vineri

19 aprilie, 2024

26 iulie, 2017

Comisia Europeană a anunțat că este gata să declanșeze imediat procedura prevăzută la Art. 7 din Tratatatul UE, dacă Guvernul polonez va începe înlocuirea judecătorilor de la Curtea Supremă sau va exercita presiuni pentru ca aceștia să demisioneze.

De asemenea, anunță un comunicat CE transmis după ședința de miercuri a executivului comunitar, Comisia cere autorităților poloneze să rezolve într-o lună toate recomandările UE emise în cadrul Mecanismului de evaluare a statului de drept.

Reamintim că acest mecanism recent al Uniunii a fost declanșat pentru prima oară în cazul Poloniei, din cauza unor legi prin care guvernul conservator de la Varșovia a încercat să-și subordoneze presa și Tribunalul Constituțional.

Ulterior, alte modificări legislative privind instanțele au provocat grave îngrijorări liderilor europeni.


Ultimele astfel de intervenții dure în justiție au avut loc săptămâna trecută, când parlamentul polonez (în care partidul de guvernare PiS deține majoritatea) a votat trei reglementări, printre care și reformarea Curții Supreme și a Consiliului Național al Magistraturii.

Conform noii legi privind Curtea Supremă, Guvernul va putea demite și înlocui judecătorii care nu au fost deja numiți de minsitrul Justiției și de către șeful statului.

Legile au fost votate în pofida amplelor proteste de stradă și a avertismentelor liderilor UE, dar președintele Andrzej Duda a refuzat să le promulge pe primele două, acceptând doar ca minsitrul justiției să numească judecătorii de la instanțele inferioare.

“Ca președinte, nu simt că această lege (cea privind Curtea Supremă – n. red.) va întări sentimentul de justiție în societate. Aceste legi trebuie să fie rectificate”, a declarat șeful statului într-o declarație televizată.

Ce înseamnă declanșarea Articolului 7 din Tratat


Articolul 7 din Tratatul Uniunii Europene nu a mai fost invocat niciodată şi prevede suspendarea drepturilor de vot ale unui stat membru în Consiliul European.

A fost introdus abia în 2007, în Tratatatul de la Lisabona, după ce, în 2000, partidul extremist de dreapta Freedom Party a ajuns la guvernare, iar UE a constatat că nu are nicio posibilitate de a sancționa un stat membru în cazul unor încălcări grave și persistente ale valorilor comunitare fundamentale.

Ulterior, acționarea Art. 7 s-a mai discutat (au propus eurodeputații) și în cazul Ungariei și chiar al România (după ce USL a schimbat legi și a încercat să-și subordoneze CCR, în timpul încercării de demitere a preșeidntelui, în 2012).

Articolul 7

(1)        La propunerea motivată a unei treimi din statele membre, a Parlamentului European sau a Comisiei Europene şi cu aprobarea Parlamentului European, Consiliul, hotărând cu o majoritate de patru cincimi din membrii săi, poate să constate existenţa unui risc clar de încălcare gravă a valorilor prevăzute la articolul 2, de către un stat membru. Înainte de a proceda la această constatare, Consiliul audiază statul membru în cauză şi îi poate adresa recomandări, hotărând după aceeaşi procedură.

Consiliul verifică cu regularitate dacă motivele care au condus la această constatare rămân valabile.

(2)        Consiliul European, hotărând în unanimitate la propunerea unei treimi din statele membre sau a Comisiei Europene şi cu aprobarea Parlamentului European, poate să constate existenţa unei încălcări grave şi persistente a valorilor prevăzute la articolul 2, de către un stat membru, după ce a invitat acel stat membru să-şi prezinte observaţiile.

(3)        În cazul în care a fost făcută constatarea menţionată la alineatul (2), Consiliul, hotărând cu majoritate calificată, poate decide să suspende anumite drepturi care îi revin statului membru în cauză în urma aplicării tratatelor, inclusiv dreptul de vot în Consiliu al reprezentantului guvernului acelui stat membru. Procedând în acest fel, Consiliul ţine seama de eventualele consecinţe ale unei astfel de suspendări asupra drepturilor şi obligaţiilor persoanelor fizice şi juridice.

Obligaţiile care îi revin statului membru în cauză în temeiul tratatelor rămân obligatorii în orice situaţie pentru statul membru respectiv.

(4)        Consiliul, hotărând cu majoritate calificată, poate decide ulterior să modifice sau să revoce măsurile luate în temeiul alineatului (3), ca răspuns la modificarea situaţiei care l-a determinat să impună măsurile respective.

Articolul poate fi activat cu votul a patru cincimi din membrii Consiliului European.

Reacția Varșoviei – „Nu vom accepta nicio formă de șantaj”

Guvernul PiS a reacționat miercuri, la scurt timp după decizia Comisiei. Purtătorul de cuvânt al executivului polonez, Rafal Bochenek, a declarat, citat de The Guardian:

„Nu vom accepta nicio formă de șantaj din partea oficialilor UE, în special un șantaj care nu se bazează pe fapte”, a spus el, potrivit agenției AFP.

„Toate legile elaborate de Parlamentul polonez sunt conforme cu Constituția și normele democratice. Regretăm că (prim-vicepreședintele Comisiei Europene Frans) Timmermans, fără să cunoască proiectele de lege și legislația poloneze, formulează critici nedrepte la adresa Poloniei”, a mai spus oficialul polonez.

O nouă acțiune de infringement

Comisia a mai decis miercuri și o nouă acțiune de infringement împotrova Polonia, deoarce noua legislație introduce vârste de pensionare diferite pentru bărbații și femeile cu funcții de judecător, ceea ce încalcă normele antidiscriminare comunitare.

Prim-vicepreșeidntele Comisiei, Frans Timmermans a declarat, citat în comunicat, că CE va trimite Poloniei o scrisoare de notificare oficială de îndată ce legea în cauză va fi publicată.

Recomandările din cadrul Mecanismului de evaluare a statului de drept

De la declanșarea Mecanismului, Comisia a emis două seturi de recomandări pentru Polonia, în iulie și decembrie 2016. Acestea nu au fost rezolvate până acum, atrage atenția Comisia, și, în plus, autoritățile de la Varșovia au făcut noi pași ce accentuează îngrijorările privind independența judiciară și au crescut amenințarea sistemică la adresa statului de drept din Polonia.

Miercuri au fost trimise patru noi recomandări suplimentare, care acoperă noile reglementări adoptate de polonezi în domeniul justiției, legi care vor submina structural independența sistemului și vor avea un important impact, imediat și negativ, asupra funcționării independente a justiției, mai spune comunicatul.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: