fbpx Modifica setari cookieuri

Analiză

Prețurile energiei – România, fruntașă la scumpirea curentului electric și la ieftinirea gazelor naturale

România s-a situat în a doua jumătate a anului 2019 pe locul patru între statele membre UE la creșterea prețului curentului electric livrat consumatorilor casnici,… Mai mult

24.06.2020

Chestiunea

Planul, proiectele și hărțile megaproiectului de relansare economică a UE propus de Institutul de Studii Economice din Viena. România – între marii beneficiari

Institutul pentru Studii Economice din Viena propune un plan de investiții în valoare de 2.000 de miliarde de euro, care s-ar putea realiza în următorii… Mai mult

23.06.2020

Europa

Tabloul european al Inovării 2020: Marile probleme ale României, care are un decalaj de peste 68% față de media UE

România rămâne cel mai slab inovator din UE, cu un scor în clasamentul indicatorilor de anul trecut situat la doar 31,6% din performanța media a… Mai mult

23.06.2020

Europa

Economia viitorului iminent și finanțarea ei: Polonia, Ungaria şi Cehia sunt între primii 10 emitenţi de „obligaţiuni verzi”. România nu e deloc

Cehia, Polonia și Ungaria sunt deja pe piaţa „obligaţiunilor verzi”, prin care au atras finanţări de aproape 5 miliarde de euro, pentru proiecte cu efecte… Mai mult

22.06.2020

Dacian Cioloş: Laptele vărsat în câmp, un gest extrem. “Iresponsabilitatea” pune lacătul pe ferme

de Sorin Negoiţă 22.3.2013

Producătorii români de lapte sunt victimele unei ofensive privind calitatea şi siguranţa produselor locale, laptele vărsat pe câmp fiind gestul extrem al unor fermieri care pot falimenta din cauza “iresponsabilităţii altora”, a declarat, vineri, comisarul european Dacian Cioloş.

“Producătorii de lapte români culeg, în covârşitoarea lor majoritate pe nedrept, rezultatele câtorva săptămâni în care consumatorii au fost bombardaţi cu informaţii despre scandaluri legate de calitatea şi siguranţa produselor româneşti. Laptele vărsat în câmp este un gest extrem al unor oameni care şi-au făcut treaba corect şi care se văd în situaţia de a pune lacătul pe ferme din cauza iresponsabilităţii altora “, a spus, pentru MEDIAFAX, comisarul european al Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.

Cioloş cred că “fără consumatori încrezători în ceea ce cumpără, agricultorii oneşti nu au nicio şansă” şi că această “situaţie nfericită” obligă la căutarea de soluţii.

El consideră că problema încrederii în produsele naţionale trebuie abordată “frontal”, printr-un “sistem agroalimentar performant local” şi a remarcat faptul că în România “încrederea consumatorilor se construieşte încă în mare parte pe activitatea şi pe legitimitatea autorităţilor de control”, condiţie necesară, dar nu suficientă.

“Mie mi se pare esenţial ca sectorul însuşi să dezvolte mecanisme de autocontrol, anticorpi care să-l protejeze, şi să comunice în mod convingător, sistematic, societăţii, consumatorului român, despre existenţa, funcţionarea şi soliditatea acestor mecanisme. Este în interesul producătorilor agricoli ca trişorii, neglijenţii, iresponsabilii, în netă minoritate printre ei, să fie eliminaţi. Ei înşişi trebuie să fie mai vigilenţi decât autorităţile de control ale statului. Dacă unul trişează, suferă toţi, iar încrederea există numai acolo unde există o garanţie a onestităţii, clar asumată”, a mai declarat, pentru MEDIAFAX, comisarul european Cioloş.

Comisarul european a mai spus că, în complementaritatea sistemului de autocontrol “elaborat şi formalizat” de către fermieri poate fi creat “un brand de origine, voluntar asumat de producători, un brand românesc”.

“Etichetarea voluntară, inclusiv cea de origine a materiei prime este o metodă folosită şi de agricultori din alte state membre – Italia, Belgia, Franţa, Irlanda. Sunt state din Europa în care, prin etichetare voluntară din partea agricultorilor organizaţi în jurul brandului de calitate şi origine, prin campanii de informare, consuatorii ştiu că alegând un produs local aleg un produs de o calitate garantată şi de o provenienţă care pentru ei are o valoare şi o încărcătură emoţională”, este de părere comisarul european al Agriculturii.

Comisarul european crede că în România acum este momentul construirii unui “brand românesc, cu un sistem de certificare, cu angajamente simple şi clare din partea producătorilor, care să fie realizat împreună cu guvernul şi însoţit de un sprijin financiar pentru promovare”.

“Un astfel de sistem nu poate funcţiona decât cu implicarea directă a producătorilor în control, conştientizând faptul că acel brand este al lor şi nu al statului. Atunci când văd pe rafturi sau pe tarabe lapte românesc, carne românească, fructe şi legume româneşti, consumatorii trebuie să ştie că văd calitate şi siguranţă – iar acestea nu sunt garantate numai de stat ci şi de producători, în dorinţa de a-şi apăra munca şi prestigiul”, a detaliat Cioloş avantajele sistemului.

