luni

22 aprilie, 2024

10 ianuarie, 2016

consumVeniturile medii ale unei gospodării au ajuns în trimestrul al treilea din 2015 la 2.713 lei, în creștere cu 8,7% față de aceeași perioadă a anului anterior.

Pe de altă parte, cheltuielile făcute în medie de o gospodărie din România au crescut într-un ritm mai puțin accentuat, respectiv cu 2,8%, de la 2.285 de lei în iulie-septembrie 2014 la 2.351 de lei în iulie-septembrie 2015, reiese din datele publicate vineri de Institutul Național de Statistică (INS).

În structura cheltuielilor se poate observa o nouă creștere a ponderii cheltuielilor legate de taxe, impozite și contribuții, de la 16,6% în T3 din 2014, respectiv 379,3 lei, la 19,6% în trimestrul al treilea din anul trecut, echivalentul a circa 460 de lei.


Ponderea cheltuielilor de consum a înregistrat la rândul său o ușoară creștere, de la 71,1% în 2014 la 72% anul trecut.

Cea mai mare parte a cheltuielilor de consum sunt destinate produselor alimentare și băuturilor nealcoolice. Ponderea acestor cheltuieli a scăzut în totalul cheltuielilor de consum, de la 39,2% la 37,6%, cel mai probabil și ca urmare a reducerii TVA la 9% pe tot lanțul alimentar.

Pe de altă parte, facturile au ”cântărit” mai greu în totalul cheltuielilor de consum (16,6% față de 16%).

Din datele Statisticii mai reiese că o parte din economiile făcute la alimente au fost direcționate către achiziția de băuturi alcoolice (8,1% față de 7,7%), de îmbrăcăminte și încălțăminte (6% față de 5,4%) sau de mobilier (4,3%, față de 4,2%). Ponderea cheltuielilor legate de transport a scăzut în trimestrul al treilea din 2015 față de perioada similară a anului precedent (de la 6,1% la 5,9%), probabil ș ca urmare a reducerii costului carburanților pe fondul crizei petrolului.

Consumul, la cote înalte


În luna noiembrie 2015, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul a crescut cu 2,5% față de luna precedentă și cu 13% față de luna corespunzătoare a anului trecut, reiese din datele publicate joi de INS.

Analiștii ING notează că deși componenta produselor alimentare este principalul ”motor” al acestei creșteri, fenomenul ”Black Friday” a sprijinit semnificativ evoluția comerțului din noiembrie.

”Vânzările online s-au dublat în noiembrie comparativ cu octombrie (și au crescut cu circa 38% față de anul precedent) semnalând o acomodare a consumatorului român cu evenimentul Black Friday care a fost introdus la nivel local în urmă cu câțiva ani”, se arată într-un raport publicat de ING vineri.

Evoluția din noiembrie a volumului cifrei de afaceri din comerț va avea un impact pozitiv asupra creșterii economice din ultimul trimestru al anului trecut, având în vedere că principala sursă de creștere este consumul. Pe de altă parte, dimensiunea relaxării fiscale ar putea duce la supraîncălzirea economiei.

”Indicatorul comerțului cu amănuntul (un index de volum deoarece nu ia în considerare prețurile de consum) este la cel mai ridicat nivel din 2000. Această evoluție avea loc înainte de impulsul suplimentar al reducerii cotei generale de TVA cu 4 puncte procentuale începând din ianuarie 2016 și sugerează un stimul fiscal nenecesar sau cel puțin greșit canalizat, ceea ce crește riscurile unei supraîncălziri a economiei pe termen mediu”, se mai arată în raport.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Acest text se adresează în primul rând tinerilor, adică celor

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: