Deciziile summitului NATO: aprofundarea parteneriatelor la Marea Neagră și Baltică, ajutor pentru Ucraina și Georgia, sprijin pentru Moldova, apărare împotriva amenințărilor hibride, sprijin pentru Coaliția anti-ISIS

de Victor Bratu | 9.7.2016 .

nato varsoviaȘefii de state și de guverne participanți la reuniunea Consiliului NATO de la Varșovia au emis la finalul lucrărilor o declarație care conține toate măsurile şi acţiunile care se vor lua în viitorul apropiat  pentru pregătirea Alianţei de a face faţă provocărilor, indiferent dacă vin de la Sud sau Est.

O declarație în 13 puncte, cu câteva elemente foarte clare :

  • Decizia de sporire a prezenței la granița de Est a NATO, cu menținerea unui echilibru: 4 batalioane dislocate în nord-est și cu brigada multinațională în sud-est.
  • Aprofundarea parteneriatelor din regiunile Mării Negre, Mării Baltice și din Balcanii de Vest.
  • În lipsa unei perspective clare, deocamdată, pentru aderare, suport suplimentar furnizat Ucrainei și Georgiei și continuarea sprijinului acordat Republicii Moldova.
  • Contribuție efectivă la rezolvarea crizei migrației din Marea Egee și suport suplimentar eforturilor internaționale care se desfășoară în Marea Mediterană.
  • NATO va spori formarea și consolidarea capacităților pentru Iraq iar flota aeriană NATO AWACS va fi la dispoziția Coaliției ce luptă în Orientul Mijlociu împotriva Statului Islamic.

Și un mesaj foarte clar adresat Rusiei: ”Continuăm să credem într-o relație constructivă cu Rusia, atunci când acțiunile acesteia o vor face posibilă.”

Textul complet al declarației :

(sublinierile aparțin redacției, textul postat pe pagina oficială NATO suferă modificări):

1. Astăzi, națiunile noastre se confruntă cu un număr nemaiîntâlnit de provocări de securitate care includ terorismul care a lovit puternic în multe dintre țările noastre; acțiunile Rusiei, în special în Ucraina, care subminează ordinea bazată pe reguli din Europa; și instabilitatea din Orientul Mijlociu și din Nordul Africii. Suntem uniți și acționăm uniți pentru a asigura apărarea teritoriului, populației și valorilor comune. Uniți prin legături transatlantice durabile și de angajamentul față de democrație, libertate individuală, drepturile omului și domnia legii, NATO va continua să depună eforturi pentru asigurarea păcii, securității și stabilității în întreaga zonă Transatlantică, în concordanță cu principiile Cartei Națiunilor Unite.

2. Datorită deciziilor pe care le luăm aici, la Varșovia, decizii explicate în detaliu în comunicatul nostru, NATO va fi mai puternică în apărare și în descurajare și va face mai multe pentru a proiecta stabilitate dincolo de frontierele noastre.

3. Apărarea colectivă rămâne responsabilitatea fundamentală a NATO. Descurajarea și apărarea noastră se bazează pe un mix adecvat de capabilități nucleare, convenționale și anti-rachetă. Am îmbunătățit deja viteza de reacție și capabilitățile NATO, iar bugetele de apărare ale Aliaților încep să crească potrivit angajamentelor asumate în Țara Galilor.

4. Facem acum pași suplimentari pentru a întări capacitățile de descurajare și de apărare împotriva amenințărilor apărute din orice direcție. Implementând Readiness Action plan decis în Țara Galilor, vom spori prezența forțelor noastre în partea de Est a Alianței. Creștem capacitatea de apărare și de rezistență în fața atacurilor cibernetice și a amenințărilor hibride. Și accelerăm capacitatea de apărare împotriva atacurilor balistice provenite din afara zonei Euro-Atlantice.

5. Toate acestea sunt măsuri defensive, proporționale, transparente și în deplin acord cu legislația Alianței și cu angajamentele politice, care demonstrează respect pentru cadrul legal european al arhitecturii de securitate. Rămânem angajați principiilor de control al armamentului, dezarmare și neproliferare.

6.NATO nu reprezintă o amenințare pentru nicio altă țară. În acest spirit, rămânem pregătiți pentru un dialog semnificativ cu Rusia, căreia să îi comunicăm clar poziția noastră, și, ca primă prioritate, dorim să minimalizăm riscurile unor incidente militare, inclusiv prin transparență reciprocă. Continuăm să credem într-o relație constructivă cu Rusia, atunci când acțiunile Rusiei o vor face posibilă.

7. Dacă vecinii noștri sunt mai stabili, noi suntem mai în siguranță. Această abordare este cu atât mai relevantă astăzi, în lumina arcului de instabilitate de lângă granițele noastre. Suntem uniți și solidari împotriva terorismului, care reprezintă o o amenințare directă și imediată la adresa națiunilor noastre și a comunității internaționale. Suntem gata să facem mai mult pentru ca partenerii noștri să fie mai în siguranță, să fie apărați împotriva terorismului și să devină mai rezistenți la atacuri.

8. În acest sens, NATO va intensifica dialogul politic și cooperarea practică cu partenerii din Orientul Mijlociu și Africa de Nord. NATO va spori formarea și consolidarea capacităților pentru Iraq iar flota aeriană NATO AWACS va fi la dispoziția Coaliției ce luptă împotriva Statului Islamic. NATO va contribui efectiv la rezolvarea crizei migrației din Marea Egee și este gata să acorde suport suplimentar eforturilor internaționale care se desfășoară în Marea Mediterană, cu măsuri complementare și cu măsuri de cooperare cu Uniunea Europeană. Și vom continua să acordăm ajutor Afghanistanului, un partener în fața căruia am asumat angajamente pe termen lung.

9. Credem într-o Europă unitară, liberă și în pace. NATO va asigura suport suplimentar Ucrainei și Georgiei și va continua să sprijine Republica Moldova. Vom aprofunda angajamentele noastre cu partenerii din regiunile Mării Negre și Mării Baltice și din Balcanii de Vest. Păstrăm de aemenea operațiunea noastă importantă din Kosovo.

10. Parteneriatul strategic dintre NATO și UE este din ce în ce mai esențial pentru securitatea statelor noastre și a zonei Euro-Atlantice. Accelerăm din acest motiv cooperarea NATO-UE pentru apărare împotriva amenințărilor hibride, prin operațiuni în Mediterană și ajutând partenerii să își asigure propria securitate.

11.Rămânem consecvenți politicii de ”uși deschise”, care a contibuit la întărirea Alianței și a securității Euro-Atlantice. Așteptăm cu nerăbdare să urmăm bun venit în comunitatea noastră de valori a celui mai nou membru, Muntenegru.

12.Plătim tribut bravilor bărbați și femei în uniformă care servesc sau au servit sub comanda NATO. Datorăm solemnă recunoștință acelora care și-au pierdut viața sau au fost răniți în timp ce protejau securitatea nostră.

13. Alianța noastră se confruntă cu provocări complexe și în evoluție de securitate. NATO va continua să evalueze schimbările din mediul de securitate și va continua să se adapteze pentru a își juca rolul esențial, care se bazează pe puternicele legături transatlantice care unesc statele noastre.

(Descărcați AICI varianta finală a Declarației)

Publicat la data de 9.7.2016 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Victor Bratu

Program de guvernare al Cabinetului Grindeanu: măsuri sociale imediate și investiții când se poate

Coaliția PSD-ALDE a depus la Parlament un program de guvernare. Din document transpare intenția actualei puteri de a controla o bună parte din economie...Citeste mai departe »

Victor Bratu

PSD a câștigat alegerile. Vom întâlni (cel puțin) 2.204 români fericiți

Schimbarea majorității parlamentare și schimbarea guvernului, care se produc de regulă o dată la 4 ani, produc efecte majore în administrația centrală și locală,...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Cât de corectă e taxarea în Europa: Numărul înțelegerilor fiscale dintre guverne și corporații a crescut în 2 ani cu 160%. România, menționată la capitolul ”prețuri de transfer”

Numărul înțelegerilor fiscale speciale încheiate de guvernele statelor membre ale UE și companii multinaționale sunt în creștere, în special în Luxemburg și Belgia, în...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

BM: România metropolitană și problemele ei. Deficiențele din ”polii de creștere” împiedică dezvoltarea întregii ţări

Cele opt mari zone metropolitane ale României (Bucureşti, Brașov, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Iași, Ploiești şi Timișoara) concentrează 50% din populaţia României şi 75% din...Citeste mai departe »

Razvan Diaconu

România mare și fracturată: Centenarul Marii Uniri va găsi o țară cu o structură și mai dezechilibrată decât e astăzi

În timp ce programele de guvernare ale partidelor aflate în competiția pentru parlamentare au în centrul scăderi de impozite și taxe după 2 ani...Citeste mai departe »
Valute:
4.5048 lei
4.2225 lei
5.1287 lei

OPINII & EDITORIAL

Cristian Grosu / Mocirla statului de drept și inflexiunea istorică: Justiția, de la prestări Servicii la servicii Anticorupție

Cristian Grosu

Azi, în ianuarie 2017, România se află într-un nou – și foarte mare, poate cel mai mare – impas, care-i afectează atât funcționarea pe...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Brexit, Frexit, Grexit, Nexit. Mai poate fi oprită dezintegrarea europeană?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Geert Wilders şi Partidul Libertăţii din Olanda (PVV), de extremă dreapta, vor câştiga alegerile generale din 15 martie a.c. (greu de crezut...Citeste mai departe »

Îndatorarea României cu încă 24-30 miliarde de euro în următorii 4 ani se joacă chiar acum

Cristian Tudorescu

Mediul economic asteapta cifrele de buget pe 2017 si estimarile de crestere economica pe care se bazeaza Guvernul. Cel mai simplu lucru este sa...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Unde ducem (sau unde o duce cine-o duce) legislația fiscală?

Gabriel Biris

Printr-o mișcare fulger, în ședința de guvern de vineri, 6 ianuarie, guvernul a aprobat o ordonanță de urgență (OUG 3/2017) de modificare a Codului...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Următoarea provocare pentru elitele României

Valentin Lazea

Primul deceniu petrecut de România în interiorul Uniunii Europene a fost un succes incontestabil, aşa cum o arată numeroase analize recente. Chiar dacă inegalitatea...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Nivelul sărăciei crește în România “proporțional” cu creșterea instrumentelor de asistență socială

Andreea Paul

Sărăcia extremă și sărăcia relativă, raportată la nivelul mediu de trai românesc, au crescut în România în pofida creșterii economice din ultimele două decenii....Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Guvernul mâinilor stângi și România lui

Cristian Grosu

Există doi nominalizați – care deseară vor deveni, împreună cu toată echipa, miniștri – care Nu au pur și simplu ce căuta în acest...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Criza Uniunii Europene și a ordinii globale: cutremurele din 2016 anunță un tsunami în 2017?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: 2016 a fost deja denumit, în presa internațională, „annus horribilis” pentru Uniunea Europeană, având în epicentrul crizei mult discutatul Brexit din 23...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Reorganizarea securității militare în Europa: alternativa la confruntare

Cristian Diaconescu

La iniţiativa Germaniei, 14 state europene au susţinut o declaraţie prin care solicită acordul Comunităţii Internaţionale privind iniţierea unor discuţii preliminare cu Rusia vizând...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Războiul secolului care ne va defini viitorul

Radu Crăciun

Traim intr-o lume din ce in ce mai complexa, mai agitata, mai instabila si mai impredictibila. In ultima instanta, din ce in ce mai...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Retribuirea în sectorul public: trei anomalii și o soluție

Aurelian Dochia

Retribuirea în sectorul public este una din temele prioritare cvasi-permanente ale agendei politice iar anul 2016 este un exemplu perfect. Guvernul tehnocrat a moștenit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Păcatele strategiilor românești: Un program de guvernare pentru siguranța națională

Cristian Grosu

Cu cele 51 (și cu cea care se pregătește acum, 52) de strategii de dezvoltare a României din ultimul deceniu – toate realizate la...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / Inflația (deflația) și credibilitatea băncilor centrale; de ce s-a recurs la ”relaxare cantitativă”?

Daniel Daianu

Expectatiille inflationiste au un rol major in mersul inflatiei si conduita bancilor centrale. Guvernatorul Bancii Centrale a Irlandei, Philip Lane, afirma ca nu trebuie...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Problema momentului: cea mai bună situație macroeconomică, la cele mai mari riscuri de instabilitate

Valentin Lazea

O recentă declaraţie a guvernatorului BNR a iscat discuţii aprinse în societate. Domnul Mugur Isărescu afirma că niciodată în ultimii 26 de ani situația...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Momentul zero al fiscalizării: de ce și cum ar trebui să fie

Gabriel Biris

Revin ca și contribuitor al Curs de guvernare după o perioadă de aproape un an. Cele mai multe din articolele mele anterioare erau despre...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Când lumea merge mult mai repede decât oamenii. De la generația Flower Power la generația Flower Power

Rândurile de mai jos nu sunt despre alegerile din SUA : ele se bizuie, însă, pe acest exemplu și țin de un fir care...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română