AmCham Romania salută intenția anunțată de centralizare a coordonării procesului de digitalizare prin alocarea acestui rol  biroului CIO guvernamental, entitate apreciată de membrii AmCham ca… Mai mult

Europa

ECOFIN solicită actualizarea cadrului fiscal în domeniul energiei astfel încât Europa să își poată îndeplini obiectivele climatice

Iulian Soare

ECOFIN susține actualizarea cadrului legislativ privind impozitarea sectorului energetic, astfel încât aceasta să contribuie la obiectivele UE pe mediu, respectiv atingerea neutralității climatice până în… Mai mult

Stiri

STB a garantat cu sediul și parcul auto plata eșalonată a datoriilor către ANAF

Vladimir Ionescu

Societatea de Transport Bucureşti (STB), aparținând Primăriei Capitalei, a garantat la ANAF cu sediul şi parcul de autobuze plata eșalonată a TVA restantă. Suma totală,… Mai mult

Stiri

Traian Berbeceanu va fi șeful de cabinet al ministrului de Interne, Marcel Vela

Razvan Diaconu

Ministrul Afacerilor Interne, Marcel Vela, a anunțat joi, într-o conferință de presă, că, începând cu săptămâna viitoare, comisarul șef în rezervă Traian Berbeceanu va fi… Mai mult