vineri

19 aprilie, 2024

18 septembrie, 2021

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a constatat vineri insolvența liderului pieței asigurărilor de răspundere civilă auto (RCA), City Insurance. ASF a retras autorizația de funcționare a companiei și a decis începerea procedurii de faliment a acesteia.

„Consiliul A.S.F. a decis retragerea autorizației de funcționare a Societății Asigurare-Reasigurare City Insurance S.A. (…), constatarea stării de insolvență (…) și promovarea de către A.S.F. a cererii privind deschiderea procedurii falimentului împotriva societății”, spune un comunicat al ASF, emis vineri seara.


Urmează ca despăgubirile conform polițelor contractate la City Insurance să fie plătite de Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA). Momentul în care vor începe plățile depinde de cel în care Guvernul va adopta cele două OUG promise de premierul Florin Cîțu.

Deocamdată doar una dintre cele două OUG are un proiect finalizat, chiar cea care ar înlesni plățile și ar ușura situația celor 3 milioane de clienți, pe care compania îi are numai pe piața RCA.

Plățile ar deveni posibile la 60 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial a ordonanței.

Falimentul City Insurance poate provoca tulburări pe piață similare celor care au urmat falimentelor Carpatica Asig și Astra Asigurări, și acestea cu mari ponderi pe piața RCA, la vremea lor.


Ceilalți asigurători deja au crescut prețul polițelor, dar au devenit tot mai reticenți să-și asume poziții pe piața aparent complicată a RCA.

Cine e în spatele City Insurance

Segmentul de piață RCA este subiectul unor confruntări continue de ani de zile și, deși au mai fost făcute modificări ale reglementărilor, după două falimente răsunătoare cauzate în principal tot de RCA, tot a fost cu putință și un al treilea.

City Insurance, care a obținut cea mai mare cotă de piață cu cele mai ieftine polițe (sub costuri, potrivit celorlalți competitori), nu și-a majorat capitalul cu  cele 150 de milioane de euro promise, ca să evite falimentul.

City Insurance și Euroins, o altă companie cu un comportament agresiv pe piața RCA, concentrează circa 75% din aceasta.

(Citiți și: „City Insurance și Euroins au cumulat în august reclamații cât toată piața germană a RCA în 14 ani – Confederația transportatorilor din România”)

Numai în Trimestrul 1 din 2021, City Insurance și-a atras 26% din totalul de 2,5 miliarde de lei al primelor brute de asigurări generale. Asigurările RCA s-au ridicat la circa 1,3 miliarde de lei.

Acționarul majoritar al City Insurance este încă Vivendi International SRL cu 85,23% din titluri. Acționarul unic al Vivendi International este Dan Odobescu, cumnatul fostului premier Adrian Năstase, potrivit Profit.ro. Urmează Nicolae Mușat are 8,9%, Fortuna Coppola – 2,37%, Cristian Pascale – 1,91% și alți acționari persoane fizice și juridice – 1,58%.

Schimbări de lege sub presiunea evenimentelor

Ca mai întotdeauna, autoritățile nu reușesc să prevină marile accidente ale piețelor din România și acționează pentru limitarea efectelor negative.

În această categorie se află și cele două două ordonanțe de urgență promise, miercuri, de premierul Florin Cîțu. Proiectul celei care este menită să ușureze situația asiguraților City Insurance este deja pus în dezbatere publică de Ministerul Finanțelor.

Astfel, cea mai importantă schimbare este prevederea care permite ca Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) să plătească despăgubirile în locul unei firme de asigurări aflate în faliment, imediat după ce acesteia i se ridică licența, deci înainte ca falimentul să fie declarat definitiv în instanță.

Plățile ar putea începe astfel în 60 de zile de la publicarea ordonanței în monitorul Oficial.

O altă modificare importantă este creșterea sumei maxime  de despăgubire până la 500.000 de lei / contract cu o firmă în faliment, de la 450.000 de lei.

De remarcat: este vorba, de fapt, de o adaptare la urgențele momentului a prevederilor unui proiect lansat din luna mai.

Atunci se propunea doar majorarea despăgubirilor sumelor pe care le pot primi păgubiții, nu și faptul că FGA va putea face plăți înainte ca falimentul unui asigurător să fie stabilit prin decizie definitivă a instanței.

A doua OUG din program: un proiect discutat de mai mulți ani

A doua ordonanță promisă de Florin Cîțu este de fapt un proiect discutat de mai mulți ani, cel puțin de când Comisia Europeană a deschis o procedură de infringement pentru că tarifele RCA nu se stabilesc prin mecanismele pieței.

Cea mai importantă noutate din acest proiect ar fi introducerea în premieră a unei referințe pentru prețurile practicate de service-uri la ora de manoperă, potrivit unor surse citate de Economica.

Ar fi un succes pentru firmele de asigurări și, poate, un stimulent ca acestea să intre pe piața RCA nu doar simbolic, ci angajat.

Nu se știe însă cât de nemulțumite vor fi unitățile de service auto.

După falimentul City Insurance vor mai rămâne doar 7 companii de asigurări pe această piață,  prea puțin pentru dimensiunile acesteia un numărr extrem de mic pentru o piață ca cea din România.

Unele s-au arătat neinteresate de această,  iar altele se adresează ma iales persoanelor juridice. Așa că toate vor fi tentate să crească prețul pentru persoanele fizice, fie ca să le descurajeze, fie ca să profite de absența de facto a celorlalte.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: