cursdeguvernare

joi

26 septembrie, 2024

logo-conferinte-curs-de-guvernare

Amnistia fiscală: Datoriile către ANAF vor putea fi colectate și de către poștași

24 septembrie, 2024

Poşta Română va putea încasa prin mijloacele legale de plată, la domiciliul fiscal al contribuabilului (prin poștaș) sau la oficiul poştal, sumele aferente obligaţiilor bugetare ce beneficiază de prevederile OUG nr. 107/2024 privind amnistia fiscală. Facilitatea plății acestor datorii la poștaș sau la oficiul poștal este introdusă pentru contribuabilii care optează pentru plata în numerar sau prin intermediul cardurilor bancare, conform unui proiect de OUG pus în dezbatere publică pe site-ul MF.

Această posibilitate, de colectare a datoriilor de către poștași, a fost creată pentru a ajuta „persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat care realizează venituri din activităţi independente/activităţi agricole, în mod individual şi/sau într-o formă de asociere pentru care deplasarea la sediile organelor fiscale se efectuează cu dificultate”.

Proiectul nu limitează însă la această categorie posibilitatea colectării datoriilor de către poștași.


Contribuabilii care au cont pe Spațiul Privat Virtual (SPV) vor putea accesa online informațiile privind datoriile și facilitățile.

MF se grăbește să „maximizeze efectele”, „din perspectiva încasării veniturilor bugetare”

În Nota de fundamentare ce introduce această posibilitate, MF precizează că o atenţie deosebită trebuie acordată categoriei de persoane fizice care prin natura obiectului de activitate nu utilizează mijloace electronice de comunicare la distanţă şi nici nu a avut obligaţia de a se înregistra în Spaţiul Privat Virtual.

„Astfel, având în vedere termenul scurt de depunere a cererilor pentru a beneficia de facilităţile fiscale prevăzute de OUG nr. 107/2024, respectiv data de 25.11.2024, se impune comunicarea personalizată, prin mijloace poştale, cu potenţialii beneficiari persoane fizice pentru a le fi aduse la cunoştinţă într-un mod facil şi simplificat prevederile ordonanţei”, se menţionează în document.

În categoria potenţialilor beneficiari se regăsesc şi persoane fizice pentru care utilizarea internetului nu este o obişnuinţă sau se află în arii unde nu exista conexiune la internet (zone rurale), astfel că se impune comunicarea prin intermediul mesageriei poştale pentru a avea certitudinea transmiterii şi recepţionării informaţiilor.


De asemenea, în categoria persoanelor fizice ce pot beneficia de facilităţile fiscale pot fi şi persoane fizice cu handicap grav sau accentuat care realizează venituri din activităţi independente/activităţi agricole, în mod individual şi/sau într-o formă de asociere pentru care deplasarea la sediile organelor fiscale se efectuează cu dificultate.

Contract cu Poșta Română pentru serviciile de notificare și colectare

Din analiza efectuată la nivelul Ministerului Finanţelor s-a constatat că serviciile de tipărire şi implicuire a documentelor necesare informării contribuabililor cu privire la accesarea facilităţilor fiscale nu pot fi realizate într-un timp suficient astfel încât prin aplicarea prevederilor OUG nr. 107/2024 să se asigure maximizarea efectelor aşteptate din perspectiva încasării veniturilor bugetare.

Documentul stabilește încredințarea către Compania Naţională „Poşta Română” SA, pe bază de convenţie încheiată cu Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, a serviciilor de tipărire, împlicuire şi comunicare cu confirmare de primire către contribuabili a documentelor necesare accesării facilităţilor fiscale prevăzute în ordonanţa privind amnistia fiscală (OUG nr. 107/2024).

