Tema de vacanță: Relația Fisc – mediul de afaceri: 3 grupe de lucru la Finanțe pentru normalizarea relației ANAF – contribuabili

de Victor Bratu | 27.6.2016 .

IMG_20160627_130754Ministrul de Finanțe, Anca Dragu, a acceptat luni ideea constituirii unor grupe de lucru care să pregătească schimbări esențiale în relația Fiscului cu contribuabilii, care se pot concretiza anul acesta. Decizia a venit la cea de-a doua dezbatere privind relația dintre mediul de afaceri și ANAF, inițiată de cursdeguvernare.ro, care a avut la la Parlament, după prima discuție petrecută în urmă cu două săptămâni la ASE București.

Potrivit deciziilor luate luni, vor fi cel puțin 3 grupe de lucru care urmează să pregătească măsuri și modificări legislative în următoarele domenii:

  • Scoaterea din structura ANAF a comisiei pentru soluționarea contestațiilor, care ar urma să treacă la Ministerul de Finanțe
  • Elaborarea unui Cod de conduită al inspectorilor în relația cu contribuabilii
  • Consolidarea instrumentului ”soluție fiscală individuală anticipată”, dereglementarea obligației contribuabilului de a efectua verificări asupra lanțului său de furnizori și instituirea practicii de prim control de îndrumare

Din lista de 3 inițiative, cel mai simplu de realizat este chiar primul: scoaterea comisiei pentru soluționarea contestațiilor din aria de competnțe a ANAF și constituirea ei la nivelul Minitseului, astfel încât să se obțină o soluție obiectivă la contestații înainte ca rezultatele controalelor să ajungă în instanță.

”Și dacă am realiza numai acest lucru în vara asta, tot ar fi un pas uriaș pe calea normalizării relației contribuabilului cu Fiscul”, a fost opinia majoritară exprimată luni.

cursdeguvernare.ro a organizat luni, cu sprijinul Comisiei de Buget-Finanțe a Camerei Deputașilor,  o nouă dezbatere privind relația mediului de afaceri cu ANAF, dezbatere găzduită la Parlament, la care au participat oameni de afaceri și reprezentanți ai organizațiilor acestora, 3 dintre cele 4 mari case de consultanță fiscală, 2 case de avocaturăalături de 6 parlamentari. 

Doar teoretic ”de partea cealaltă a baricadei” au stat ministrul Finanțelor, Anca Dragu și vicepreședintele ANAF Florin Tunaru .

La finalul dezbaterii, în urma intervenției lui Daniel Anghel (PwC), participanții la dezbatere au decis să propună ministrului Anca Dragu constituirea unui al 4-lea grup de lucru, poate cel mai semnificativ ca misiune și ca impact pe termen lung. E vorba de un grup de lucru care să elaboreze o strategie eficientă de luptă împotriva evaziunii fiscale.

Discuțiile au fost moderate de deputații Viorel Ștefan (PSD) și Andreea Paul (PNL) – președintele, respectiv vicepreședintele Comisiei Buget-Finanțe a Camerei Deptaților.

Întrebarea esențială: care sunt adevăratele zone de evaziune, pentru care este sanționat mediul de afaceri onest ?

Premisa constituirii acestui al patrulea grup de lucru a fost construită în timpul dezbaterilor de Dan Bădin (Deloitte), care a deschis seria opiniilor rezervate consultanților fiscali și avocaților.

El a făcut recurs la statisticile europene general acceptate potrivit cărora evaziunea produce pagube de miliarde de euro bugetului de stat. ”Dacă am reuși să colectăm jumătate din suma care se vehiculează, bugetul de stat ar intra pe excedent”, a constatat Dan Bădin.

În condițiile în care această statistică este cunoscută de ani de zile, Dan Bădin a pus câteva întrebări la care așteaptă răspuns: Cunoaște statul care sunt zonele care produc această evaziune? Dacă nu le cunoaște, de ce? Dacă le cunoaște, ce face pentru a le combate?

Mediul de afaceri prezintă relația cu Fiscul

Dezbaterea organizată de cursdeguvernare.ro a încercat să creeze un cadru care să cuprindă toți actorii din piață în care să se schițeze unui set de măsuri de urgență cu ajutorul cărora relația Fiscului cu contribuabilul român să intre în tipare europene: în principiu, să iasă din zona juridică/judiciară și să coopereze.

Discuțiile au fost deschise de mediul de afaceri, care a prezentat ministrului de Finanțe și vicepreședintelui ANAF problemele cu care se confruntă în relația cu inspectorii de fisc – o reeditare scurtă a prezentărilor făcute și pe data de 15 iunie, la prima dezbatere organizată de cursdeguvernare.ro la Academia de Studii Economice.

(Citiți și: Cu Fiscul la Tribunal: Problemele și soluțiile conflictului tot mai dur dintre mediul de afaceri și ANAF)

Cum la dezbaterea de luni a existat o reprezentare mult mai generoasă a mediului de afaceri, firesc și numărul problemelor ridicate a fost mai mare.

Din experiența consultanților fiscali

Dan Bădin (Deloitte) a propus câteva măsuri care răspuns la întrebarea ”Ce facem să nu mai existe conflicte între Fisc și Contribuabili?” Răspunsul stă în următoarele propuneri:

  • Clarificare legislativă
  • Îndrumare legislativă pentru contribuabili și răspunsuri prompte, cuprinzătoare și lămuritoare la solicitări de clarificare
  • Controlul fiscal să plecce de la prezumția de nevinovăție al contribuabilului controlat în paralel cu adoptarea unor măsuri de protecție a inspectorilor de fisc
  • Asigurarea independenței departamentului de soluționare a contestațiilor, departament menit să contribuie semnificativ la scăderea numărului de procese intentate ANAF
  • Înființare de tribunale specializate în spețe economice/fiscale

Daniel Anghel (PwC) a insistat asupra lipsei de răspundere a inspectorilor fiscali și a repetat necesitatea scoaterii Departamentului de contestații de la ANAF. Daniel Anghel insistă: cheia stă în informatizare și în accentul pus pe combaterea evaziunii.

Și Gabriel Sincu (EY) pune accent pe soluția fiscală individuală anticipată. ”În România nu prea funcționează acest sistem, sunt foarte puține soluții emise față de nevoi”, afirmă Sincu, care crede că și acest departament specializat ar trebui trecut în responsabilitatea Ministerului de Finanțe.

Legat de Declarația 394, reprezentantul EY a cerut implementarea corectă. ”Fiscul să știe ce să facă cu declarația asta, să monitorizeze lanțul, să vadă unde dispar banii din TVA”, a explicat Gabriel Sincu sensul noțiunii ”implementare corectă”.

Un alt reprezentant Deloitte, Vlad Boeru, a adăugat pe lista responsabilităților ministerului încă un punct: ”Inspecția disciplinară să iasă de la ANAF!”.

Din tabăra avocaților au venit alte sugestii de modificare legislativă: Dan Dascălu a cerut completarea Codului de procedură fiscală, care nici în varianta revizuită nu explică ”când, unde și cum pot fi atacate măsurile asigurătorii”, iar Ioan Parschiv a solicitat clarificarea suplimentară a procedurilor de soluționare a decontului de TVA în sensul asigurării condițiilor de respectare a termenelor legale: ”Sau prelungim termenele, sau să răspundă cineva pentru nerambursarea în termen”.

Ministrul Anca Dragu: Problemele sunt vechi, le cunosc pe toate

Ministrul de Finanțe, Anca Dragu, a vorbit pentru prima oară după ce a ascultat vreme de 2 ore și jumătate problemele mediului de afaceri și propunerile consultanților fiscali.

”Nu este nimic nou pentru mine, toate problemele ridicate aici sunt fie pe masa mea, fie pe masa ANAF”, a fost remarca sinceră a ministrului, care la rându-i a cerut participanților la discuții să dea dovadă de același grad de sinceritate și să admită că ”s-au făcut progrese în ultima perioadă” în chestiuni care nu au apărut ieri-azi.

Răspunsurile punctuale la probleme semnalate:

  • În legătură cu nemulțumirile legate de Declarațiile 394 și 088, le-am periat deja, mai mult nu se poate. Trebuie să existe și la noi, ca în toate statele membre, un filtru pentru că există o poartă deschisă la resurse publice. Chiar nu plecăm de la premisa că toți sunt evazioniști, și am demonstrat aceasta modificând abordarea inițială- nu se mai ridică automat niciun cod de plătitor de TVA deja atribuit. Dacă avem neclarități, abia atunci cerem clarificări
  • Multă lume a vorbit de abuz, de lipsa de pregătire a inspectorilor, de nerespectarea termenelor legale. Da, se întâmplă. Am început deja să abordăm aceste lucruri, dar schimbările se vor produce pas cu pas, vorbim totuși de o instituție cu peste 20.000 de oameni. Și trebuie să înțelegem și problemele lor, pentru că acestea există, am discutat cu sindicatele ANAF.
  • Legat de profesionalizare, am început stagii de pregătire cu școala de Finanțe, cu ASE, cu Academia. Pe de altă parte, să privim și realitatea: în 2015, au fost emise cam 2 Ordine de președinte pe săptămână, când să le înțeleagă inspectorii, când să le implementeze departamentele IT? Am corectat anomalia, azi aceste OPANAF vor fi contrasemnate de Ministerul de Finanțe. Sper să nu se schimbe practica asta în următorii ani.
  • Știu că sunt probleme în ceea ce privește interpretarea unitară- azi dacă trimiți aceeași întrebare în 10 județe vei primi răspunsuri diferite. Am reluat procedura de centralizare a întrebărilor și a răspunsurilor adresate contribuabililor astfel încât să existe o unitate în interpretare
  • Informatizarea este, întradevăr, principala problemă a ANAF, de aici și numeroase probleme cauzate contribuabililor. Nu cred că eu sunt cea care să răspundă de ce nu s-a făcut nimic până acum în această privință, dar lucrurile se vor schimba în curând: avem proiectul cu Banca Mondială și am ajuns în punctul de achiziție al sistemului informatic.

Propunerile mediului politic: voință s-ar găsi, mai trebuie legislația

Odată cu intervenția ministrului a apărut și tentația dialogului, tonul fiind dat de fostul ministru de Finanțe, azi deputat, Gheorghe Ialomițianu, care a propus actualului ministru și vicepreședintelui ANAF specializarea pe tipuri de controale a inspectorilor ANAF. ”Să facem ca în Olanda, hai să ajutăm ANAF să se reformeze, în sensul specializării celor care vin în control- cel care verifică TVA doar asta să cunoscă. Poate că am avea probleme mai puține”, a sugerat Gheorghe Ialomițianu.

Colegul deputat Viorel Ștefan, președintele comisiei de specialitate din Cameră, a intervenit la rându-i, cerând ca inspectorii ANAF ”să fie și responsabili, dar să se bucure și de protecție”. Și a făcut și câteva mărturisiri în premieră:

  • Când am discutat anul trecut noul Cod fiscal am insistat pe câteva probleme. Când am vorbit de responsabilizarea contribuabilului în verificarea lanțului de furnizori am spus că nu e în regulă și am respins în Comisie. Nu știu ce s-a întâmplat, dar la final am rămas cu ideea asta.
  • Am cerut mai de mult ca OPANAF să fie echivalat cu ordin de ministru. Cred că acest lucru trebuie schimbat total, în sensul că legislația secundară trebuie elaborată prin ordin de ministru, dacă nu chiar de guvern. Îmi pare rău că am renunțat așa ușor și am dat competență unui președinte de ANAF…

Deputatul Andreea Paul a tras linia dezbaterii și a oferit ”lista scurtă” a proiectelor ce pot fi concretizate în această vară.

”Dacă acceptați, haideți să organizăm 3 grupuri de lucru, coordonate de Ministerul de Finanțe, să punem pe masă, în septembrie, soluțiile”, a cerut deputatul Andreea Paul.

Ministrul Anca Dragu a replicat: ”Sunt chiar lucrurile pe care le-am remarcat și eu, toate acestea pot fi discutate iar lucrurile pot fi schimbate. Nu cred însă că trebuie termene fixe- dacă vrem să facem lucruri bune atunci trebuie să avem de la participanți lista de soluții clare pentru fiecare dintre cele 3 grupuri de lucru, cu care sunt de acord. Dacă fiecare își desemnează reprezentanți, dacă sunt propuneri clare, putem să construim până la 1 septembrie soluțiile tehnice. Noi suntem deschiși, oricum nu avem vacanță vara asta…”

Publicat la data de 27.6.2016 .

Un raspuns

  1. Dan L.
    28.6.2016, 4:54 am

    noi suntem foarte buni a constitui grupuri de lucru, dezbateri, tot felul de studii de impact, dar de fapt nu o sa se schimb nimic, ei or sa spuna ca tot cei care fac bani sunt hoti iar noi ii consideram un grup de putori birocrate

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Victor Bratu

Program de guvernare al Cabinetului Grindeanu: măsuri sociale imediate și investiții când se poate

Coaliția PSD-ALDE a depus la Parlament un program de guvernare. Din document transpare intenția actualei puteri de a controla o bună parte din economie...Citeste mai departe »

Victor Bratu

PSD a câștigat alegerile. Vom întâlni (cel puțin) 2.204 români fericiți

Schimbarea majorității parlamentare și schimbarea guvernului, care se produc de regulă o dată la 4 ani, produc efecte majore în administrația centrală și locală,...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Cât de corectă e taxarea în Europa: Numărul înțelegerilor fiscale dintre guverne și corporații a crescut în 2 ani cu 160%. România, menționată la capitolul ”prețuri de transfer”

Numărul înțelegerilor fiscale speciale încheiate de guvernele statelor membre ale UE și companii multinaționale sunt în creștere, în special în Luxemburg și Belgia, în...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

BM: România metropolitană și problemele ei. Deficiențele din ”polii de creștere” împiedică dezvoltarea întregii ţări

Cele opt mari zone metropolitane ale României (Bucureşti, Brașov, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Iași, Ploiești şi Timișoara) concentrează 50% din populaţia României şi 75% din...Citeste mai departe »

Razvan Diaconu

România mare și fracturată: Centenarul Marii Uniri va găsi o țară cu o structură și mai dezechilibrată decât e astăzi

În timp ce programele de guvernare ale partidelor aflate în competiția pentru parlamentare au în centrul scăderi de impozite și taxe după 2 ani...Citeste mai departe »
Valute:
4.5048 lei
4.2225 lei
5.1287 lei

OPINII & EDITORIAL

Cristian Grosu / Mocirla statului de drept și inflexiunea istorică: Justiția, de la prestări Servicii la servicii Anticorupție

Cristian Grosu

Azi, în ianuarie 2017, România se află într-un nou – și foarte mare, poate cel mai mare – impas, care-i afectează atât funcționarea pe...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Brexit, Frexit, Grexit, Nexit. Mai poate fi oprită dezintegrarea europeană?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Geert Wilders şi Partidul Libertăţii din Olanda (PVV), de extremă dreapta, vor câştiga alegerile generale din 15 martie a.c. (greu de crezut...Citeste mai departe »

Îndatorarea României cu încă 24-30 miliarde de euro în următorii 4 ani se joacă chiar acum

Cristian Tudorescu

Mediul economic asteapta cifrele de buget pe 2017 si estimarile de crestere economica pe care se bazeaza Guvernul. Cel mai simplu lucru este sa...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Unde ducem (sau unde o duce cine-o duce) legislația fiscală?

Gabriel Biris

Printr-o mișcare fulger, în ședința de guvern de vineri, 6 ianuarie, guvernul a aprobat o ordonanță de urgență (OUG 3/2017) de modificare a Codului...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Următoarea provocare pentru elitele României

Valentin Lazea

Primul deceniu petrecut de România în interiorul Uniunii Europene a fost un succes incontestabil, aşa cum o arată numeroase analize recente. Chiar dacă inegalitatea...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Nivelul sărăciei crește în România “proporțional” cu creșterea instrumentelor de asistență socială

Andreea Paul

Sărăcia extremă și sărăcia relativă, raportată la nivelul mediu de trai românesc, au crescut în România în pofida creșterii economice din ultimele două decenii....Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Guvernul mâinilor stângi și România lui

Cristian Grosu

Există doi nominalizați – care deseară vor deveni, împreună cu toată echipa, miniștri – care Nu au pur și simplu ce căuta în acest...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Criza Uniunii Europene și a ordinii globale: cutremurele din 2016 anunță un tsunami în 2017?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: 2016 a fost deja denumit, în presa internațională, „annus horribilis” pentru Uniunea Europeană, având în epicentrul crizei mult discutatul Brexit din 23...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Reorganizarea securității militare în Europa: alternativa la confruntare

Cristian Diaconescu

La iniţiativa Germaniei, 14 state europene au susţinut o declaraţie prin care solicită acordul Comunităţii Internaţionale privind iniţierea unor discuţii preliminare cu Rusia vizând...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Războiul secolului care ne va defini viitorul

Radu Crăciun

Traim intr-o lume din ce in ce mai complexa, mai agitata, mai instabila si mai impredictibila. In ultima instanta, din ce in ce mai...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Retribuirea în sectorul public: trei anomalii și o soluție

Aurelian Dochia

Retribuirea în sectorul public este una din temele prioritare cvasi-permanente ale agendei politice iar anul 2016 este un exemplu perfect. Guvernul tehnocrat a moștenit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Păcatele strategiilor românești: Un program de guvernare pentru siguranța națională

Cristian Grosu

Cu cele 51 (și cu cea care se pregătește acum, 52) de strategii de dezvoltare a României din ultimul deceniu – toate realizate la...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / Inflația (deflația) și credibilitatea băncilor centrale; de ce s-a recurs la ”relaxare cantitativă”?

Daniel Daianu

Expectatiille inflationiste au un rol major in mersul inflatiei si conduita bancilor centrale. Guvernatorul Bancii Centrale a Irlandei, Philip Lane, afirma ca nu trebuie...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Problema momentului: cea mai bună situație macroeconomică, la cele mai mari riscuri de instabilitate

Valentin Lazea

O recentă declaraţie a guvernatorului BNR a iscat discuţii aprinse în societate. Domnul Mugur Isărescu afirma că niciodată în ultimii 26 de ani situația...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Momentul zero al fiscalizării: de ce și cum ar trebui să fie

Gabriel Biris

Revin ca și contribuitor al Curs de guvernare după o perioadă de aproape un an. Cele mai multe din articolele mele anterioare erau despre...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Când lumea merge mult mai repede decât oamenii. De la generația Flower Power la generația Flower Power

Rândurile de mai jos nu sunt despre alegerile din SUA : ele se bizuie, însă, pe acest exemplu și țin de un fir care...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română