Valoarea adăugată în industria de apărare și aviație este mare, dar contează și unde anume te afli pe lanțul valoric, a declarat Alexandru Filip, director general Aerostar, marți, adăugând că aproximativ 65% din valoarea adăugată se întoarce către resursa umană, către salariați.
”Valoarea adăugată în industria de apărare și aviație este mare. Este important unde te afli pe lanțul de producție sau pe lanțul de furnizare de servicii”, a declarat Alexandru Filip.
El a precizat că Aerostar activează atât în zona de producție cât și în zona de servicii, cea din urmă ajungând la 50% din cifra de afaceri.
”Legat de expansiunea noastră și de diversificare, la noi a însemnat o diversificare între producție și servicii. Suntem integrați în lanțurile de producție ale Airbus, Boeing. Suntem bine poziționați. Din punct de vedere al serviciilor, avem servicii atât de întreținere pentru aeronave comerciale cât și pentru alte tipuri de platforme militare”, a precizat Alexandru Filip, la conferința Live-video – Conferința CDG ”Capitalul autohton al României – maturizare și trecere la statutul de forță regională”, de la 9:30, la BNR, organizată de CursDeGuvernare.ro.
Directorul general Aerostar a punctat totodată că 80% din cifra de afaceri reprezintă export.
”Aerostar a fost cumva nevoit să se uite către export pentru că încă de la început piața de la internă nu a fost foarte ofertantă pentru industria în care ne aflăm și atunci a trebuit să ne concentrăm pe eficiență operațională, pe profesionalism ca să putem să accedem pe piața externă”, a spus el.
El a precizat totodată că România a ratat o oportunitate, companiile companiile tradiționale care făceau producție pentru aviație nereușind să aibă o ofertă consolidată în fața marilor producători.
”Aici vedem posibilitatea să ne extindem prin achiziții. Evaluăm achiziții de companii din țară, dar mai ales din afara țării pentru a avea o ofertă mai completă în lanțul de producție al Airbus, în principal. Din punctul acesta de vedere credem că avem anumite constrângeri de creștere doar în România și atunci trebuie să ne extindem internațional și din punct de vedere operațional”, a declarat Alexandru Filip.
Principalele declarații ale lui Alexandru Filip:
- Aerostar este o companie privată, listată la BVB, este o companie cu capital autohton. Avem în jur de 1.800 de angajați și undeva la 110 milioane de euro cifră de afaceri, în creștere. Noi activăm în zona industriei de aviație și apărare. Piața este mai diversă. Suntem activi și în zona de producție cât și în zona de servicii. Zona de servicii a ajuns la 50% din cifra de afaceri.
- 80% din cifra de afaceri reprezintă export. Aerostar a fost cumva nevoit să se uite către export pentru că încă de la început piața de la internă nu a fost foarte ofertantă pentru industria în care ne aflăm și atunci a trebuit să ne concentrăm pe eficiență operațională, pe profesionalism ca să putem să accedem pe piața externă.
- Din punct de vedere a internaționalizării ca vânzări, Aerostarul este o companie internaționalizată. În schimb, din punct de vedere a expansiunii operaționale, până acum a fost doar cu amprentă domestică.
- Din punct de vedere a dinamicii noastre, dacă ne comparăm cu acum 20 de ani, 95% din cifra noastră de afaceri de acum nu se producea atunci. Practic suntem într-o continuă schimbare și adaptare la piață.
- Valoarea adăugată în industria de apărare și aviație este mare. Este important unde te afli pe lanțul de producție sau pe lanțul de furnizare de servicii. E adevărat că impactul digitalizării, al automatizării și al robotizării este mai mic decât în industria auto. Aproximativ 65% din valoarea adăugată se întoarce către resursa umană, către salariați. De aici vine și o oportunitate. Vor fi oportunități de a crește productivitatea pe salariat, dar există și provocări.
- Legat de expansiunea noastră și de diversificare, la noi a însemnat o diversificare între producție și servicii. Suntem integrați în lanțurile de producție ale Airbus, Boeing. Suntem bine poziționați. Din punct de vedere al serviciilor, avem servicii atât de întreținere pentru aeronave comerciale cât și pentru alte tipuri de platforme militare.
- Un angajat nou dobândește toate cunoștințele în cinci ani. Efortul în zona de resurse umane este foarte mare.
- Noi trebuie să creștem altfel am dispărea. Creșterea asta o vedem în țară, dar și în afara țării. În țară o vedem pe zona de extindere a bazei operaționale. Avem în Bacău, la Iași, încercăm să ne extindem. Din punct de vedere al producției, credem că România a ratat cumva o anumită șansă pentru că companiile tradiționale care făceau producție pentru aviație n-au reușit să aibă o ofertă consolidată în fața marilor producători. Aici vedem posibilitatea să ne extindem prin achiziții. Evaluăm achiziții de companii din țară, dar mai ales din afara țării pentru a avea o ofertă mai completă în lanțul de producție al Airbus, în principal. Din punctul acesta de vedere credem că avem anumite constrângeri de creștere doar în România și atunci trebuie să ne extindem internațional și din punct de vedere operațional.
- O provocare pentru noi este să avem o anumită predictibilitate fiscală. O provocare este taxarea muncii, sperăm ca această zonă să nu conducă la o pierdere de competitivitate în raport cu regiunea.
- Noi la nivelul întregii țări dacă ne punem problema de lider regional trebuie să avem cu cine să devenim lider regional. Eforturile administrației centrale și locale trebuie să fie de a crea un mediu stimulativ nu numai economic, ci un mediu stimulativ pentru a locui. Există destul de multe plecări din România care nu sunt neaparat cauzate de venituri, ci de tipul de trai pe care vor să îl ducă oamenii. Îmbunătățirile din zona de sănătate, de educație, de cultură, de transport, toate vor contribui benefic pentru toți operatorii din România. Pentru noi contează resursa umană foarte bine calificată și ne dorim să o găsim în România.
- Antreprenorii români au luat-o de la zero, sunt societăți în care există mai multă tradiție în colaborarea cu universitățile, în inovație. În IT această evoluție s-a produs în același timp în toată lumea și a creat aceleași oportunități. Pe când într-o industrie cum este industria de aviație, este diferit. Inovația de a avea un produs este un deziderat foarte complex și care și la nivelul Europei s-a produs prin aderarea la un obiectiv a 5-6 state, de a crea compania Airbus, cu scopul principal de a avea un competitor pentru Boeing. În genul acesta de industrii este greu să ajungi la un produs final.
***