La obiect

Creşterea exporturilor a depăşit-o pe cea a importurilor. Totuşi, deficitul comercial lunar a atins din nou miliardul de euro

Deficitul comercial pe luna aprilie 2018 a trecut din nou pragul de 1 miliard de euro, deşi, pentru prima dată în acest an, ritmul de… Mai mult

11.06.2018

Analiză

Un (nou) paradox: Datoria publică scade ca pondere în PIB – costul crește, odată cu dobânda la care ne împrumutăm. Observaţii

Deşi datoria externă pe termen mediu şi lung (DETML) a scăzut sistematic în ultimii patru ani prin raportare la PIB, suma plătită pentru această datorie… Mai mult

10.06.2018

La obiect

Familiile cu copii: România în context european

Ceva mai puţin de 35% dintre cele circa 7,5 milioane de familii din România au avut copii în întreţinere anul trecut, potrivit datelor publicate de… Mai mult

07.06.2018

Evenimentul

”Argumentele revocării procurorului se subsumează competenţei discreţionare a ministrului justiţiei”: Motivarea CCR care îl obligă pe președinte să o demită pe Laura Kovesi

Decizia CCR privind refuzul președintelui României de a o revoca pe Laura Codruța Kovesi din funcția de procuror-șef al DNA, la cererea ministrului Justiției, a… Mai mult

07.06.2018

Unde se blochează România în clasamentul modial al competitivității: O citire a datelor WEF

de Marin Pana 7.9.2014

Săptămâna trecută am putut afla (din Raportul dat publicității) că România a urcat de pe locul 76 pe locul 59 in clasamentul competitivitatii economice întocmit pentru 2014-2015 de Forumul Economic Mondial (WEF), plasându-se peste țări ale Uniunii Europene precum Ungaria, Grecia sau Croația, dar mai jos decât Bulgaria, Cipru, Letonia sau Polonia.

Ce nu am aflat este de ce suntem tocmai acolo și ce anume ne trage în jos.

Dacă intrăm în detalii pe cele 12 criterii de bază utilizate în stabilirea acestui clasament și în subcriteriile care le compun, obținem o radiografie surprinzător de exactă a stării în care se găsește societatea românească. Atât în termeni relativi, față de alte țări, cât și la nivel absolut, prin distanța care de separă de reperul maxim ( performanța maximă a unei țări este notată cu 7 iar cea minimă cu nota 1).

(Citiți și: ”Conferință – Competitivitate: Nu mai păcălim pe nimeni cu cota de 16% / Suntem în urma unor state nu doar din UE, ci și din Balcani / Subsistemul de educație al Economiei / Inegalitatea fiscalității”)

Pentru a nu avea pretenții prea mari, ne vom duce (altminteri cu totul arbitrar) la criteriile unde ne situăm sub un prezumtiv inacceptabil loc 100 pe plan mondial.

Iată cum arată topul nerealizărilor ce ne afectează competitivitatea, cu mențiunea că am regrupat ușor criteriile și subcriteriile din motive de logică elementară :

(CLICK PE TABEL PENTRU MĂRIRE)

Observații pe datele din tabel:

1.Cel mai prost stăm la stimulentele acordate prin politica fiscală, atât muncii cât și capitalului, adevărata ”cauză ce stă la baza fundamentului” problemelor economico-sociale ale țării

2.Dezinteresul pentru competență și pentru ameliorarea ei prin pregătire profesională continuă este foarte pronunțat.

3.La nivelul firmelor și instituțiilor conducerea se face defectuos, iar colaborarea pentru atingerea obiectivelor este aproape slabă

4.Relativ palidă este și concurența ce ar trebui să se manifeste teoretic din introducerea relațiilor de piață funcțională. Iar asta cu invocarea unor scuze de bariere sau infrastructură, dar și cu un client puțin preocupat de raportul optim calitate/preț

5.Risipirea banilor publici merge mână în mână cu favoritismele în acordarea lor, de unde nici nu are cum să rezulte decât o eficiență redusă a guvernării

6.Nici corporațiile înregistrate local nu excelează, fiind mai degrabă contaminate de spiritul balcanic decât de a introduce ele un alt mod de lucru

7.Încrederea redusă în politicieni și corupția generalizată se potențează, deloc întâmplător, iar cadrul legal este prea permisiv

8.În fine, dar nu în ultimul rând, perspectiva este sumbră. S-a încetățenit ideea că învățătura, după ce că este în principiu inutilă, chiar poate dăuna tinerei generații.

9.Deși nu figurăm pe locul cel mai de jos în lume la acest capitol, încrederea publică în politicieni apare cu cea mai mică notă din dreptul României.

10.Totuși, cea mai mare notă de coada clasamentului rămâne cea de la ”intensitatea concurenței pe plan local”, ceea ce sugerează că tot dezvoltarea pe calea economiei de piață este soluția.
(Marin Pană)

***
Nota Redacției:
Firma raportoare/colaboratoare a datelor pentru competitivitatea României pentru Forumul Economic Mondial (WEF) este compania SC VBD Alliance Consulting SRL (AICI-LINK) – a  ministrului Bugetului de până acum 2 săptămâni, Dl. Liviu Voinea (AICI-LINK).
cursdeguvernare.ro
consideră această informație ca relevantă și își manifestă speranța că autoritățile nu vor aprecia publicarea ei ca pe un afront la imaginea României în lume.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 7.9.2014

2 comentarii

  1. Caliman Eugen - analist dezvoltare economica
    7.9.2014, 2:49 pm

    Acest “urcus” abrupt de competitivitate economica nationala, in conditiile in care toate datele tehnice, economice, financiare si fiscale nationale s-au inrautatit in ultimii 2 ani, reflecta o clara “minareala” politica…electorala.
    Odata cu politizarea institutionala si inexistenta unor institutii independente care sa realizeze evaluarile, din partea “economistilor de stat” era de asteptat imbunatatirea din condei a oricaror indici economici.
    Probabil ca si atunci cind Romania va ajunge in incapacitate de plata, indicele de competitivitate va urca undeva la 30, ca al unor tari europene nordice…

  2. Protonic
    17.9.2014, 8:19 am

    Exista doua solutii care trebuie aplicate deodata.
    Economia de piata sa fie stimulata prin sistemul de taxare si impozitare iar cea de stat sa fie asezata pe principiul competentei.
    Examenele trebuie date pe sistem grila de intrebari ca sa nu poata sa apara subiectivismul sau favoritismul.
    Sute de subiecte trebuie pregatite inainte de examene iar la incepere se vor extrage cateva. Cei din sala vor alege unul. Este foarte importanta precizarea modului in care se va face selectia altfel totul va fi o simulare.

Lăsați un comentariu


Stiri

Joseph Daul, președinte PPE: Cartelul Plahotniuc-Dodon le-a furat cetățenilor Republicii Moldova ultimul lor drept democratic

Victor Bratu

Partidul Popular European (PPE) este revoltat de decizia de invalidare a mandatului primarului ales în mod democratic la Chișinău, Andrei Năstase. În urma anunțului Judecătoriei… Mai mult

Europa

UE răspunde în oglindă în războiul comercial cu SUA: lista produselor americane suprataxate cu 25%. Îngrijorări ale BCE

Adrian N Ionescu

Comisia Europeană (CE) a decis ca, începând de vineri, o serie de produse americane să fie taxate la vamă cu 25%, valoarea tarifelor ridicându-se la… Mai mult

Stiri

Dan Șova, condamnat definitiv la 3 ani de închisoare cu executare, în Dosarul CET Govora

Vladimir Ionescu

Fostul ministru al Transporturilor Dan Șova (PSD) a fost condamnat de un complet al Înaltei Curți de Casație și Justiție la o pedeapsă de trei ani… Mai mult

Stiri

Refuzul unui loc de muncă anulează dreptul la ajutor social- proiect de lege votat în Camera Deputaților

Razvan Diaconu

Deputaţii au adoptat, miercuri, un proiect de lege prin care dreptul la ajutor social încetează în cazul refuzului unui loc de muncă oferit. Decizia, anunță… Mai mult

Europa

Germania şi Franţa analizează ideea unui fond special de stimulare a reformelor structurale în statele UE

Adrian N Ionescu

Reformele structurale din ţările membre UE ar putea fi încurajate prin înfiinţarea unui fond special, care să ofere acestora stimulente financiare în acest scop, potrivit… Mai mult

Stiri

Consilierul prezidențial Simina Tănăsescu a demisionat. Contextul

Vladimir Ionescu

Simina Tănăsescu (foto), consilier prezidențial pe probleme juridice, a demisionat miercuri, pe fondul controverselor declanșate de o întâlnire pe care a avut-o cu judecătorul CCR Petre Lăzăroiu.… Mai mult

Europa

Infrastructura de transport din România are nevoie de 70 mld. euro – dublu față de resurse

Adrian N Ionescu

Nevoile de investiţii în infrastructura de transport a României depăşesc 70 miliarde de euro, în timp ce resursele disponibile până în 2030 sunt de 36… Mai mult