Președintele Ursula von der Leyen a convocat joi principalii lideri ai industriei auto europene, partenerii sociali și părțile interesate pentru lansarea Dialogului strategic privind viitorul industriei europene de automobile.
Acest dialog, transmite Comisia Europeană, marchează începutul unui proces incluziv și de colaborare care vizează abordarea provocărilor critice cu care se confruntă sectorul și asigurarea succesului său continuu ca motor major al economiei europene.
Plan de acțiune la care lucrează 5 comisari
În baza acestui dialog va fi elaborat un Plan de acțiune care va aborda o gamă largă de aspecte relevante pentru sector, cum ar fi asigurarea accesului la talent și resurse, încurajarea inovației tehnologice și dezvoltarea vehiculelor de generație următoare și stabilirea unui cadru de reglementare pragmatic și previzibil.
Consultarea publică, care este lansată joi, urmărește să afle provocările sectorului și soluțiile potențiale furnizate de părțile interesate.
Președintele Comisiei a mandatat patru comisari să conducă discuții axate pe subiecte cheie:
- Comisarul Hoekstra se va concentra pe tranziția curată a sectorului auto.
- Comisarul Séjourné se va adresa lanțului valoric industrial pentru industrie.
- Comisarul Virkkunen va supraveghea discuțiile privind inovația tehnologică și digitală.
- Comisarul Mînzatu va conduce pe competențe și considerații sociale din sector.
Rezultatul acestui proces consultativ va concretizat într-un Plan de acțiune, care va fi prezentat de comisarul Tzitzikostas pe data de 5 mai.
22 de invitați la discuții, la Bruxelles
La discuțiile de joi de la Bruxelles participă 22 de jucători cheie din sectorul auto. Cei mai importanți sunt sunt:
- ACEA (The European Automobile Manufacturers’ Association)
- BEUC (The European Consumer Organisation)
- BMW Group
- Robert Bosch GmbH ChargeUp Europe
- CLEPA (The European Association of Automotive Suppliers) Daimler Truck
- ETF (European Transport workers Federation) Forvia
- IndustriAll European Trade Union IVECO Group
- MAHLE Group MILENCE
- RECHARGE
- Renault Group
- T&E (European Federation for Transport and Environment) Traton Group
- Valeo
- Volkswagen Group Volvo Cars
- Volvo Group ZF Group
Ce se află în spatele crizei industriei auto europene
În ziua în care a debutat dialogul Comisiei cu industria auto, Euractiv publică o analiză a ceea ce se află în spatele crizei actuale. Constatările publicației:
1 Cerere slabă
Principala problemă a producătorilor de automobile europeni se rezumă la un singur cuvânt: cerere.
În Europa au fost produse cu două milioane de mașini mai puține în 2024 decât înainte de pandemia de COVID-19, deoarece europenii își pot permite din ce în ce mai puțin o mașină nouă din cauza costului vieții mai ridicat și a ratelor mari ale dobânzilor.
„Clasa de mijloc europeană își pierde puterea de cumpărare”, a declarat Luca de Meo, CEO-ul Renault, reporterilor anul trecut. Iar fără familii din clasa de mijloc capabile să-și permită mașini noi, industria are de suferit.
Lipsa cererii este deosebit de puternică pentru mașinile electrice, ale căror prețuri au crescut de fapt în ultimii câțiva ani, mai degrabă decât să scadă – așa cum se spera – odată cu scăderea costurilor bateriilor și economiile de scară.
Scăderea producției europene este accelerată de o tendință cunoscută sub numele de „local pentru local”, în care producătorii de automobile, precum mărcile germane, își produc din ce în ce mai mult mașinile și se aprovizionează din țara de destinație a mașinilor.
„Producția în Europa trebuie îmbunătățită”, a declarat pentru Euractiv Sigrid de Vries, director general al principalului lobby al industriei auto din UE, ACEA.
2 Pierderi de locuri de muncă și închideri de fabrici
Un număr mai mic de mașini produse în Europa înseamnă, de asemenea, că este nevoie de mai puțini oameni pentru a le construi.
Un total de 88.000 de locuri de muncă au fost reduse pe parcursul anului 2024, potrivit datelor Eurofound. Cifra include anunțul Volkswagen, cel mai mare producător auto din Europa, de a reduce 35.000 de locuri de muncă până în 2030.
Forța de muncă din industria auto îmbătrânește, ceea ce înseamnă că mii de lucrători se vor pensiona oricum în următorii câțiva ani.
„Există o criză foarte mare, dar este o criză în care povara cade de pe umerii forței de muncă și asupra furnizorilor și a jucătorilor mai mici din lanțul valoric”, Judith Kirton-Darling, secretar general al Federației Sindicatelor Europene IndustriAll, a spus Euractiv.
Problema pierderii locurilor de muncă este accelerată de trecerea către vehiculele electrice, care au nevoie de mai puțini oameni pentru a le asambla și înseamnă că întregi lanțuri valorice pentru părțile motoarelor cu ardere internă dispar.
Alături de alte sindicate, IndustriAll ar dori să vadă un „moratoriu în întreaga Europă privind casarea activelor industriale și concedierile forțate pentru a se asigura că există spațiu pentru soluții negociate pentru fiecare șantier și fiecare lucrător”.
3 Trecerea la mașini electrice neașteptat de lentă
Cel mai mare punct de dispută este trecerea la mobilitatea electrică. Deși există un consens „că tehnologia dominantă va fi electrică sau celula de combustibil”, cifrele vânzărilor sunt departe de ceea ce este necesar. „Această tranziție este mult mai grea decât și-a imaginat oricine și și-a dorit să fie”, a spus Sigrid de Vries.
Industria crede că problema ar fi consumatorii, care nu au încredere să cumpere mașini electrice, în primul rând din cauza lipsei infrastructurii de încărcare.
„Nu ne uităm la o cerere naturală de pe piață pentru aceste vehicule”, a spus liderul ACEA, argumentând că ori de câte ori au fost eliminate subvențiile pentru achiziții, cererea de mașini electrice a scăzut.
Acest lucru s-a întâmplat în Germania, unde sfârșitul unei mașini electrice premium peste noapte – în apogeul crizei bugetare – a dus la scăderea drastică a ponderii vehiculelor electrice. Olaf Scholz, care luptă în prezent pentru un al doilea mandat ca cancelar german, a cerut UE să intervină, solicitând o schemă de subvenții pentru achiziții la nivelul UE.
Transport & Environment, însă, dă vina pe producătorii auto pentru creșterea prețurilor vehiculelor electrice, deoarece aceștia s-au concentrat pe modele premium mai scumpe. Acest lucru se va schimba în 2025, speră ONG-ul, deoarece producătorii auto vor acorda reduceri la mașinile electrice pentru a-și îndeplini obiectivele de CO2.
Dar „producătorii de mașini vând deja vehicule electrice în pierdere”, a spus de Vries.
ACEA face apel la UE să scutească producătorii de automobile de amenzile iminente în cazul în care țintele de CO2 sunt ratate, un apel susținut de Germania, Franța, Italia și Cehia.
În Busola Competitivității prezentată miercuri, Comisia se angajează să „identifice soluții imediate” la amenzile care se profilează, „examinând posibilele flexibilizări” „fără a reduce, totuși, ambiția generală a obiectivelor pentru 2025”. Acest lucru sugerează un compromis care ar putea vedea țintele numărate pe parcursul mai multor ani, așa cum a propus ministrul german al Economiei, Robert Habeck.
(Citește și: ”Reuniune de criză la Berlin – se caută soluții pentru redresarea industriei auto”)
***