Deciziile summitului NATO: aprofundarea parteneriatelor la Marea Neagră și Baltică, ajutor pentru Ucraina și Georgia, sprijin pentru Moldova, apărare împotriva amenințărilor hibride, sprijin pentru Coaliția anti-ISIS

de Victor Bratu | 9.7.2016 .

nato varsoviaȘefii de state și de guverne participanți la reuniunea Consiliului NATO de la Varșovia au emis la finalul lucrărilor o declarație care conține toate măsurile şi acţiunile care se vor lua în viitorul apropiat  pentru pregătirea Alianţei de a face faţă provocărilor, indiferent dacă vin de la Sud sau Est.

O declarație în 13 puncte, cu câteva elemente foarte clare :

  • Decizia de sporire a prezenței la granița de Est a NATO, cu menținerea unui echilibru: 4 batalioane dislocate în nord-est și cu brigada multinațională în sud-est.
  • Aprofundarea parteneriatelor din regiunile Mării Negre, Mării Baltice și din Balcanii de Vest.
  • În lipsa unei perspective clare, deocamdată, pentru aderare, suport suplimentar furnizat Ucrainei și Georgiei și continuarea sprijinului acordat Republicii Moldova.
  • Contribuție efectivă la rezolvarea crizei migrației din Marea Egee și suport suplimentar eforturilor internaționale care se desfășoară în Marea Mediterană.
  • NATO va spori formarea și consolidarea capacităților pentru Iraq iar flota aeriană NATO AWACS va fi la dispoziția Coaliției ce luptă în Orientul Mijlociu împotriva Statului Islamic.

Și un mesaj foarte clar adresat Rusiei: ”Continuăm să credem într-o relație constructivă cu Rusia, atunci când acțiunile acesteia o vor face posibilă.”

Textul complet al declarației :

(sublinierile aparțin redacției, textul postat pe pagina oficială NATO suferă modificări):

1. Astăzi, națiunile noastre se confruntă cu un număr nemaiîntâlnit de provocări de securitate care includ terorismul care a lovit puternic în multe dintre țările noastre; acțiunile Rusiei, în special în Ucraina, care subminează ordinea bazată pe reguli din Europa; și instabilitatea din Orientul Mijlociu și din Nordul Africii. Suntem uniți și acționăm uniți pentru a asigura apărarea teritoriului, populației și valorilor comune. Uniți prin legături transatlantice durabile și de angajamentul față de democrație, libertate individuală, drepturile omului și domnia legii, NATO va continua să depună eforturi pentru asigurarea păcii, securității și stabilității în întreaga zonă Transatlantică, în concordanță cu principiile Cartei Națiunilor Unite.

2. Datorită deciziilor pe care le luăm aici, la Varșovia, decizii explicate în detaliu în comunicatul nostru, NATO va fi mai puternică în apărare și în descurajare și va face mai multe pentru a proiecta stabilitate dincolo de frontierele noastre.

3. Apărarea colectivă rămâne responsabilitatea fundamentală a NATO. Descurajarea și apărarea noastră se bazează pe un mix adecvat de capabilități nucleare, convenționale și anti-rachetă. Am îmbunătățit deja viteza de reacție și capabilitățile NATO, iar bugetele de apărare ale Aliaților încep să crească potrivit angajamentelor asumate în Țara Galilor.

4. Facem acum pași suplimentari pentru a întări capacitățile de descurajare și de apărare împotriva amenințărilor apărute din orice direcție. Implementând Readiness Action plan decis în Țara Galilor, vom spori prezența forțelor noastre în partea de Est a Alianței. Creștem capacitatea de apărare și de rezistență în fața atacurilor cibernetice și a amenințărilor hibride. Și accelerăm capacitatea de apărare împotriva atacurilor balistice provenite din afara zonei Euro-Atlantice.

5. Toate acestea sunt măsuri defensive, proporționale, transparente și în deplin acord cu legislația Alianței și cu angajamentele politice, care demonstrează respect pentru cadrul legal european al arhitecturii de securitate. Rămânem angajați principiilor de control al armamentului, dezarmare și neproliferare.

6.NATO nu reprezintă o amenințare pentru nicio altă țară. În acest spirit, rămânem pregătiți pentru un dialog semnificativ cu Rusia, căreia să îi comunicăm clar poziția noastră, și, ca primă prioritate, dorim să minimalizăm riscurile unor incidente militare, inclusiv prin transparență reciprocă. Continuăm să credem într-o relație constructivă cu Rusia, atunci când acțiunile Rusiei o vor face posibilă.

7. Dacă vecinii noștri sunt mai stabili, noi suntem mai în siguranță. Această abordare este cu atât mai relevantă astăzi, în lumina arcului de instabilitate de lângă granițele noastre. Suntem uniți și solidari împotriva terorismului, care reprezintă o o amenințare directă și imediată la adresa națiunilor noastre și a comunității internaționale. Suntem gata să facem mai mult pentru ca partenerii noștri să fie mai în siguranță, să fie apărați împotriva terorismului și să devină mai rezistenți la atacuri.

8. În acest sens, NATO va intensifica dialogul politic și cooperarea practică cu partenerii din Orientul Mijlociu și Africa de Nord. NATO va spori formarea și consolidarea capacităților pentru Iraq iar flota aeriană NATO AWACS va fi la dispoziția Coaliției ce luptă împotriva Statului Islamic. NATO va contribui efectiv la rezolvarea crizei migrației din Marea Egee și este gata să acorde suport suplimentar eforturilor internaționale care se desfășoară în Marea Mediterană, cu măsuri complementare și cu măsuri de cooperare cu Uniunea Europeană. Și vom continua să acordăm ajutor Afghanistanului, un partener în fața căruia am asumat angajamente pe termen lung.

9. Credem într-o Europă unitară, liberă și în pace. NATO va asigura suport suplimentar Ucrainei și Georgiei și va continua să sprijine Republica Moldova. Vom aprofunda angajamentele noastre cu partenerii din regiunile Mării Negre și Mării Baltice și din Balcanii de Vest. Păstrăm de aemenea operațiunea noastă importantă din Kosovo.

10. Parteneriatul strategic dintre NATO și UE este din ce în ce mai esențial pentru securitatea statelor noastre și a zonei Euro-Atlantice. Accelerăm din acest motiv cooperarea NATO-UE pentru apărare împotriva amenințărilor hibride, prin operațiuni în Mediterană și ajutând partenerii să își asigure propria securitate.

11.Rămânem consecvenți politicii de ”uși deschise”, care a contibuit la întărirea Alianței și a securității Euro-Atlantice. Așteptăm cu nerăbdare să urmăm bun venit în comunitatea noastră de valori a celui mai nou membru, Muntenegru.

12.Plătim tribut bravilor bărbați și femei în uniformă care servesc sau au servit sub comanda NATO. Datorăm solemnă recunoștință acelora care și-au pierdut viața sau au fost răniți în timp ce protejau securitatea nostră.

13. Alianța noastră se confruntă cu provocări complexe și în evoluție de securitate. NATO va continua să evalueze schimbările din mediul de securitate și va continua să se adapteze pentru a își juca rolul esențial, care se bazează pe puternicele legături transatlantice care unesc statele noastre.

(Descărcați AICI varianta finală a Declarației)

Publicat la data de 9.7.2016 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Vladimir Ionescu

Masterplanul Investițiilor în Turism: Proiectele de interes național și cele cu miză locală. Obiectivele: vagi și necuantificate

Masterplanul Investițiilor în Turism, aprobat vineri de Cabinetul Mihai Tudose, conține 29 de proiecte de importanță locală și trei de interes național, toate urmând...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Fondul Suveran de Investiții poate amâna trecerea României de la statutul de piață periferică la cel de piață emergentă

Proiectul legii de înființare a Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții (FSDI) prevede exceptarea acestuia de la aplicarea legilor accelerării privatizării, care includeau și metoda...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Războiul juntei militare cu pensiile României: Un fenomen infracțional care contaminează echitatea socială. Pensiile din junta militară, urmate de angajările de a doua zi

Instituțiile militarizate, (MAI, MApN, SRI, SIE STS etc.) se confruntă de câteva luni cu un val impresionant de pensionări, după ce s-a aflat din...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Aventura unui stat ultrapolitizat cu Fondul suveran de investiții: FSDI – sub lupa economiștilor

Proiectele disponibile ale actelor de înființare a Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii (FSDI) nu precizează strategia, obiectivele, mecanismele de managament şi nici modul de control...Citeste mai departe »

Claudiu Vrînceanu

Internaționalizarea afacerilor românești: Lecția poloneză și analiza comparativă a regiunii

Firmele trebuie să treacă granița în mod direct dacă economia României își propune să devină o forță regională, iar impactul investițiilor românești în străinătate...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Momentul ”exploziei” din Asia se apropie: Este posibilă schimbarea regimului din Coreea de Nord?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Problema nord-coreeană nu este, desigur, nouă. Amenințarea confruntării militare în Peninsula Coreeană persistă, cu fluctuațiile cunoscute de la un deceniu la altul,...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română