Este vorba despre:

  • scrisoarea de informare privind beneficiile şi condiţiile de accesare a facilităţilor fiscale, inclusiv cuantumul total al obligaţiilor bugetare restante la data de 31 august 2024, din care, defalcat, valoarea acestora ce trebuie plătită şi, respectiv, valoarea care poate face obiectul anulării;

  • modelul „Notificării privind intenţia de a beneficia de anulare a unor obligaţii bugetare”;

  • modelul „Cererii privind anularea unor obligaţii bugetare”;

  • de preluarea plicului care conţine „Notificarea privind intenţia de a beneficia de anulare a unor obligaţii bugetare” şi trimiterea acestuia către organul fiscal central competent în administrarea obligaţiilor fiscale datorate de contribuabilul de la care a fost preluat pentru încadrarea în prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 107/2024.

Costurile acestor servicii:

  • pentru prestarea serviciului de de tipărire, implicuire şi comunicare cu confirmare de primire către contribuabili a documentelor necesare accesării facilităţilor fiscale, tariful este de 10,90 lei, cu TVA, pe plic;

  • pentru prestarea serviciilor menţionate anterior dat şi de preluare a plicului care conţine notificarea, tariful este de 15,56 lei, cu TVA, pe plicul comunicat unui contribuabil;

  • comisionul perceput pentru încasarea obligaţiilor bugetare de încasare prin mijloacele legale de plată, la domiciliul fiscal al contribuabilului sau la oficiul poştal, a sumelor aferente obligaţiilor bugetare ce trebuie achitate este de 4 lei, fără TVA, pentru fiecare operaţiune de încasare prin salariaţii poştali de la contribuabilii care au primit plicul care conţine documentele prevăzute.

Amnistia fiscală, prin care Guvernul speră să aducă la buget 9 mld. lei

Actul normativ prevede anularea accesoriilor pentru toate categoriile de debitori, cum ar fi persoane fizice sau juridice, indiferent de forma de proprietate, asocieri și alte entități fără personalitate juridică, persoane fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, unități administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului București ori instituții publice.

În ceea ce privește companiile și autoritățile sau instituții publice care administrează obligații bugetare, un număr de 330.735 contribuabili înregistrează debite restante și vor beneficia de următoarele facilități:

  • Se anulează toate accesoriile (dobânzi, penalități) aferente obligațiilor bugetare principale datorate bugetului general consolidat, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, dacă sunt achitate integral datoriile până la data depunerii cererii, dar nu mai târziu de 25 noiembrie 2024.
  • Se anulează toate accesoriile aferente obligațiilor bugetare principale, declarate suplimentar de debitor prin declarație rectificativă, cu scadență anterioară datei de 31 august 2024 inclusiv, administrate de ANAF.
  • Anularea tuturor accesoriilor, aferente obligațiilor bugetare principale cu scadențe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, și stinse cu întârziere până la 31 august 2024.
  • Anularea tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale cu scadențe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, stabilite prin decizie de impunere emisă ca urmare a controlului fiscal.

Cererea de anulare a accesoriilor se va soluționa de către organul fiscal prin decizie de anulare a accesoriilor, în cazul în care debitorul îndeplinește condițiile prevăzute pentru acordarea anulării accesoriilor sau prin decizie de anulare sau de respingere a cererii.

În ceea ce privește persoanele fizice, un număr de 848.705 contribuabili persoane fizice înregistrează debite restante, care vor acorda următoarele facilități:

În cazul debitorilor persoane fizice care înregistrează obligații bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, în cuantum mai mic de 5.000 lei inclusiv, stinse în procent de 50% până la 25 noiembrie 2024, se acordă:

  • anularea unui procent de 50% din obligațiile bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv;
  • anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv.

În cazul debitorilor persoane fizice care înregistrează obligații bugetare restante la data de 31 august 2024 inclusiv, în cuantum mai mare de 5.000 lei, stinse în procent de 75% până la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, se acordă:

  • anularea unui procent de 25% din obligațiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv;
  • anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv.

Nu pot beneficia de această măsură obligațiile fiscale/bugetare care fac obiectul unor procese penale, precum și obligațiile bugetare stabilite prin hotărâri penale definitive și sume reprezentând prejudicii. În acest sens, contribuabilii declară pe propria răspundere, prin cererea de anulare depusă, faptul că nu se află în niciuna dintre aceste situații.

****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: