Victor Ciorbea – ales Avocat al Poporului

de Sorin Negoiţă | 15.4.2014 .

Victor Ciorbea a fost votat de Parlament, marţi, în funcţia de Avocat al Poporului, cu 306 de voturi “pentru”, într-o şedinţă de plen la care au refuzat să participe aleşii PNL, PDL şi PPDD.

Pentru a ocupa această poziţie, Victor Ciorbea a renunţat la cea de membru neexecutiv în Consiliul Autorităţii pentru Supraveghere Financiară (ASF), în care a fost numit cu aproximativ o săptămână în urmă şi pentru care şi-a depus mandatul de senator.

El a fost propus de PSD pentru funcţia de Avocat al Poporului.

După vot, Victor Ciorbea a declarat că va depune jurământul numai după ce îşi va clarifica toate problemele legate de incompatibilităţi: „Pentru a nu da prilejul cuiva să spună că există cea mai mică posibilitate de interpretare, voi depune jurământul și îmi voi începe efectiv mandatul după ce voi lichida absolut orice posibilitate de interpretare. Asta înseamnă circa o săptămână, maximum 10 zile. Sunt într-o fundație, în conducerea ei, în conducerea unei asociații, adică niște mărunțișuri. Evident că sunt avocat, trebuie să mă suspend din avocatură. Toate aceste demersuri vreau să le fac înainte de depunerea jurământului pentru a fi cu toate la zi”, a explicat Victor Ciorbea.

În primul rând, el trebuie să demisioneze din PNL, o chestiune strict tehnică, după cum explica el, mai ales că partidul nu a participat la votarea sa.

Senatorul Ciorbea, fost premier al României (decembrie 1996 – martie 1998) şi primar al Bucureştiului (iunie 1996 – decembrie 1996), precum şi lider al confederaţiei sindicale CNSLR (din 1990), preia astfel una dintre cele mai importante poziţii într-o societate democratică.

Înainte de a se înscrie în PNL, Victor Ciorbea a fost membru şi chiar preşedinte al PNŢCD.

Avocatul Poporului, o instituţie – cheie

Instituţia Avocatul Poporului este esenţială în mecanismul constituţional de protecţie a drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale persoanelor fizice. Ea prezintă şi o miză politică uriaşă, întrucât este singura instituţie care poate ataca la Curtea Constituţională o ordonanţă, simplă sau de urgenţă.

Funcţia ocupată de Victor Ciorbea a rămas vacantă în luna decembrie anul trecut, când Crișu Anastasiu a demisionat din motive personale.

Anastasiu Crișu a fost votat pe 22 ianuarie 2013, de plenul reunit al Parlamentului, preluând mandatul eliberat în urma scandalului politic din vara lui 2012, când președintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso, s-a implicat în rezolvarea conflictului izbucnit între Guvernul de coaliție al USL și președintele Traian Băsescu.

Pe 3 iulie 2012, Gheorghe Iancu, numit de PDL, a fost revocat din funcție pentru a fi numit Valer Dorneanu.

Printre cele 11 puncte pe care Jose Manuel Barroso i le-a fixat în 2012 premierului Victor Ponta, figura și alegerea unui Avocat al Poporului care ”să se bucure de susținerea tuturor partidelor”.

După o perioadă de interimat a lui Valer Dorneanu, Parlamentul l-a ales pe Anastasiu Crișu, propus de PNL, care a fost puțin vizibil în spațiul public, până în urmă cu o lună.

După ce președintele Traian Băsescu i-a reproșat, în noiembrie, că nu se implică în cazul modificărilor la Codul insolvenței (Avocatul Poporului având această posibilitate), Anastasiu Crișu a sesizat Curtea Constituțională, care a și decis ulterior că ordonanța de urgență prin care s-au operat intervențiile era ilegală.

Obligat de CCR, Guvernul a trebuit să reformuleze textul actului, care în cele din urmă a fost trimis Parlamentului, spre dezbatere și aprobare, dar sub formă de lege.

IPP acuză numirea unui politician în poziţia de Avocat al Poporului

Institutul de Politici Publice (IPP) anunţă că va semnala în străinătate situaţia şi va cere dezafilierea Avocatului Poporului din orice rețea internațională.

În opinia IPP, chiar dacă în Constituţie nu apare o precizare în acest sens, funcţia de Avocat al Poporului ar trebui ocupată de o persoană neafiliată politic.

“Numirea în această funcție a unei persoane cunoscută pentru pozițiile partizane virulente, fost președinte de partid, prim ministru politic și, până recent, senator PNL, reprezintă o ignorare brutală a acestei condiții minimale pentru funcționarea eficientă a instituției”, spune IPP.

Institutul reaminteşte promisiunea făcută de premierul Victor Ponta după criza politică din vara anului 2012, când acesta spunea într-un interviu acordat Der Spiegel: ”Dorim să îndeplinim cerința Bruxellului de a numi un avocat al poporului independent politic care să monitorizeze instituțiile noastre democratice.”

Publicat la data de 15.4.2014 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Vladimir Ionescu

România Curată: Diplomația României și structura nepotismelor de la Externe

România Curată publică marți un material în care prezintă ”rubedeniile, beizadelele şi piloşii din MAE”. ”Un asemenea grad de nepotism în diplomația românească spune...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

Studiu CCIR / Aproape un sfert din angajatori consideră lipsa de personal calificat ca fiind cea mai mare problemă a mediului de afaceri

Lipsa  de personal calificat (în creștere cu 9% față de 2016 și cu 18% față de 2015) este cea mai presantă problemă a mediului...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

Surprize din România ”lor” / Șerban Mihăilescu, în fața instanței: Aproape toate concediile le-am făcut împreună cu Dan Andronic

Șerban Mihăilescu, fost parlamentar și secretar general al Guvernului Năstase, a povestit marți, în fața instanței, că a participat la nunta lui Dan Andronic,...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Legea salarizării bugetarilor a fost votată în Senat: Sindicatele anunță greve – miercuri, angajații din primării încetează lucrul

Propunerea legislativă privind salarizarea bugetarilor a fost adoptată cu amendamente, în ședința de marți a plenului Senatului, cu 85 de voturi pentru, 12 abțineri...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Part-time-ul în Europa și România: Guvernul speră să reducă subocuparea prin impozitarea part-time-lui ca norma întreagă

Anul trecut, 8,782 milioane de europeni erau disponibile să înceapă lucrul dar nu căutau un loc de muncă, potrivit Eurostat. Dintre aceștia, aproximativ 345.000...Citeste mai departe »
Valute 234:
4.5583 lei
4.0489 lei
5.2615 lei

OPINII & EDITORIAL

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / După alegerile germane, începe reforma UE. Riscuri și oportunități pentru România. Să grăbim anunțarea datei pentru trecerea la Euro!

Valentin Naumescu

Puncte cheie: După primăvara electorală cu Happy End din Europa, Berlinul și Parisul au convenit recent, practic a doua zi după instalarea noului președinte...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Noile fracturi europene – locuri de muncă mai multe sau mai bune?

Radu Crăciun

In ultimul deceniu, piata muncii din Uniunea Europeana a fost o oglindire destul de exacta a realizarilor si esecurilor UE. In aceeasi masura in...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Lecțiile alegerilor franceze. Eșecul partidelor, nevoia unei noi generații de lideri, cum poate fi învins extremismul, supraviețuirea Uniunii Europene

Valentin Naumescu

Puncte cheie: 66%-34% este mai mult decât scorul electoral între candidații Emmanuel Macron și Marine Le Pen, este reflectarea în sinteză a unei realități...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Deficitul bugetar între legitățile economice, nevoile sociale și matematica elementară

Dan Bădin

Agenda publică este dominată în ultima vreme de discuțiile despre impozite, salarii și buget. Relaxarea fiscală, urmată de o majorare substanțială a cheltuielilor, a...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / O (nouă) revoluție fiscală? În ce scop?

Gabriel Biris

Recent au apărut în piață două proiecte ale guvernului PSD-ALDE: Introducerea unui nou concept, impozitul pe gospodărie, concept care ar urma să schimbe din...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / De ce este normal ca o țară ca România să importe mai mult decât exportă

Aurelian Dochia

Mi-a atras atenția o analiză publicată de cursdeguvernare.ro (aici) care trece în revistă structura comerțului exterior românesc și deplânge faptul că țara noastră înregistrează...Citeste mai departe »

Care e treaba cu disputa privind banii din pilonul II

Marin Pana

Aproape 7 milioane de români au acumulat până acum circa 7 miliarde de lei în cadrul aşa-numitului pilon II al sistemului de pensii, respectiv...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Zona euro – iluzii europene, iluzii românești

Radu Crăciun

Privind in trecut, inca refuz sa cred ca un proiect de complexitatea zonei euro a fost demarat ca un proiect politic. Adica, un proiect...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Start-up nation: un mare viciu de construcție

Andreea Paul

Cel mai mare viciu de construcție al programului START-UP NATION este acordarea fondurilor de la stat antreprenorilor debutanți în proporție de 100%, fără contribuții...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Problema (mare, foarte mare) a Serviciilor secrete: Rezolvați-o odată!

Cristian Grosu

Problema Serviciilor secrete în România Nu ține doar de drepturile omului – așa cum știm/credem că se petrece în democrațiile consolidate, ci e una...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Trump-Merkel: O întâlnire transatlantică ratată şi o ridicolă „factură” a unei „datorii” care schimbă paradigma de securitate a Europei

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Zilele trecute, întâlnirea şefilor executivelor din cele mai importante două puteri ale lumii occidentale, Statele Unite şi Germania, ne-a lăsat un gust...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Din miezul noii faze istorice a (de)capitalizării României: Fenomenul ”Cocotierul” și efectul ”Bombonica”

Cristian Grosu

La ora la care scriu aceste rânduri, sistemul judiciar din România tocmai turnează încă un episod penibil, dintr-un șir tot mai lung de episoade...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Țoapele și viermii: Scandalul de la Podul Constanța și gradul său de multiplicare

E o problemă pe care o ignorăm zilnic: cea de atitudine. În business, în relația cu administrația, în viața de zi cu zi. Până...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română