Victor Ciorbea – ales Avocat al Poporului

de Sorin Negoiţă | 15.4.2014 .

Victor Ciorbea a fost votat de Parlament, marţi, în funcţia de Avocat al Poporului, cu 306 de voturi “pentru”, într-o şedinţă de plen la care au refuzat să participe aleşii PNL, PDL şi PPDD.

Pentru a ocupa această poziţie, Victor Ciorbea a renunţat la cea de membru neexecutiv în Consiliul Autorităţii pentru Supraveghere Financiară (ASF), în care a fost numit cu aproximativ o săptămână în urmă şi pentru care şi-a depus mandatul de senator.

El a fost propus de PSD pentru funcţia de Avocat al Poporului.

După vot, Victor Ciorbea a declarat că va depune jurământul numai după ce îşi va clarifica toate problemele legate de incompatibilităţi: „Pentru a nu da prilejul cuiva să spună că există cea mai mică posibilitate de interpretare, voi depune jurământul și îmi voi începe efectiv mandatul după ce voi lichida absolut orice posibilitate de interpretare. Asta înseamnă circa o săptămână, maximum 10 zile. Sunt într-o fundație, în conducerea ei, în conducerea unei asociații, adică niște mărunțișuri. Evident că sunt avocat, trebuie să mă suspend din avocatură. Toate aceste demersuri vreau să le fac înainte de depunerea jurământului pentru a fi cu toate la zi”, a explicat Victor Ciorbea.

În primul rând, el trebuie să demisioneze din PNL, o chestiune strict tehnică, după cum explica el, mai ales că partidul nu a participat la votarea sa.

Senatorul Ciorbea, fost premier al României (decembrie 1996 – martie 1998) şi primar al Bucureştiului (iunie 1996 – decembrie 1996), precum şi lider al confederaţiei sindicale CNSLR (din 1990), preia astfel una dintre cele mai importante poziţii într-o societate democratică.

Înainte de a se înscrie în PNL, Victor Ciorbea a fost membru şi chiar preşedinte al PNŢCD.

Avocatul Poporului, o instituţie – cheie

Instituţia Avocatul Poporului este esenţială în mecanismul constituţional de protecţie a drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale persoanelor fizice. Ea prezintă şi o miză politică uriaşă, întrucât este singura instituţie care poate ataca la Curtea Constituţională o ordonanţă, simplă sau de urgenţă.

Funcţia ocupată de Victor Ciorbea a rămas vacantă în luna decembrie anul trecut, când Crișu Anastasiu a demisionat din motive personale.

Anastasiu Crișu a fost votat pe 22 ianuarie 2013, de plenul reunit al Parlamentului, preluând mandatul eliberat în urma scandalului politic din vara lui 2012, când președintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso, s-a implicat în rezolvarea conflictului izbucnit între Guvernul de coaliție al USL și președintele Traian Băsescu.

Pe 3 iulie 2012, Gheorghe Iancu, numit de PDL, a fost revocat din funcție pentru a fi numit Valer Dorneanu.

Printre cele 11 puncte pe care Jose Manuel Barroso i le-a fixat în 2012 premierului Victor Ponta, figura și alegerea unui Avocat al Poporului care ”să se bucure de susținerea tuturor partidelor”.

După o perioadă de interimat a lui Valer Dorneanu, Parlamentul l-a ales pe Anastasiu Crișu, propus de PNL, care a fost puțin vizibil în spațiul public, până în urmă cu o lună.

După ce președintele Traian Băsescu i-a reproșat, în noiembrie, că nu se implică în cazul modificărilor la Codul insolvenței (Avocatul Poporului având această posibilitate), Anastasiu Crișu a sesizat Curtea Constituțională, care a și decis ulterior că ordonanța de urgență prin care s-au operat intervențiile era ilegală.

Obligat de CCR, Guvernul a trebuit să reformuleze textul actului, care în cele din urmă a fost trimis Parlamentului, spre dezbatere și aprobare, dar sub formă de lege.

IPP acuză numirea unui politician în poziţia de Avocat al Poporului

Institutul de Politici Publice (IPP) anunţă că va semnala în străinătate situaţia şi va cere dezafilierea Avocatului Poporului din orice rețea internațională.

În opinia IPP, chiar dacă în Constituţie nu apare o precizare în acest sens, funcţia de Avocat al Poporului ar trebui ocupată de o persoană neafiliată politic.

“Numirea în această funcție a unei persoane cunoscută pentru pozițiile partizane virulente, fost președinte de partid, prim ministru politic și, până recent, senator PNL, reprezintă o ignorare brutală a acestei condiții minimale pentru funcționarea eficientă a instituției”, spune IPP.

Institutul reaminteşte promisiunea făcută de premierul Victor Ponta după criza politică din vara anului 2012, când acesta spunea într-un interviu acordat Der Spiegel: ”Dorim să îndeplinim cerința Bruxellului de a numi un avocat al poporului independent politic care să monitorizeze instituțiile noastre democratice.”

Publicat la data de 15.4.2014 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Vladimir Ionescu

Ministrul Olguța Vasilescu: de la 1 ianuarie 2018 salariile din sistemul public se majorează cu 25%, contribuțiile sociale scad cu 4,5 pp

De la 1 ianuarie, toate salariile bugetarilor vor crește cu 25%, iar contribuțiile sociale se vor diminua cu 4,5 puncte procentuale, a anunțat ministrul...Citeste mai departe »

Razvan Diaconu

Comisia Europeană pledează pentru schimbarea tipului de relație cu Turcia

Executivul Uniunii Europene a solicitat luni guvernelor UE să ia în considerare schimbarea relațiilor cu Turcia, după ce referendumul în urma căruia președintele Recep...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Eurostat: Deficitul bugetar al României a fost de 3% din PIB, în 2016

Biroul european de statistică Eurostat a calculat deficitul bugetar al Guvernului României la 3,00% din PIB, cu datele bazate pe cifrele raportate de statele...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

Cele mai importante 5 universități din România avertizează: Există derapaje cu impact major asupra învățământului superior și cercetării

Consorțiul „Universitaria” atrage public atenția asupra unor derapaje cu impact major asupra învățământului superior și cercetării din România și a elaborat o listă de revendicări...Citeste mai departe »

Iulian Soare

Malta propune sancționarea statelor membre cu 60.000 de euro pentru fiecare refugiat respins

Malta, care deţine preşedinţia semestrială a Consiliului Uniunii Europene, propune oferirea unor subvenţii de câte 60.000 de euro, timp de 5 ani, pentru fiecare...Citeste mai departe »
Valute 234:
4.5340 lei
4.1702 lei
5.3492 lei

OPINII & EDITORIAL

Aurelian Dochia / De ce este normal ca o țară ca România să importe mai mult decât exportă

Aurelian Dochia

Mi-a atras atenția o analiză publicată de cursdeguvernare.ro (aici) care trece în revistă structura comerțului exterior românesc și deplânge faptul că țara noastră înregistrează...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Macron va fi Preşedintele Franţei, dar transformarea politicii în Europa continuă

Valentin Naumescu

Puncte cheie: În absenţa unei „lebede negre” în următoarele două săptămâni, candidatul pro-european de centru, Emmanuel Macron, va fi ales pe 7 mai Preşedintele...Citeste mai departe »

Care e treaba cu disputa privind banii din pilonul II

Marin Pana

Aproape 7 milioane de români au acumulat până acum circa 7 miliarde de lei în cadrul aşa-numitului pilon II al sistemului de pensii, respectiv...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Cele două Turcii vor intra într-o lungă perioadă conflictuală. Dar este ceva și mai grav

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Rezultatul în sine al referendumului din Turcia nu este surprinzător. Eu m-aș fi așteptat la o diferență chiar mai mare decât 51,4%...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Zona euro – iluzii europene, iluzii românești

Radu Crăciun

Privind in trecut, inca refuz sa cred ca un proiect de complexitatea zonei euro a fost demarat ca un proiect politic. Adica, un proiect...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Start-up nation: un mare viciu de construcție

Andreea Paul

Cel mai mare viciu de construcție al programului START-UP NATION este acordarea fondurilor de la stat antreprenorilor debutanți în proporție de 100%, fără contribuții...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Problema (mare, foarte mare) a Serviciilor secrete: Rezolvați-o odată!

Cristian Grosu

Problema Serviciilor secrete în România Nu ține doar de drepturile omului – așa cum știm/credem că se petrece în democrațiile consolidate, ci e una...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Trump-Merkel: O întâlnire transatlantică ratată şi o ridicolă „factură” a unei „datorii” care schimbă paradigma de securitate a Europei

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Zilele trecute, întâlnirea şefilor executivelor din cele mai importante două puteri ale lumii occidentale, Statele Unite şi Germania, ne-a lăsat un gust...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Din miezul noii faze istorice a (de)capitalizării României: Fenomenul ”Cocotierul” și efectul ”Bombonica”

Cristian Grosu

La ora la care scriu aceste rânduri, sistemul judiciar din România tocmai turnează încă un episod penibil, dintr-un șir tot mai lung de episoade...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Balada elefantului alb: deci, ce facem cu Cioloș

Cristian Grosu

Percepția și studiile noastre arată că cititorii cursdeguvernare.ro se împart în trei : -,antreprenori sau manageri pe toate palierele, care conduc societăți în terenul...Citeste mai departe »

România cu două viteze

Marin Pana

” Preşedintele României s-a poziţionat ferm împotriva ideilor vehiculate în ultimul timp cu privire la o Europă cu mai multe viteze – o Uniune...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Ipocrizia „Europei cu două viteze”. Începe refluxul Occidentului. Rămânem pe uscat?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Ceea ce se discuta de multă vreme ca posibilitate teoretică, înainte chiar de valul extinderii masive spre Est, adică aşa-zisa alternativă a...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Să nu fim naivi, Europa cu mai multe viteze există deja!

Aurelian Dochia

În ultimele zile a produs ceva emoție în rândurile europarlamentarilor români o rezoluție redactată de belgianul Guy Verhofstadt și aprobată cu un scor foarte...Citeste mai departe »

Cristian Tudorescu / Patru întrebări cheie despre Fondul Suveran de investiții. Și întrebările cheie ale contribuabililor

Cristian Tudorescu

Se discută în aceste zile din ce în ce mai intens despre Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții (FDSI) al României, despre necesitatea și...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Sorry, e cam șocant: de ce, realmente, NU se poate fără mită în România

Cristian Grosu

Textul de mai jos e pentru cei dispuși să lase ipocrizia de-o parte. Cine nu poate, să nu se obosească. Știm cu adevărat în...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Marin Pana

Ai murit? N-ai terminat. Pentru noi rămân peripețiile înmormântării și lichidării conturilor

Deşi obişnuit la job cu problemele macro, inevitabil apar în viaţă momente micro. Cum ar fi un deces. Prilej cu care organizarea românească apare...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română