Tema de vacanță: Relația Fisc – mediul de afaceri: 3 grupe de lucru la Finanțe pentru normalizarea relației ANAF – contribuabili

de Victor Bratu | 27.6.2016 .

IMG_20160627_130754Ministrul de Finanțe, Anca Dragu, a acceptat luni ideea constituirii unor grupe de lucru care să pregătească schimbări esențiale în relația Fiscului cu contribuabilii, care se pot concretiza anul acesta. Decizia a venit la cea de-a doua dezbatere privind relația dintre mediul de afaceri și ANAF, inițiată de cursdeguvernare.ro, care a avut la la Parlament, după prima discuție petrecută în urmă cu două săptămâni la ASE București.

Potrivit deciziilor luate luni, vor fi cel puțin 3 grupe de lucru care urmează să pregătească măsuri și modificări legislative în următoarele domenii:

  • Scoaterea din structura ANAF a comisiei pentru soluționarea contestațiilor, care ar urma să treacă la Ministerul de Finanțe
  • Elaborarea unui Cod de conduită al inspectorilor în relația cu contribuabilii
  • Consolidarea instrumentului ”soluție fiscală individuală anticipată”, dereglementarea obligației contribuabilului de a efectua verificări asupra lanțului său de furnizori și instituirea practicii de prim control de îndrumare

Din lista de 3 inițiative, cel mai simplu de realizat este chiar primul: scoaterea comisiei pentru soluționarea contestațiilor din aria de competnțe a ANAF și constituirea ei la nivelul Minitseului, astfel încât să se obțină o soluție obiectivă la contestații înainte ca rezultatele controalelor să ajungă în instanță.

”Și dacă am realiza numai acest lucru în vara asta, tot ar fi un pas uriaș pe calea normalizării relației contribuabilului cu Fiscul”, a fost opinia majoritară exprimată luni.

cursdeguvernare.ro a organizat luni, cu sprijinul Comisiei de Buget-Finanțe a Camerei Deputașilor,  o nouă dezbatere privind relația mediului de afaceri cu ANAF, dezbatere găzduită la Parlament, la care au participat oameni de afaceri și reprezentanți ai organizațiilor acestora, 3 dintre cele 4 mari case de consultanță fiscală, 2 case de avocaturăalături de 6 parlamentari. 

Doar teoretic ”de partea cealaltă a baricadei” au stat ministrul Finanțelor, Anca Dragu și vicepreședintele ANAF Florin Tunaru .

La finalul dezbaterii, în urma intervenției lui Daniel Anghel (PwC), participanții la dezbatere au decis să propună ministrului Anca Dragu constituirea unui al 4-lea grup de lucru, poate cel mai semnificativ ca misiune și ca impact pe termen lung. E vorba de un grup de lucru care să elaboreze o strategie eficientă de luptă împotriva evaziunii fiscale.

Discuțiile au fost moderate de deputații Viorel Ștefan (PSD) și Andreea Paul (PNL) – președintele, respectiv vicepreședintele Comisiei Buget-Finanțe a Camerei Deptaților.

Întrebarea esențială: care sunt adevăratele zone de evaziune, pentru care este sanționat mediul de afaceri onest ?

Premisa constituirii acestui al patrulea grup de lucru a fost construită în timpul dezbaterilor de Dan Bădin (Deloitte), care a deschis seria opiniilor rezervate consultanților fiscali și avocaților.

El a făcut recurs la statisticile europene general acceptate potrivit cărora evaziunea produce pagube de miliarde de euro bugetului de stat. ”Dacă am reuși să colectăm jumătate din suma care se vehiculează, bugetul de stat ar intra pe excedent”, a constatat Dan Bădin.

În condițiile în care această statistică este cunoscută de ani de zile, Dan Bădin a pus câteva întrebări la care așteaptă răspuns: Cunoaște statul care sunt zonele care produc această evaziune? Dacă nu le cunoaște, de ce? Dacă le cunoaște, ce face pentru a le combate?

Mediul de afaceri prezintă relația cu Fiscul

Dezbaterea organizată de cursdeguvernare.ro a încercat să creeze un cadru care să cuprindă toți actorii din piață în care să se schițeze unui set de măsuri de urgență cu ajutorul cărora relația Fiscului cu contribuabilul român să intre în tipare europene: în principiu, să iasă din zona juridică/judiciară și să coopereze.

Discuțiile au fost deschise de mediul de afaceri, care a prezentat ministrului de Finanțe și vicepreședintelui ANAF problemele cu care se confruntă în relația cu inspectorii de fisc – o reeditare scurtă a prezentărilor făcute și pe data de 15 iunie, la prima dezbatere organizată de cursdeguvernare.ro la Academia de Studii Economice.

(Citiți și: Cu Fiscul la Tribunal: Problemele și soluțiile conflictului tot mai dur dintre mediul de afaceri și ANAF)

Cum la dezbaterea de luni a existat o reprezentare mult mai generoasă a mediului de afaceri, firesc și numărul problemelor ridicate a fost mai mare.

Din experiența consultanților fiscali

Dan Bădin (Deloitte) a propus câteva măsuri care răspuns la întrebarea ”Ce facem să nu mai existe conflicte între Fisc și Contribuabili?” Răspunsul stă în următoarele propuneri:

  • Clarificare legislativă
  • Îndrumare legislativă pentru contribuabili și răspunsuri prompte, cuprinzătoare și lămuritoare la solicitări de clarificare
  • Controlul fiscal să plecce de la prezumția de nevinovăție al contribuabilului controlat în paralel cu adoptarea unor măsuri de protecție a inspectorilor de fisc
  • Asigurarea independenței departamentului de soluționare a contestațiilor, departament menit să contribuie semnificativ la scăderea numărului de procese intentate ANAF
  • Înființare de tribunale specializate în spețe economice/fiscale

Daniel Anghel (PwC) a insistat asupra lipsei de răspundere a inspectorilor fiscali și a repetat necesitatea scoaterii Departamentului de contestații de la ANAF. Daniel Anghel insistă: cheia stă în informatizare și în accentul pus pe combaterea evaziunii.

Și Gabriel Sincu (EY) pune accent pe soluția fiscală individuală anticipată. ”În România nu prea funcționează acest sistem, sunt foarte puține soluții emise față de nevoi”, afirmă Sincu, care crede că și acest departament specializat ar trebui trecut în responsabilitatea Ministerului de Finanțe.

Legat de Declarația 394, reprezentantul EY a cerut implementarea corectă. ”Fiscul să știe ce să facă cu declarația asta, să monitorizeze lanțul, să vadă unde dispar banii din TVA”, a explicat Gabriel Sincu sensul noțiunii ”implementare corectă”.

Un alt reprezentant Deloitte, Vlad Boeru, a adăugat pe lista responsabilităților ministerului încă un punct: ”Inspecția disciplinară să iasă de la ANAF!”.

Din tabăra avocaților au venit alte sugestii de modificare legislativă: Dan Dascălu a cerut completarea Codului de procedură fiscală, care nici în varianta revizuită nu explică ”când, unde și cum pot fi atacate măsurile asigurătorii”, iar Ioan Parschiv a solicitat clarificarea suplimentară a procedurilor de soluționare a decontului de TVA în sensul asigurării condițiilor de respectare a termenelor legale: ”Sau prelungim termenele, sau să răspundă cineva pentru nerambursarea în termen”.

Ministrul Anca Dragu: Problemele sunt vechi, le cunosc pe toate

Ministrul de Finanțe, Anca Dragu, a vorbit pentru prima oară după ce a ascultat vreme de 2 ore și jumătate problemele mediului de afaceri și propunerile consultanților fiscali.

”Nu este nimic nou pentru mine, toate problemele ridicate aici sunt fie pe masa mea, fie pe masa ANAF”, a fost remarca sinceră a ministrului, care la rându-i a cerut participanților la discuții să dea dovadă de același grad de sinceritate și să admită că ”s-au făcut progrese în ultima perioadă” în chestiuni care nu au apărut ieri-azi.

Răspunsurile punctuale la probleme semnalate:

  • În legătură cu nemulțumirile legate de Declarațiile 394 și 088, le-am periat deja, mai mult nu se poate. Trebuie să existe și la noi, ca în toate statele membre, un filtru pentru că există o poartă deschisă la resurse publice. Chiar nu plecăm de la premisa că toți sunt evazioniști, și am demonstrat aceasta modificând abordarea inițială- nu se mai ridică automat niciun cod de plătitor de TVA deja atribuit. Dacă avem neclarități, abia atunci cerem clarificări
  • Multă lume a vorbit de abuz, de lipsa de pregătire a inspectorilor, de nerespectarea termenelor legale. Da, se întâmplă. Am început deja să abordăm aceste lucruri, dar schimbările se vor produce pas cu pas, vorbim totuși de o instituție cu peste 20.000 de oameni. Și trebuie să înțelegem și problemele lor, pentru că acestea există, am discutat cu sindicatele ANAF.
  • Legat de profesionalizare, am început stagii de pregătire cu școala de Finanțe, cu ASE, cu Academia. Pe de altă parte, să privim și realitatea: în 2015, au fost emise cam 2 Ordine de președinte pe săptămână, când să le înțeleagă inspectorii, când să le implementeze departamentele IT? Am corectat anomalia, azi aceste OPANAF vor fi contrasemnate de Ministerul de Finanțe. Sper să nu se schimbe practica asta în următorii ani.
  • Știu că sunt probleme în ceea ce privește interpretarea unitară- azi dacă trimiți aceeași întrebare în 10 județe vei primi răspunsuri diferite. Am reluat procedura de centralizare a întrebărilor și a răspunsurilor adresate contribuabililor astfel încât să existe o unitate în interpretare
  • Informatizarea este, întradevăr, principala problemă a ANAF, de aici și numeroase probleme cauzate contribuabililor. Nu cred că eu sunt cea care să răspundă de ce nu s-a făcut nimic până acum în această privință, dar lucrurile se vor schimba în curând: avem proiectul cu Banca Mondială și am ajuns în punctul de achiziție al sistemului informatic.

Propunerile mediului politic: voință s-ar găsi, mai trebuie legislația

Odată cu intervenția ministrului a apărut și tentația dialogului, tonul fiind dat de fostul ministru de Finanțe, azi deputat, Gheorghe Ialomițianu, care a propus actualului ministru și vicepreședintelui ANAF specializarea pe tipuri de controale a inspectorilor ANAF. ”Să facem ca în Olanda, hai să ajutăm ANAF să se reformeze, în sensul specializării celor care vin în control- cel care verifică TVA doar asta să cunoscă. Poate că am avea probleme mai puține”, a sugerat Gheorghe Ialomițianu.

Colegul deputat Viorel Ștefan, președintele comisiei de specialitate din Cameră, a intervenit la rându-i, cerând ca inspectorii ANAF ”să fie și responsabili, dar să se bucure și de protecție”. Și a făcut și câteva mărturisiri în premieră:

  • Când am discutat anul trecut noul Cod fiscal am insistat pe câteva probleme. Când am vorbit de responsabilizarea contribuabilului în verificarea lanțului de furnizori am spus că nu e în regulă și am respins în Comisie. Nu știu ce s-a întâmplat, dar la final am rămas cu ideea asta.
  • Am cerut mai de mult ca OPANAF să fie echivalat cu ordin de ministru. Cred că acest lucru trebuie schimbat total, în sensul că legislația secundară trebuie elaborată prin ordin de ministru, dacă nu chiar de guvern. Îmi pare rău că am renunțat așa ușor și am dat competență unui președinte de ANAF…

Deputatul Andreea Paul a tras linia dezbaterii și a oferit ”lista scurtă” a proiectelor ce pot fi concretizate în această vară.

”Dacă acceptați, haideți să organizăm 3 grupuri de lucru, coordonate de Ministerul de Finanțe, să punem pe masă, în septembrie, soluțiile”, a cerut deputatul Andreea Paul.

Ministrul Anca Dragu a replicat: ”Sunt chiar lucrurile pe care le-am remarcat și eu, toate acestea pot fi discutate iar lucrurile pot fi schimbate. Nu cred însă că trebuie termene fixe- dacă vrem să facem lucruri bune atunci trebuie să avem de la participanți lista de soluții clare pentru fiecare dintre cele 3 grupuri de lucru, cu care sunt de acord. Dacă fiecare își desemnează reprezentanți, dacă sunt propuneri clare, putem să construim până la 1 septembrie soluțiile tehnice. Noi suntem deschiși, oricum nu avem vacanță vara asta…”

Publicat la data de 27.6.2016 .

Un raspuns

  1. Dan L.
    28.6.2016, 4:54 am

    noi suntem foarte buni a constitui grupuri de lucru, dezbateri, tot felul de studii de impact, dar de fapt nu o sa se schimb nimic, ei or sa spuna ca tot cei care fac bani sunt hoti iar noi ii consideram un grup de putori birocrate

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Vladimir Ionescu

Masterplanul Investițiilor în Turism: Proiectele de interes național și cele cu miză locală. Obiectivele: vagi și necuantificate

Masterplanul Investițiilor în Turism, aprobat vineri de Cabinetul Mihai Tudose, conține 29 de proiecte de importanță locală și trei de interes național, toate urmând...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Fondul Suveran de Investiții poate amâna trecerea României de la statutul de piață periferică la cel de piață emergentă

Proiectul legii de înființare a Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții (FSDI) prevede exceptarea acestuia de la aplicarea legilor accelerării privatizării, care includeau și metoda...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Războiul juntei militare cu pensiile României: Un fenomen infracțional care contaminează echitatea socială. Pensiile din junta militară, urmate de angajările de a doua zi

Instituțiile militarizate, (MAI, MApN, SRI, SIE STS etc.) se confruntă de câteva luni cu un val impresionant de pensionări, după ce s-a aflat din...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Aventura unui stat ultrapolitizat cu Fondul suveran de investiții: FSDI – sub lupa economiștilor

Proiectele disponibile ale actelor de înființare a Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii (FSDI) nu precizează strategia, obiectivele, mecanismele de managament şi nici modul de control...Citeste mai departe »

Claudiu Vrînceanu

Internaționalizarea afacerilor românești: Lecția poloneză și analiza comparativă a regiunii

Firmele trebuie să treacă granița în mod direct dacă economia României își propune să devină o forță regională, iar impactul investițiilor românești în străinătate...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Momentul ”exploziei” din Asia se apropie: Este posibilă schimbarea regimului din Coreea de Nord?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Problema nord-coreeană nu este, desigur, nouă. Amenințarea confruntării militare în Peninsula Coreeană persistă, cu fluctuațiile cunoscute de la un deceniu la altul,...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română