Autoritățile române vor efectua pe 27 martie un exercițiu de simulare a unui mecanism de reacție rapidă care să permită raportarea și eliminarea rapidă a conținutului ilegal și neautentic de pe platformele sociale în contextul alegerilor prezidențiale din luna mai, a anunțat președintele ANCOM, Valeriu Zgonea.
Mecanismul a fost lansat de Comisia Europeană în cazul în care se încălcă legislația electorală pe rețelele sociale în statele membre în care se desfășoară alegeri. O simulare similară a fost realizată și înaintea alegerilor din februarie din Germania.
”Pe 27 martie, noi vom face un exercițiu în care autoritățile relevante ale statul român împreună cu Comisia Europeană și platformele vom reacționa la astfel de scenarii. Sunt scenarii. Și noi acum așteptăm, ca omologii noștri din Germania să ne transmită lecții învățate din partea lor astfel încât să putem și noi să discutăm cu autorități relevante din statul român. (…) Sunt implicate autoritățile relevante de statul român, platformele, Comisia Europeană, ONG-uri și Autoritatea Electorală Permanentă care transmite deciziile BEC către marile platforme”, a spus Valeriu Zgonea.
În plus, Guvernul lucrează la o ordonanță de urgență care confere autorităților mai multe atribuții pentru a elimina conținutului ilegal online, ca măsură de protecție a procesului electoral.
Ecosistemul social media în România
În ianuarie 2025, erau 13 milioane de identități active de utilizatori de social media în România, în scădere cu 2,3% (circa 300 de mii de utilizatori) față de începutul anului trecut, potrivit datelor Kepios, care avertizează totuși asupra acurateții datelor, în contextul dificultăților de identificare a conturile dublură/false.
În ceea ce privește la demografia utilizatorilor, datele publicate în instrumentele de planificare a reclamelor ale principalelor platforme de social media indică faptul că, la începutul anului 2025, erau 11,6 milioane de utilizatori cu vârsta de 18 ani și peste, care foloseau social media în România, ceea ce reprezenta 75,5% din populația totală de 18 ani și peste.
”Pentru a oferi un context suplimentar, ar putea fi util să punctăm că 73% din întreaga bază de utilizatori de internet din România (indiferent de vârstă) foloseau cel puțin o platformă de social media în ianuarie 2025”, mai precizează compania.
Peste 55% din utilizatorii de internet din România pot fi atinși prin reclamele Facebook
Datele publicate de Meta indică faptul că, la începutul anului 2025, Facebook avea 9,9 milioane de utilizatori în România.
Datele Meta indică faptul că acoperirea potențială a reclamelor Facebook în România a crescut cu 850.000 (+9,4%) între ianuarie 2024 și ianuarie 2025. Aceleași date arată că numărul utilizatorilor pe care marketerii îi puteau atinge cu reclame pe Facebook în România a scăzut cu 350.000 (-3,4%) în perioada octombrie 2024 – ianuarie 2025. Acoperirea publicitară Facebook în România era echivalentă cu 55,6% din baza locală de utilizatori de internet (indiferent de vârstă) în ianuarie 2025.
Instagram avea 5,45 milioane de utilizatori în România la începutul anului 2025.
TikTok, a doua cea mai populară platformă din România
TikTok avea 8,51 milioane de utilizatori cu vârsta de 18 ani și peste în România la începutul anului 2025.
Acoperirea publicitară TikTok în România era echivalentă cu 47,7% din baza locală de utilizatori de internet la începutul anului, indiferent de vârstă.
Datele publicate în instrumentele de planificare a reclamelor ale TikTok arată că acoperirea potențială a reclamelor TikTok în România a scăzut cu 462.000* (-5,1%) între începutul anului 2024 și începutul anului 2025.
Pe de altă parte, cifrele indică faptul că acoperirea potențială a reclamelor TikTok în România a crescut cu 402.000 (+5,0%) între octombrie 2024 și ianuarie 2025.
(Citește și: ”Marile platforme de social media au trecut cu succes ”testul de stres” menit să asigure integritatea alegerilor din Germania”)
***