Comisarul european a subliniat şi importanţa “comunicării responsabile”

“Nu cred că, dintr-o dată, au început să se întâmple lucruri teribile în privinţa siguranţei alimentare în România. Situaţii din acestea apar peste tot în Europa, există sisteme de control care se activează şi care s-au activat şi în România. Oamenii devin foarte emoţionali atunci când vine vorba despre alimentaţie şi e foarte important ca în comunicare să existe un echilibru (…) E clar ca nu se poate şi nu e responsabil să ascunzi realitatea dar, pe de altă parte, fără o identificare pe piaţă a celor care îşi fac treaba cinstit, dezastrul poate fi generalizat pentru un sector întreg”, a mai spus Cioloş, pentru MEDIAFAX.

Comisarul european mai crede că actuala criză a laptelui de pe piaţa românească nu trebuie gândită în logica unui război comercial, dar a spus că această piaţă este locul unei competiţii acerbe, în contextul existenţei unui sector al laptelui insuficient consolidat, care are nevoie de o reformă structurală.

“Sunt foarte preocupat de ceea ce se va întâmpla cu producătorii români după 2015 când vor dispărea cotele de lapte şi piaţa va fi total liberalizată. Dacă producătorii locali nu îşi consolidează o producţie de calitate, multe branduri româneşti de lactate, cu capital internaţional, riscă să nu mai producă cu lapte românesc. Autorităţile şi producătorii ar trebui să reflecteze serios şi să decidă ce e de făcut pentru ca în 2015 să nu ne trezim că nu vom mai găsi pe piaţă lapte românesc. Dacă vrem să evităm asta, trebuie acţionat acum. Brandingul produselor locale, sistemul de autocontrol, organizarea producătorilor sunt parte din această soluţie (…) Va exista şi posibilitatea acordării unor subvenţii cuplate pentru sectoare vulnerabile”, a mai declaratcomisarul european Cioloş.

Cioloş speră că producătorii români de lapte vor depăşi criza de încredere din partea consumatorilor şi că aceasta va fi un avertisment pentru căutarea unor soluţii durabile în sectorul laptelui.

“Dincolo de orice politici publice, dincolo de orice subvenţii, de fapt, viitorul agriculturii româneşti este decis de noi şi de comportamentul nostru atunci când, în faţa raftului, cumpărăm un produs sau altul, fie că vorbim de lapte, de carne, de fructe sau de legume. Eu unul, de câte ori am ocazia, cumpăr produse româneşti, produse care-mi spun ceva şi pe care aş vrea să le mai găsesc şi peste douăzeci de ani”, a mai spus comisarul european al Agriculturii, Dacian Cioloş.

În ceea ce îl priveşte, “consumatorul” de lapte Dacian Cioloş a spus: “Am crescut cu lapte de la vacile bunicilor. De câte ori vin acasă mi-am format aproape un ritual în a-mi lua lapte proaspăt de la un distribuitor automat din apropiere. Sper ca pe viitor sa pot identifica tot mai bine laptele romanesc pe piaţă”.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 22.3.2013

Un raspuns

  1. Stefan
    22.3.2013, 2:59 pm

    Un articol foarte bun cum rar mai gasesti. Explicatiile d’lui Ciolos sunt excelente, reale pline de profesionalism, ceea ce arata motivele pentru care ocupa acest post in UE. Nu sunt un adept al UE 100% .nici un “pupincurist ” , al cuiva dar acest tip Dacian Ciolos este unul de isprava.

Lăsați un comentariu


Stiri

Paradoxurile pieței muncii în pandemie: S-au închis 400.000 de contracte de muncă, dar numărul total din economie a scăzut cu numai 80.000

Mariana Bechir

La 1 februarie, în REVISAL, registrul angajaților, existau 6,520 de milioane de contracte de muncă, iar la 1 iunie, cu toate că în cele patru… Mai mult

Stiri

Turcia aprinde un nou foc în relația cu Occidentul: Intenția transformării Hagiei Sofia în moschee. O decizie în justiție – așteptată în două săptămâni

Iulian Soare

Intenția Turciei de a schimba statutul celebrului monument Sfânta Sofia din Istanbul din muzeu în moschee provoacă reacții din toată lumea. Grecia avertizează că Turcia… Mai mult

Europa

Economia SUA – revenire peste așteptări: În iunie s-au creat 4,8 milioane de locuri de muncă

Vladimir Ionescu

Economia americană a creat noi locuri de muncă într-un ritm record în iunie, pe măsură ce tot mai multe companii și-au reluat activitatea, indicând faptul… Mai mult

Stiri

Mediul de afaceri își anunță disponibilitatea de a ajuta la implementarea Planului de relansare economică

Vladimir Ionescu

Coaliția pentru Dezvoltarea României (CDR) anunță joi că este pregătită să contribuie la elaborarea de măsuri concrete în spiritul Planului Național de Investiții și Relansare… Mai mult

Europa

Comisia a aprobat pentru România scheme de ajutor de stat de 800 de mil. euro pentru sprijinirea companiilor afectate de pandemie

Vladimir Ionescu

Comisia Europeană a aprobat joi o schemă în valoare de 4 miliarde de lei (aproximativ 800 de milioane de euro) pentru a sprijini companiile din… Mai mult

Stiri

Cele 400 de branduri celebre care și-au retras publicitatea de pe Facebook: motivele invocate și boicotul ca formă de publicitate

Iulian Soare

Reclamele a peste 400 de branduri celebre la nivel global au fost retrase de pe Facebook, după eşuarea discuțiilor ce au avut loc miercuri între… Mai mult

Stiri

ANRE vrea să oblige toţi participanţii la piaţa gazelor să tranzacţioneze la bursă 40% din volume

Adrian N Ionescu

Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE) a pus în dezbatere publică proiectele de regulament prin care toate companiile de pe piaţa gazelor naturale, producători,… Mai mult