fbpx

12 martie, 2025

România va pierde bani europeni din PNRR de pe magistrala de cale ferată M300 Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, din cauza lipsei de progres la lucrările de modernizare de pe cele patru loturi ai magistralei, arată o analiză a Asociației Pro Infrastructură.

Pro Infrastructura susține că pe două loturi s-ar putea circula în prima parte a anului viitor, inițial pe tracțiune diesel, dar problema vine de la celelalte două loturi.

„Este practic o garanție că România va pierde bani europeni (și) de pe acest coridor feroviar. Întrebarea este câți”, transmit reprezentanții organizației care monitorizează lucrările de infrastructură rutieră și feroviară din România.


„Greu, foarte greu și practic imposibil. Lucrările înaintează pe alocuri bine în teren și pe alte… alocuri, deloc”

Pro Infrastructura arată că lucrările pe două loturi merg bine, în timp ce pe celelalte două loturi ale magistralei lucrările nu se vor încadra în termenul final de predare aferent PNRR.

„Magistrala M300 Cluj-Oradea, greu, foarte greu și practic imposibil. Cei 166,5 kilometri care trebuie electrificați și modernizați între Cluj-Napoca și granița cu Ungaria înaintează pe alocuri bine în teren și pe alte… alocuri, deloc. (…) Dacă pe primele două tronsoane dinspre Cluj-Napoca sperăm să se reia circulația în prima parte a anului viitor, inițial pe tracțiune diesel, pe celelalte două doar putem visa la trafic pe ambele fire la final de 2026”, transmit reprezentanții Pro Infrastructura.

Aceștia adaugă că raportul oficial oferit de CFR luna trecută, pentru sfârșitul lunii ianuarie, arată un stadiu fizic al lucrărilor care riscă să pună în pericol sumele decontate de la Bruxelles.

Proiectul de electrificare a liniei feroviare Cluj-Napoca – Episcopia Bihor este unul dintre cele mai importante din infrastructura feroviară românească


„Mai întâi, un detaliu important pentru cei interesați: circulația pe Aleșd-Oradea va fi menținută pe un fir pe toată perioada șantierului ca să nu fie blocată activitatea industriei locale, deloc neglijabile, cum ar fi cea a platformei Holcim de lângă Aleșd. În schimb, chiar după ce-am trecut noi cu drona, (începând din martie) linia s-a închis între Episcopia Bihor și graniță.

Conform raportului oficial oferit de CFR luna trecută pentru sfârșit de ianuarie 2025, stadiul fizic este 23% pe lotul 1 (Cluj-Aghireșu), 32% pe Aghireșu-Poieni, doar 4,5% pe Poieni-Aleșd (include defileul, zona cea mai dificilă de pe traseu), respectiv 10% pe Aleșd-Frontieră Ungaria. Nu ne așteptăm ca avansul din februarie să ne dea pe spate, mai ales că vorbim de o lună de iarnă”, mai transmite Pro Infrastructura.

Teoretic, jalonul PNRR cere ca lucrările să fie gata în august 2026 ca să și fie decontate de la Bruxelles.

„În condițiile cifrelor de progres amintite și a diverselor blocaje, mai ales pe lotul 3 unde încă se proiectează și nu avem autorizație de construire emisă peste tot, este practic o garanție că România va pierde bani europeni (și) de pe acest coridor feroviar. Întrebarea este câți”, spune Pro Infrastructura.


Pro Infrastructura: Blocajele trebuie rezolvate cât mai rapid pentru a diminua pierderile de bani din PNRR

Ca să se reducă pierderile financiare din PNRR, spune asociația, trebuie ca proiectarea pe lotul Poieni-Aleșd și emiterea autorizației de construire să devină realitate în următoarele 3-4 luni, maximum, și să se rezolve cât mai rapid celelalte blocaje, cum ar fi tranșarea situației gării Poieni.

„Și antreprenorii de pe toate loturile să se autodepășească: Alstom-Arcada pe primele două tronsoane dinspre Cluj-Napoca, FCC-Gülermak pe cel mai dificil sector, respectiv WeBuild-Pizzarotti pe capătul vestic. Cele patru secțiuni au termene contractuale de execuție de 36 de luni fiecare, iar autorizațiile de construire au fost emise în 2024 pe diverse bucăți, însă nu peste tot. Faceți voi calculul matematic, chiar în condițiile unei mobilizări exemplare a constructorilor care ar putea teoretic, pe ici pe colo, să mai recupereze din întârzieri, într-un scenariu (foarte) optimist”, au transmis reprezentanții Asociației Pro Infrastructura

(Citește și: Pe contrasens: unde se află România în tabloul feroviar al UE. Niciun tronson de cale ferată din PNRR nu are șanse să fie finalizat până în 2026”)

***


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: