Victor Ciorbea – ales Avocat al Poporului

de Sorin Negoiţă | 15.4.2014 .

Victor Ciorbea a fost votat de Parlament, marţi, în funcţia de Avocat al Poporului, cu 306 de voturi “pentru”, într-o şedinţă de plen la care au refuzat să participe aleşii PNL, PDL şi PPDD.

Pentru a ocupa această poziţie, Victor Ciorbea a renunţat la cea de membru neexecutiv în Consiliul Autorităţii pentru Supraveghere Financiară (ASF), în care a fost numit cu aproximativ o săptămână în urmă şi pentru care şi-a depus mandatul de senator.

El a fost propus de PSD pentru funcţia de Avocat al Poporului.

După vot, Victor Ciorbea a declarat că va depune jurământul numai după ce îşi va clarifica toate problemele legate de incompatibilităţi: „Pentru a nu da prilejul cuiva să spună că există cea mai mică posibilitate de interpretare, voi depune jurământul și îmi voi începe efectiv mandatul după ce voi lichida absolut orice posibilitate de interpretare. Asta înseamnă circa o săptămână, maximum 10 zile. Sunt într-o fundație, în conducerea ei, în conducerea unei asociații, adică niște mărunțișuri. Evident că sunt avocat, trebuie să mă suspend din avocatură. Toate aceste demersuri vreau să le fac înainte de depunerea jurământului pentru a fi cu toate la zi”, a explicat Victor Ciorbea.

În primul rând, el trebuie să demisioneze din PNL, o chestiune strict tehnică, după cum explica el, mai ales că partidul nu a participat la votarea sa.

Senatorul Ciorbea, fost premier al României (decembrie 1996 – martie 1998) şi primar al Bucureştiului (iunie 1996 – decembrie 1996), precum şi lider al confederaţiei sindicale CNSLR (din 1990), preia astfel una dintre cele mai importante poziţii într-o societate democratică.

Înainte de a se înscrie în PNL, Victor Ciorbea a fost membru şi chiar preşedinte al PNŢCD.

Avocatul Poporului, o instituţie – cheie

Instituţia Avocatul Poporului este esenţială în mecanismul constituţional de protecţie a drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale persoanelor fizice. Ea prezintă şi o miză politică uriaşă, întrucât este singura instituţie care poate ataca la Curtea Constituţională o ordonanţă, simplă sau de urgenţă.

Funcţia ocupată de Victor Ciorbea a rămas vacantă în luna decembrie anul trecut, când Crișu Anastasiu a demisionat din motive personale.

Anastasiu Crișu a fost votat pe 22 ianuarie 2013, de plenul reunit al Parlamentului, preluând mandatul eliberat în urma scandalului politic din vara lui 2012, când președintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso, s-a implicat în rezolvarea conflictului izbucnit între Guvernul de coaliție al USL și președintele Traian Băsescu.

Pe 3 iulie 2012, Gheorghe Iancu, numit de PDL, a fost revocat din funcție pentru a fi numit Valer Dorneanu.

Printre cele 11 puncte pe care Jose Manuel Barroso i le-a fixat în 2012 premierului Victor Ponta, figura și alegerea unui Avocat al Poporului care ”să se bucure de susținerea tuturor partidelor”.

După o perioadă de interimat a lui Valer Dorneanu, Parlamentul l-a ales pe Anastasiu Crișu, propus de PNL, care a fost puțin vizibil în spațiul public, până în urmă cu o lună.

După ce președintele Traian Băsescu i-a reproșat, în noiembrie, că nu se implică în cazul modificărilor la Codul insolvenței (Avocatul Poporului având această posibilitate), Anastasiu Crișu a sesizat Curtea Constituțională, care a și decis ulterior că ordonanța de urgență prin care s-au operat intervențiile era ilegală.

Obligat de CCR, Guvernul a trebuit să reformuleze textul actului, care în cele din urmă a fost trimis Parlamentului, spre dezbatere și aprobare, dar sub formă de lege.

IPP acuză numirea unui politician în poziţia de Avocat al Poporului

Institutul de Politici Publice (IPP) anunţă că va semnala în străinătate situaţia şi va cere dezafilierea Avocatului Poporului din orice rețea internațională.

În opinia IPP, chiar dacă în Constituţie nu apare o precizare în acest sens, funcţia de Avocat al Poporului ar trebui ocupată de o persoană neafiliată politic.

“Numirea în această funcție a unei persoane cunoscută pentru pozițiile partizane virulente, fost președinte de partid, prim ministru politic și, până recent, senator PNL, reprezintă o ignorare brutală a acestei condiții minimale pentru funcționarea eficientă a instituției”, spune IPP.

Institutul reaminteşte promisiunea făcută de premierul Victor Ponta după criza politică din vara anului 2012, când acesta spunea într-un interviu acordat Der Spiegel: ”Dorim să îndeplinim cerința Bruxellului de a numi un avocat al poporului independent politic care să monitorizeze instituțiile noastre democratice.”

Publicat la data de 15.4.2014 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Adrian N Ionescu

Bugetul Apărării 2017: România își scade cheltuielile pentru Apărare la 1,35% din PIB și le suplimentează printr-un ”deficit amânat”: creditele de angajament

Ministerul Apărării Naţionale (MApN) urmează să primească 11,022 miliarde de lei, cu 2,21% mai puțin decât în execuția preliminată pe 2016, potrivit proiectului publicat luni...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Bugetul Sănătății: alocarea suplimentară – înghițită de transferurile pentru plata CASS pentru pensionari

Bugetul alocat Ministerului Sănătății în 2017 crește aparent cu 5,98% față de execuția preliminată pentru 2016, până la 7,740 miliarde de lei, potrivit proiectului...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Record istoric de subvenție la TVR: Bugetul televiziunii, mai mare decât bugetul Culturii. Cauzele – plata datoriilor și eliminarea taxei radio-tv

Bugetul Societății Române de Televiziune pentru 2017 crește spectaculos și ajunge la aproape un miliard de lei, un total record pentru această instituție împovărată...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Romanian Business Leaders: Deciziile din ultimele săptămâni ale Guvernului au consecințe negative pentru sute de mii de firme

Antreprenorii şi şefii de companiilor membri ai Fundaţiei Romanian Business Leaders (RBL) atrag atenția că, deși programul economic al Guvernului „este unul optimist, plin...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

DOCUMENT /Bugetul asigurărilor sociale de stat – 4,5 miliarde de euro deficit record la pensii (2,45% din PIB)

Bugetul asigurărilor sociale, pe care Ministerul Finanțelor l-a pus luni în dezbatere publică, este similar celui elaborat de Guvernul Dacian Cioloș pentru 2016 –...Citeste mai departe »
Valute 234:
4.4973 lei
4.1880 lei
5.2215 lei

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Inaugurarea erei Trump: un discurs pentru neliniștea noastră. S-ar bate oare acest președinte pentru noi?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: 20 ianuarie 2017. S-a intrat oficial în era Trump, deschisă de votul americanilor din 8 noiembrie 2016 și făcută posibilă de un...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / De capul nostru sau cu un frate mai mare ?

Radu Crăciun

Stiti, acela de la care poti acumula experienta de viata mult mai repede decat a facut-o el, evitand greselile lui. Acela care te ia...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Mocirla statului de drept și inflexiunea istorică: Justiția, de la prestări Servicii la servicii Anticorupție

Cristian Grosu

Azi, în ianuarie 2017, România se află într-un nou – și foarte mare, poate cel mai mare – impas, care-i afectează atât funcționarea pe...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Brexit, Frexit, Grexit, Nexit. Mai poate fi oprită dezintegrarea europeană?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Geert Wilders şi Partidul Libertăţii din Olanda (PVV), de extremă dreapta, vor câştiga alegerile generale din 15 martie a.c. (greu de crezut...Citeste mai departe »

Îndatorarea României cu încă 24-30 miliarde de euro în următorii 4 ani se joacă chiar acum

Cristian Tudorescu

Mediul economic asteapta cifrele de buget pe 2017 si estimarile de crestere economica pe care se bazeaza Guvernul. Cel mai simplu lucru este sa...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Unde ducem (sau unde o duce cine-o duce) legislația fiscală?

Gabriel Biris

Printr-o mișcare fulger, în ședința de guvern de vineri, 6 ianuarie, guvernul a aprobat o ordonanță de urgență (OUG 3/2017) de modificare a Codului...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Următoarea provocare pentru elitele României

Valentin Lazea

Primul deceniu petrecut de România în interiorul Uniunii Europene a fost un succes incontestabil, aşa cum o arată numeroase analize recente. Chiar dacă inegalitatea...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Nivelul sărăciei crește în România “proporțional” cu creșterea instrumentelor de asistență socială

Andreea Paul

Sărăcia extremă și sărăcia relativă, raportată la nivelul mediu de trai românesc, au crescut în România în pofida creșterii economice din ultimele două decenii....Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Guvernul mâinilor stângi și România lui

Cristian Grosu

Există doi nominalizați – care deseară vor deveni, împreună cu toată echipa, miniștri – care Nu au pur și simplu ce căuta în acest...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Criza Uniunii Europene și a ordinii globale: cutremurele din 2016 anunță un tsunami în 2017?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: 2016 a fost deja denumit, în presa internațională, „annus horribilis” pentru Uniunea Europeană, având în epicentrul crizei mult discutatul Brexit din 23...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Reorganizarea securității militare în Europa: alternativa la confruntare

Cristian Diaconescu

La iniţiativa Germaniei, 14 state europene au susţinut o declaraţie prin care solicită acordul Comunităţii Internaţionale privind iniţierea unor discuţii preliminare cu Rusia vizând...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Războiul secolului care ne va defini viitorul

Radu Crăciun

Traim intr-o lume din ce in ce mai complexa, mai agitata, mai instabila si mai impredictibila. In ultima instanta, din ce in ce mai...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Retribuirea în sectorul public: trei anomalii și o soluție

Aurelian Dochia

Retribuirea în sectorul public este una din temele prioritare cvasi-permanente ale agendei politice iar anul 2016 este un exemplu perfect. Guvernul tehnocrat a moștenit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Păcatele strategiilor românești: Un program de guvernare pentru siguranța națională

Cristian Grosu

Cu cele 51 (și cu cea care se pregătește acum, 52) de strategii de dezvoltare a României din ultimul deceniu – toate realizate la...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / Inflația (deflația) și credibilitatea băncilor centrale; de ce s-a recurs la ”relaxare cantitativă”?

Daniel Daianu

Expectatiille inflationiste au un rol major in mersul inflatiei si conduita bancilor centrale. Guvernatorul Bancii Centrale a Irlandei, Philip Lane, afirma ca nu trebuie...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Când lumea merge mult mai repede decât oamenii. De la generația Flower Power la generația Flower Power

Rândurile de mai jos nu sunt despre alegerile din SUA : ele se bizuie, însă, pe acest exemplu și țin de un fir care...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română